Bouwverslag Venture 60 (Scratchbuild)

Het is moeilijk te zien, maar het is een spiegeltje. In dit zo te houden zal ik m wel in de 2K lak moeten zetten denk ik zo. Ideeën iemand?

Je zou voor de grap eens een potje "Belgom Alu" moeten kopen en het daarmee gaan poetsen. Dan wordt het net chroom.
514221ms.jpg

Ik gebruik het zelf voor onderdelen van mijn motorfiets.
 
Moet je het alu nog beschermen, of blijft het vanzelf zo glimmen?
Als je landingsgestel vettig blijft van de motorolie, dan zou ik het zo laten. Je kunt er wel blanke lak overheen spuiten, maar die gaat vaak schilferen en dan is het mooie er ook weer af.
 
Uhhhhh.... vettig is veel poetsen :rolleyes:
Poetsen is glimmen... toch? Vette kisten moeten altijd gepoetst worden. Daar zijn vette kisten voor...

Heb je aluminium strip genomen uit het schap? Of een legering? Bij een zacht aluminium zal je mogelijk nog wel eens een keertje weer wat recht moeten buigen. Bladdert de lak er weer van af... dan is poets en liefde beter.
Je kan een proefstukje doen met G4?

Heb een 2K van Motip. Ik vraag me af of die brandstofbestendig is. Spuit het wel op een epoxy rompje... is elektro aangedreven.
Je kan nog bijvoorbeeld denken aan Double Coat van De IJssel. Kwast en verspuitbare jacht lak... (stinkspul) echter ook weer blikjes met een prijskaartje... anders clear coat epoxy... wordt iets gelig door het UV... op den duur laat ook dat los...

Antennebuisjes hoef je niet met epoxy? te lijmen... CA... Eigenlijk ook niet op zo een los speciaal plankje...
Kan ze in de staart steken... 1 in het verlengde, en 1 omlaag/hoog met die 90 graad hoek. Maak de buisjes zo lang dat de 'zilveren' sprietjes ook beschermd zijn... :)


Eerst maar eens vliegen... daarna nog wat tunen en tweaken? Toch?

Servo? Alternatief is in PVC krimpfolie en dan aan de cabinebodem verlijmen met 5 min epoxy? Eenvoudig uit te bouwen en weer schoon te dremelen. Er komen geen grote krachten op de servo te staan.

Als je de cabine zwart zou maken (dus niet transparant) zou je hem zelfs nog in het dek kunnen laten verzinken.
Haalt de servo de slag niet? Staat je zender wel op een maximale uitslag? Je kan het kogeltje op de gashevel nog een gaatje verder naar binnen zetten?
 
Laatst bewerkt:
Uhhhhh.... vettig is veel poetsen :rolleyes:
Poetsen is glimmen... toch? Vette kisten moeten altijd gepoetst worden. Daar zijn vette kisten voor...
Ik had het niet beter kunnen verwoorden

Heb je aluminium strip genomen uit het schap? Of een legering?
Ik heb het Landingsgestel gekocht bij BTE, de ontwerper van de kist. Volgens zijn zeggen is het "Aircraftgrade Aluminium"... hoe ik dat moet checken weet ik ook niet.

Heb een 2K van Motip. Ik vraag me af of die brandstofbestendig is. Spuit het wel op een epoxy rompje... is elektro aangedreven.
Je kan nog bijvoorbeeld denken aan Double Coat van De IJssel. Kwast en verspuitbare jacht lak... (stinkspul) echter ook weer blikjes met een prijskaartje...
Ik heb brandstofbestendige 2K lak uit de autobranche. Daar heb ik ook de neus mee gelakt. Het is inderdaad stink spul. Ik zal het eerst eens zo aanzien...


Eerst maar eens vliegen... daarna nog wat tunen en tweaken? Toch?
Check!

Ja (?)
 
je kan het alu ook behandelen met fluorwaterstof zuur.. (als je er aan kunt komen)

dat etst alu als de beste, word hij bijna wit van, en hoef je niet meer na te behandelen.

nog een aanvulling op de scharnieren, ik lijm ze met standaard pu lijm, gaat prima, zelfs de rudderhorns lijm ik er mee in..
 
Terwijl de houten blokjes liggen te drogen in de schuur bedacht ik me dat het wel chique zou zijn om een stukje aluminium hoeklijn als servo's standaard te maken.

