Bouwverslag Venture 60 (Scratchbuild)

CG-Balancering

Ik was TE nieuwsgierig. Ik heb de motor er even opgeschroefd en een full mock-up gemaakt.


Untitled by flying-rcmodels, on Flickr


Untitled by flying-rcmodels, on Flickr


Untitled by flying-rcmodels, on Flickr


Untitled by flying-rcmodels, on Flickr

Gelijk van de gelegenheid gebruikt gemaakt om even een preliminary CG-test te toen om te kijken waar de staartservo's moeten komen.

De tank ligt in het vooronder, uitlaat er op geschroeft, staart ruw samengesteld, batterij tegen het kopschot van de cockpit, evenals de ontvanger en de aan/uitschakelaar. Daarna de servo's op de gewenste plaats in de staart gefrommeld en de kist op mijn vingers uitgebalanceerd. Zowaar: als ik mijn vingers op de voorkant van de hoofdligger houdt is hij staartlastig, op de achterkant van de hoofdligger en hij is koplastig en in het midden is ie precies goed! Dit vind ik ERRUG veelbelovend!

CG-check by flying-rcmodels
 
Laatst bewerkt:
Hoogte- en richtingsroerservo's in staart

Mijn servo's voor de staart wil ik IN de staart hebben op een zelfde manier als de rolroerservo's, dus als het ware op de huid geplakt.
Ik had gedacht een luikje te maken, maar dat durf ik niet aan omdat ik dan de staart te veel verzwak; immers de huid IS de staartconstructie.

Een alternatief zou zijn:
donaga2.jpg



donaga3.jpg




Maar dit vind ik minder mooi.

De uitdaging zit er in om het zo te maken dat de servo, indien defect, nog gedemonteerd kan worden.


Heeft iemand ideeen?
 
De mijne zitten in het bestaande gat in de staart, met een stuk triplex raam voor beide servo's aan de binnenzijde om de minimale verzwakking op te vangen
Op het punt waar ze nu zitten, is de romp precies breed genoeg om de servo in zijn geheel kwijt te kunnen

Bevestiging zit hetzelfde als in jouw voorbeelden, al zitten mijn verstevigingen dus aan de binnenkant
 
Hoi Tuur.


Bij mijn Pitts zitten ze boven elkaar, elk aan een zijde uitstekend, deze is voor richting.
Met een lapje folie er over zie je nog enkel het armpje.

Johan.
 
Johan, Teunis,

Vergelijkbare oplossingen echter waar ik naar op zoek ben is iets als dit:

Servo in staart? by flying-rcmodels

Mijn "probleem" zat er in dat ik het niet demontabel krijg/kreeg. Misschien was ik bevangen door de kou (het is niet te harden in mijn klusschuurtje), maar nu ik een beetje ontdooid ben heb ik wel de oplossing.

Servo 1 gaat, zoals op de foto, maar dan nog verder naar achter. Ik schroef aan iedere kant een blokje aan de servo zoals hier

Rolroer aansturing by flying-rcmodels
en die blokjes schroef ik weer aan de binnenkant van de huid vast door een 2 gaatjes per houten blokje door de huid te boren, gaatje te verzinken en dan met 4 schroefjes per servo vast te zetten.

Moeilijk verhaal. Ik maak wel weer een foto van de gekozen methode...
 
Als je zo de servo in de opening van de romp zet als dat je toont in de foto, kom je in de problemen met de folie. Die heeft op de plaats van de hevel dan geen hechting op een ondergrond en kan zo makkelijker uitscheuren.
Verder laat de folie zich ook dan niet meer mooi opspannen.
Kan je er niet meer goed bij voor onderhoud... Er is altijd wel iets te reparenen... moet je in het ergste geval deboel weer openbreken.

