Bouwverslag Venture 60 (Scratchbuild)

Er is mij wel eens verteld dat borgen bij deze kisten een verplicht punt is voor de keuring, iig bij ons in de club

Zou je misschien eens ff na moeten vragen....
Weet ik ook meteen of het moet :mrgreen:

Als ik de uitslagen zo bekijk denk ik dat je wel een zenuachtige besturing zult krijgen.

​

Mwahhhhrg... Borgen... hoeft bijna eigenlijk niet altijd... als je verlijmd met epoxy of hinge-glue in zo een geval als deze. ... ...Als de achterlijst een heel dun latje is met weinig balsa-vlees, dan is een door en door cocktailprikkertje te overwegen, geeft het leun en steun.
Jouw verhaal is identiek aan zoals ik er over denk!

Mooie kleurtjes!

Goede Kerst!
Thanx Bas, jij ook!

Er is mij wel eens verteld dat borgen bij deze kisten een verplicht punt is voor de keuring, iig bij ons in de club

Zou je misschien eens ff na moeten vragen....
Weet ik ook meteen of het moet :mrgreen:
Volgens de KNVVL regels moeten volgens mij de scharnieren inderdaad geborgd zijn om goedgekeurd te worden (kan je nakijken in de keuringslijst in je instructeursmap). Rinus O. heeft mij daar de vorige keer op gewezen en toen heb ik de scharnieren van mijn Trainer 1600 geborgde met lelijke spijkers. Later heb ik met de keurmeesters van de club hier over gehad en die vertelde dat het zeer onwaarschijnlijk is dat de kist daar op afgekeurd zal worden, mede omdat het niet of nauwelijks te achterhalen is of ARF of RTF kisten geborgde scharnieren hebben en bij foliescharnieren is borgen al helemaal niet mogelijk (Rinus gebruikt zelf veel foliescharnieren).

Als ik de uitslagen zo bekijk denk ik dat je wel een zenuachtige besturing zult krijgen. 

Dat denk ik ook!:cool: Ik heb nu de maximale mechanische uitslagen er in gezet. Als ik alles in elkaar heb gezet en de radio ga programmeren dan pak ik de handleiding er bij en stel ik de begin instelling in en wat grotere uitslagen op dual-rates.

Nog een foto genomen van zowel de bovenkant (wit met oranje streep) en de onderkant (oranje met witte streep)

Boven- en onderkant vleugel by flying-rcmodels

weer een Mock-up en weging

Omdat ik de staart servo's nu definitief op de plek heb zitten en ik plankjes moet maken voor batterij en ontvanger heb ik weer eens een Mock-up gedaan en een weging.

Uiteraard is de weging niet helemaal compleet..:onweer:.Er ontbreekt nog een canopy, wielen met wheelpants en de tank (was ik vergeten er in te stoppen)
Ik zit nu op 3180 gram, dus ik zal ergens rond de 3300 gram uit gaan komen. Als ik de kist zo aanvoel kan ik me niet voorstellen dat ooit gaat vliegen...

De website van BTE geeft aan dat het vlieggewicht 7 tot 7 1/4 pond US moet zijn (3180 tot 3288 gram), maar dit is met een lichtere motor en langere vleugels.

Zal dus wel goed komen...:worship: hoop ik...

Ja hoor dat is wel een goed gewicht voor een 15 cc viertakt kist.
Dat komt helemaal goed!

Mijn Katana van 1,5 meter zit ook boven de 3 kg, vliegt ook ok.

Gaat definitief vliegen. De symmetrische vleugel zal voldoende lift geven.
Beetje massa zal de kist ten goede komen in koersvastheid bij wat instabiler weer.
Zal landen als een veertje...

Intermezzo

Het bouwwerk werd hevig verstoord door het bakken van oliebollen en appelflappen. De kinderen waren met mijn vrouw naar de Kubuswoningen in Rotterdam en kwamen terug met een anzichtkaart-model van een kubuswoning. Die moest natuurlijk door pappa in elkaar geknutseld worden.

