Als je zo de servo in de opening van de romp zet als dat je toont in de foto, kom je in de problemen met de folie. Die heeft op de plaats van de hevel dan geen hechting op een ondergrond en kan zo makkelijker uitscheuren.
Verder laat de folie zich ook dan niet meer mooi opspannen.
Kan je er niet meer goed bij voor onderhoud... Er is altijd wel iets te reparenen... moet je in het ergste geval deboel weer openbreken.
Algemeen: Je zet je servo's achterin als je niet goed uitkomt met het zwaartepunt. Of een super precieze F3A aansturing wenst (en dan nog)
Er is niets mis met stuurstangen/bowdenkabels mits de doorvoeren op een paar spotpunten vast zitten aan de romp en dus danig dat de stuurstangen soepel blijven geleiden. Dat tegen wharpen of knikken.
Bovendien blijven de servo's gevrijwaard van meuk en uitlaatzuren die bij al dat methanolgeoxideer vrij komen... Troep vindt z'n weg wel...
Mijn bescheiden mening... Staat stoer, niet altijd even wijs.
Toen ik m'n Big Stikje nog moest invliegen.. voordat ik de resonantiepijp er op wilde zetten... kwam ik totaal niet uit met het CG. Veel massa op de bok met trillingdempers, de uitlaat, de motor steun, een sterk ontworpen zelf gebouwd neuswiel.
Besloten twee servo's achterin te miepen. Dat werkte. Toen eenmaal de Hatori resonantiepijp er op kwam, heb ik ze weer in de romp gezet. CG geing weer volledig over de kop. De stuurstangen van koolstof rondstaf gemaakt.
Beetje gezocht.. maar het neuswiel werd aangestuurd door de servo acherin de staart. Het werkte prima! Met de resonantiepijp werd de constuctie obsolete. Zijn de openingen gewoon weer afgelapt met een stukkie Oracover...