Algemeen: Je zet je servo's achterin als je niet goed uitkomt met het zwaartepunt. Of een super precieze F3A aansturing wenst (en dan nog)

Er is niets mis met stuurstangen/bowdenkabels mits de doorvoeren op een paar spotpunten vast zitten aan de romp en dus danig dat de stuurstangen soepel blijven geleiden. Dat tegen wharpen of knikken.
Bovendien blijven de servo's gevrijwaard van meuk en uitlaatzuren die bij al dat methanolgeoxideer vrij komen... Troep vindt z'n weg wel...


Mijn bescheiden mening... Staat stoer, niet altijd even wijs.

Toen ik m'n Big Stikje nog moest invliegen.. voordat ik de resonantiepijp er op wilde zetten... kwam ik totaal niet uit met het CG. Veel massa op de bok met trillingdempers, de uitlaat, de motor steun, een sterk ontworpen zelf gebouwd neuswiel.
Besloten twee servo's achterin te miepen. Dat werkte. Toen eenmaal de Hatori resonantiepijp er op kwam, heb ik ze weer in de romp gezet. CG geing weer volledig over de kop. De stuurstangen van koolstof rondstaf gemaakt.

Beetje gezocht.. maar het neuswiel werd aangestuurd door de servo acherin de staart. Het werkte prima! Met de resonantiepijp werd de constuctie obsolete. Zijn de openingen gewoon weer afgelapt met een stukkie Oracover...

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou denk ik de servo's ook niet achterin stoppen. Dat zie ik alleen bij hele grote en wedstrijdkisten. Misschien moet je dan nog wel lood voorin aanbrengen om het zwaartepunt goed te krijgen. Bovendien vind ik het ook niets stoers hebben:rolleyes:, eerder veel mooier als alles netjes aan de binnenkant zit 8).

My 2 and a half cents.

Freek
 
Als je zo de servo in de opening van de romp zet als dat je toont in de foto, kom je in de problemen met de folie. Die heeft op de plaats van de hevel dan geen hechting op een ondergrond en kan zo makkelijker uitscheuren.
Bas, het idee is om m zo ver mogelijk naar achter te schuiven. Zie ook de eerdere tekst...
Servo 1 gaat, zoals op de foto, maar dan nog verder naar achter.

Algemeen: Je zet je servo's achterin als je niet goed uitkomt met het zwaartepunt.
Zoals eerder al besproken is het hier noodzakelijk om het gewicht en voorwaartse plaatsing van de motor te compenseren. Ik had al het vermoeden dat dit nodig was, maar na de eerste echt test blijkt ook dat het nodig is. Enige alternatief dat ik zie is om wel de servo's onder de vleugel te doen maar dan moet de batterij helemaal naar achter, wat weer niet handig is ivm laden...


Ik zou denk ik de servo's ook niet achterin stoppen. Dat zie ik alleen bij hele grote en wedstrijdkisten. Misschien moet je dan nog wel lood voorin aanbrengen om het zwaartepunt goed te krijgen. Bovendien vind ik het ook niets stoers hebben:rolleyes:, eerder veel mooier als alles netjes aan de binnenkant zit 8).

My 2 and a half cents.

Freek

Het is dus iets praktisch en niet iets esthetisch. Of er nu een servo hevel uit de romp komt of een stuurstang, dat zie je toch niet als ik met 120 km/uur voorbij kom zetten...

groet en bedankt voor jullie meningen!

Arthur
 
Sterker: die van mij wil niet eens balanceren met de servo's op de goede plek..
Moeten dus blijkbaar wel in de staart
Komt in mijn geval waarschnlijk door de grotere tank, motor,neus etc

En aangezien ook ik absoluut geen lood wil gebruiken...

Maar ach
Het zit er nu al in;-)
 
Uitloden op de staart is algemeen genomen geen probleem. Niet 'oneervol' noch 'not done'! Aangezien je veelal niet eens zoveel aan massa hoeft toe te voegen om de zaak in het gereel te krijgen. (hefboomwerking)
Verder heeft het extra gewicht geen invloed op de vliegeigenschappen, verwaarloosbaar op de vleugelbelasting, kan je het CG goed in de smiezen houden, wat oneindig veel belangrijker is dan de exrta grammetje toegevoegd!
Loop je niet eeuwig te kloten met het geschuif van elektronika om het CG correct te krijgen.
Vleugel er op, vleugel er af... Je zet de zaak zoveel mogelijk in de buurt. Met lood breng je de finesse aan.