Intermezzo by flying-rcmodels

Daarnaast heb ik natuurlijk nog wel een beetje aan de kust geknutseld. Het buitenwerk is voor het grootste gedeelte klaar, dus moeten de ingewanden afgemaakt worden. Als eerste de throttle linkage en servo gemaakt. Ik had als eerste het kabeltje gebruikt wat ik bij de canopy gekocht had. Dit was een staaldraad in een buis, zoals ook aan fietsremkabels gebruikt wordt. Dit werkte niet naar mijn zin. Door de soepel staal draaf kreeg ik niet de juiste werking. Nu heb ik een oud stukje bowden kabel gebruik en dat werk super!

Fuel tank padded and throttle servo on tray by flying-rcmodels

Tevens heb ik de tank geplaatst en wat schuim gesneden om de tank in vast te klemmen.

Daarna heb ik een plankje gemaakt onder de vleugel bevestiging schroeven om de batterij tegen aan te plaatsen.

Battery stand 1 by flying-rcmodels

Battery stand close up by flying-rcmodels

Battery stand bottom mount by flying-rcmodels

Dat was 'm voor eventjes...

Hmmm.... Oliebollen met anys, heb ik dit jaar jammer gemist.

Tankje heb je goed geplaatst, zo deed ik het vroeger ook, wat is de inhoud ervan?.
Nog veel modelbouw plezier in 2013 gewenst.

Johan.

Tankje heb je goed geplaatst, zo deed ik het vroeger ook,
Misschien moet ik nog een klein latje horizontaal plaatsen om te voorkomen dat ie achteruit kom, al zit ie wel berestrak er in geperst...
wat is de inhoud ervan?.
14 ounce (ong 400cc), al kan de tank van 500 cc er ook in.

Nog veel modelbouw plezier in 2013 gewenst.
Johan, Bedankt voor de goede wensen, uiteraard al het goede voor jouw en alle modelbouwvrienden!:D

Grt,
Arthur

Arthur(clubgenoot),
het tankje mag NIET berestrak zitten omdat dan anders de brandstof gaat schuimen(het schuimspul om hem op z'n plaats te houden en de trillingen te dempen heeft dan voor deze functie geen zin meer) dus eeen latje plaatsen zodat de tank niet naar achteren kan glijden!

De buitenkabel voor de gasregeling moet nog aan het spant worden vastgelijmt!

De scharnieren die jij gebruikt moet geborgt worden d.m.v een naaldje,spijkertje of een 2mm gaatje boren en het scharnier borgen met een cocktail prikkertje(uiteraard het restant ervan af knippen of schuren)!

Mvgr Hans

Hannesie.

Gebruik jij Dreft afwasmiddel in je brandstof dan? dat deze zo schuimt.
Om de lieve vrede te bewaren zal ik mijn gedachten maar voor mezelf houden, deze waren als volgt:
Net zoals de tank naar achteren schuiven als deze met schuim op zijn plaats word gehouden is een onmogelijke zaak, of vertrekt jouw toestel met mach 1 tijdens de start.

Schuim, eigenlijk belletjes ontstaan gewoon door de trillingen die je motor in je toestel overbrengt, kun je zelf met super dempers, als ze al bestaan niet mijden.
Maar dit heeft helemaal geen invloed op je motor prestatie.
Zoals Tuur het doet is het goed, de buitenkabel zit vast geprangd tussen schuim en tank en is wel niet getoond, maar denk dat deze in de motorspant wel gelijmd is.
Sorry dat het misschien wat cru overkomt, maar Zoals jij het hier weergeeft zou Tuur op een ramp afstevenen met zijn toestel.
Maar deze gedachte houd ik voor mezelf natuurlijk en maak ik niet openbaar.

Johan.

Laatst bewerkt:
Johan,

Kom jij wel eens bij mij in de schuur! ;)

e4y8ames.jpg

Ik snap wat Hans zegt. Dit zijn ook de regels ( scharnierborging e.d.) van de club. Ik ben het er ook niet (helemaal) mee eens. Clubgenoot Rinus lijmt zijn tank altijd gewoon koud op de romp. Niet mooi, maar hij vliegt er prima mee. Bouwtechnisch ga ik toch meer richting de theorieën van Johan, Bas e.v.a.

Ik waardeer echter alle meningen!

Grt. Arthur

Johan,Arthur,
sorry voor de adviezen die ik gedaan heb.
Ik zal me er verder niet meer mee bemoeien en ieder z'n mening!:celebrate:
en nog een gelukkig nieuwjaar!

Mvgr Hans

Laatst bewerkt:
Wat jij verteld Hannesie zo heb ik het vroeger ook geleerd.
Maar goed tegenwoordig kan het anders....

Die van mij vliegt perfect en komt mooi traag binnen.
en zo ziet die er uit met een irvine 12 cc motor die eigenlijk wel wat te groot is.

Foto-GROUYBKF.jpg

Laatst bewerkt:
Klusjes

Mijn vrouw houd van handwerken. Soms is ze een avond aan het breien om daarna alles weer uit te halen. Achteruit-breien noem ik dat. Dit gevoel komt me erg bekend voor.

Zoek de verschillen:
VOOR:

NA:

Throttle servo removed by flying-rcmodels

Ik heb dus de hele throttle servo, inclusief plankje er uit gehaald. Ik had een mini servo er ingezet welke de krachten prima kon hebben en lekker licht was. Waar ik echter geen rekening mee had gehouden is de (te) korte servo heveltjes. Hoe ik ook aan rommelde, ik kreeg op de uiterste standen, de carb niet helemaal goed dicht en/of open.
Dus: Handel er uit en iets nieuws maken. Dat er uit halen viel erg tegen, wat ik erg positief vind, want dat betekend dat de lijm en constructie goed was.
Nu zet ik er een gewone servo in en dat past allemaal prima. Het meeste werk is iets verzinnen om de servo er ook weer makkelijk uit te kunnen halen als ie stuk is. Ik wil deze servo liever 90 graden gedraaid monteren (op z'n kant als het ware) zodat de bownden cable niet naar binnen en buiten beweegd, maar naar boven en onder (snapt iemand dit?...)

Verder heb ik ook even vieze handen gemaakt en de alu landingsgestel gepoetst.
VOOR:

Aluminum landing gear unpolished. by flying-rcmodels

NA:

Shiny landing gear by flying-rcmodels

Het is moeilijk te zien, maar het is een spiegeltje. In dit zo te houden zal ik m wel in de 2K lak moeten zetten denk ik zo. Ideeën iemand?

Je bedoelt de servo plaatsen zoals je ook in vleugels ziet, de servo op een los plankje maken dat je dan weer in de romp kunt vast schroeven op een paar tegen de zijkant gelijmde latjes(suggestie) kun je later ook nog ooit de tank er uit krijgen.

Je bedoelt de servo plaatsen zoals je ook in vleugels ziet, de servo op een los plankje maken dat je dan weer in de romp kunt vast schroeven op een paar tegen de zijkant gelijmde latjes(suggestie) kun je later ook nog ooit de tank er uit krijgen.

Ja, Precies. Enige waar ik voor moet zorgen is dat ik geen schroefjes gebruik om de servo op de blokjes te schroeven, maar boutjes en moertjes. De koppen van de schroefjes zouden naar de rompwand gericht zijn en die kunnen er dan niet uit. Met boutjes en moertjes (moertjes aan de rompwand-kant) kan dat wel. De houten blokjes kan ik op de onderkant van de canopy bodem lijmen, in de hoop dat alleen lijmen voldoende is.

Back