Zo zit er zelfs wat lood aan de staart van mijn Calmato Schouderdekker. Is de CG spot on en vliegt het ding al sinds 2005 voortreffelijk.
Ik had de staartboom bij de revisie zo licht gemaakt met extra gaten... dat er weer gewicht bij moest. (ondanks sterk vergrootte stuurvlakken) Servo's schoon en gevrijwaard van vet en vocht keurig in de romp.

Het sandwichje van lood zit gewoon vast met een parkertje. Ziet er patent uit.
Heb uit dakdekkerslood van de rol plaatjes gesneden keurig op maat, met de weegschaal ernaast, de kist op de CG-waag. Met restjes lood de omvang van het gewicht bepaald dat nodig was.
Gekeken wat wat lood per cm2 weegt. Om zo een keurig pakketje te prutsen.

De plaatjes lood zijn geperforeerd met een ponstang, netjes ingepakt in witte PVC krimpfolie. Parkertje er doorheen... netjes. Moet er gemodificeerd worden, dan frut je er weer wat bij... ach...

Servoluikje voor... achterin in de staart: Netjes toch met een 'aileron' oplossing?
Foliehechting rondom... Zorg wel dat je zowat 1,5 cm aansluitend houtwerk rondom het dekseltje heen hebt zitten om je folie aan te hechten. Bedoel... wordt daar wel vet... Eventueel extra Heissiegelkleber (Oracover) met kwastje aanbrengen. Hecht de folie extra goed.
Daar waar je servohevel door steekt, zou je de folie slechts hoeven in te snijden, zodat er een manchetje blijft zitten? Weer net iets minder meuk naar binnen...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
De Deltawerken!

Awel, de servo's zitten er in. Ik geloof dat het bouwen van de Deltawerken sneller is gegaan dan het bedenken en inbouwen van mijn staart servo's.

Alle hints en tips meegenomen had ik bedacht een soort servo zuiltje te maken:

Servo block by flying-rcmodels


Servo block by flying-rcmodels

Dit zag ik toch ook niet echt goed zitten omdat het met twee schroefjes aan de vloer moest worden geschroefd.

Vandaag toch maar weer teruggegaan naar het "schroeven tegen de huid" principe. De oplossing is: de servo's niet helemaal naar achter schuiven en 1 servo op z'n kop monteren.

Richringsroer

Servo richtingsroer geinstalleerd by flying-rcmodels

Richtingsroer afgedekt

Servo afgedekt by flying-rcmodels

Hoogteroer

Hoogteroer servo by flying-rcmodels

Beide servo's naast/onder elkaar

Hoogte en richtingsroer servo's by flying-rcmodels

Hoogteroer afgedekt

Hoogteroerservo afgedekt by flying-rcmodels
 
Hoi Tuur.

Is ook een oplossing.

Maar hoe ga je nu een servo er terug uithalen zonder het balsa plaatje te slopen?
Zelf zou ik het zo doen: twee valse spantjes maken en dwars in de romp lijmen met voldoende afstand om twee balkjes op te lijmen, daarop je de servo's in liggende stand kan bevestigen, zoals je eerste proefje op foto toont
Vervolgens een balsa plaatje in de zijkant plaatsen met een rechthoek uitgesneden waar net een servo doorgaat, net zulks plaatje dus zoals je nu met sleufje hebt.
Na plaatsen van de servo, de opening dichtmaken met een lapje folie met een gaatje erin dat net over het tandwieltje gaat, dan de arm terug op de servo plaatsen.
Bij falen heb je enkel het lapje folie weg te halen en kan je de servo zo vervangen zonder te hoeven breken aan de romp.
Heb nu makkelijk praten, het is gewoon zoals het in de Pitts is gedaan.;)

Johan.
 
Hoi Tuur.

Is ook een oplossing.

Maar hoe ga je nu een servo er terug uithalen zonder het balsa plaatje te slopen?
Als ik de schroeven van de servo's uit de romp draai, kunnen beide servo's gedemonteerd worden zonder enig breekwerk! Enkel de folie moet verwijderd en vervangen worden. De servo's liggen nu ook naast de kist terwijl de ingelijmde plankje drogen. Ik snap alleen zelf nog niet waarom ik de plankjes niet van balsa heb gemaakt. Ze zijn nu van 3mm triplex...

Zelf zou ik het zo doen: twee valse spantjes maken en dwars in de romp lijmen met voldoende afstand om twee balkjes op te lijmen, daarop je de servo's in liggende stand kan bevestigen, zoals je eerste proefje op foto toont
Vervolgens een balsa plaatje in de zijkant plaatsen met een rechthoek uitgesneden waar net een servo doorgaat, net zulks plaatje dus zoals je nu met sleufje hebt.
Na plaatsen van de servo, de opening dichtmaken met een lapje folie met een gaatje erin dat net over het tandwieltje gaat, dan de arm terug op de servo plaatsen.
Ja, daar kom je NU mee!:p Nee, grapje. Ik heb alle opties hierboven goed bekeken. Spantjes er tussen lijmen was wel een mooie optie geweest!

Nogmaals, ik wilde graag de servoarmpjes zo laten uitsteken en niet de hele as en de servo 90graden gedraaid. Als ik tijd en zin heb maak/koop ik van die afdekkapjes voor over de hevel, zodat het wat minder gevoelig is voor de vette uitlaatlucht.
4269.6.jpg


Weet iemand nog leuke manieren om zelf zo'n afdekkapje te maken? Malletje en glas/epoy misschien, of is er uit huis tuin en keuken spul makkelijk om te bouwen (omsmelten van een plastic bekertje of lepel)?
 
Ben je nu niet bang dat je veel lood in de neus moet?
Je hebt relatief veel gewicht naar achter gebracht.

Ik dacht hetzelfde toen ik m'n Fourstar 60 bouwde. Omdat ik een motorkap, grote alu spinner en een .91 viertakt voorop had heb ik ook overwogen om de servo's achterin te bouwen.

Achteraf maar goed dat ik dat niet gedaan heb, er zit nu nog 75 gram lood onder de motorkap.
 
Ben je nu niet bang dat je veel lood in de neus moet?
Nee, echt bang ben ik niet. Ik heb eerder een cg-test gedaan (zie post 223)
[post223].

Toen heb ik de servo's, zonder houten bevestigingsmiddelen en plankjes, in de staart gepropt. Nu zitten ze iets meer naar voren, maar zit er wat hout en schroefkes bij. Ik heb in de test de A123 batterij tegen het kopschot van de "piloot" gelegd. Mocht hij staartlastig zijn kan deze batterij en ontvanger e/d nog helemaal naar voren.
Ik denk dat hij nu nog te neuslastig is... Pas als alles er echt op zit zal ik het zeker weten...

Arthur
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Brandstof bestendig maken

Vanavond heb ik de motorkap aan de binnenkant en buitenkant in de 2K lak gezet alsmede de voorkant van de romp om zo beter tegen de brandstof te kunnen.

Romp in de 2K

2k lakken motorkap by flying-rcmodels

Motorkap in de 2K

2k lakken motorkap by flying-rcmodels

Op de handleiding van de lak staat dat je de harding kan versnellen door op 60 graden 10 minuten in de overn te zetten. Ik heb nu geleerd dat dat niet opgaat voor Balsa motorkappen. Als eerste had ik de temperatuur op 45 graden gezet. Na 5 minuten ging ik kijken en zat de hele motorkap onder de bellen. Ik denk dat ik die er wel uitgeschuurd krijg, maar het is wel een beetje jammer.
 
Back
Top