Hoe plak ik Alu op triplex, en is dit sterk genoeg? Ik kom niet verder dan epoxy, maar weet niet of dit sterk genoeg is?
 
ik heb dat geprobeerd, alu met epoxy op een houten luikje, maar zelfs wanneer je het alu goed opruwt, is het nog niet een goede verbinding, bij mij lieten ze na verloop toch weer los, en ik ben weer overgestapt op houten blokjes.

24 uur epoxy
 
Rick,

Dank voor je info. Ik dacht al zoiets.
Ik ga misschien wel voor optie drie.
Grondplaatje van triplex, daarop schroef ik een alu steuntje, met verzonken schroefjes in het triplex. Het triplex lijm ik de kist. Klaar is klara...

Nu even naar de Ikea een grote mensenbed kopen voor mijn kleine meid...

grt.
 
Throttle servo montage; The hard way

In het kader van: "Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan", hierbij dan mijn oplossing voor mijn throttle servo.

Eerst was ik begonnen met houten blokjes:

Throttle servo installatie by flying-rcmodels


Throttle servo installatie by flying-rcmodels

Om in deze oplossing de servo nog te kunnen demonteren in geval van schade, moest hij gemonteerd worden met lange boutjes of moertje. Ik had nog een stukje draadeind liggen, dus daarvan stukjes gesneden, aan beide kanten een locknut en een ringetje er op en dan gaatjes door-en-door de blokjes. Bij het gaatjes boren gingen deze niet helemaal recht waardoor de blokjes zouden wringen bij montage. Dat vond ik niet mooi, dus vannacht de volgende constructie bedacht.

Stukje aluminium hoeklijn met een uitsparing voor de servo:

Throttle servo installatie by flying-rcmodels

Servo ook op rubbertjes, al lijkt dat niet echt nodig (de servo ligt ook op de alu strip en zal dus voldoende trillingen voor zijn kiezen krijgen).

Aluminium hoeklijn op een rest-stukje triplex geschroefd. De schroeven aan de onderkant verzonken en vastgeplakt. Aan de bovenkant 4 borgmoeren er op. In geval van nood kan de hele alu strip dus verwijderd worden (iets wat misschien al heel snel geprobeerd moet worden, want ik ben vergeten de servomontage moertjes te borgen...)

Throttle servo installatie by flying-rcmodels

En zo de setup in de kist gelijmd.

Throttle servo installatie by flying-rcmodels

En terwijl ik dit zit te schrijven en de foto's zit te bekijken zie ik dat het nog makkelijker, maar voornamelijk ook lichter had gekund door het alu en triplex onder de servo weg te laten en twee kleine stukje hoeklijn te nemen... Enfin, vast is vast en echt een lichte kist was het toch al niet...
(blijft wel lastig om goed lichte dingen te bedenken die werken... Goede dingen die werken; dat lukt me meestal wel, maar dan weegt het ook een ongans...)
 
Hoi Tuur.

Het lichter werken betert wel naargelang je meer bouwt, je fouten neem je heus niet mee naar een volgend toestel.
Althans dat is de bedoeling, betrap mij zelfs soms op dom bezig zijn, maar dan zeg ik tegen mezelf " Wannes, wat ben je weer aan het uitzetten " en we doen het overnieuw.;)

Johan.
 
Per kist die ik bouw, nemen de beginnersfouten wel af (gelukkig)

Op mn fs40 zijn er ook zat te zien, al is het resultaat best goed gelukt
Vind ik zelf dan...

Nu wachten op goed weer, en mn brevet :mrgreen:

Om bouwfoutjes te noemen:
- de neus er op gebouwd, boven en onderkant van de romp zijn gesloten. En dan kom je erachter dat je op de meest onmogelijke plek nog een doorvoer voor de gaskabel moet maken...
- 2 mooie gaten pas gemaakt voor de servo's in de staart, en de gaten dan precies verkeerd opensnijden.
- blijkbaar balanceren zonder folie, ik schrok er nog van hoe het evenwicht van het geheel opeens naar achter verschoven was. Gelukkig komt alles nog precies mooi uit, hij is nu net neutraal. En met de huge ass tank geloof ik niet dat hier problemen mee ontstaan
- vleugels recht op papier bouwen, blijkbaar rekt dit nogal door vocht etc... De ene vleugelhelft was toch een merkbaar stuk langer dan de eerste
- plakken stabilo, 3 keer gedaan na 2 keer ontdekt te hebben dat de winkelhaak waarschijnlijk net niet helemaal lekker heeft gezeten tijdens lijmen
- landingsgestel, ik werd er door een medevlieger op gewezen dat deze toch wel een beetje laag was... Met een 11x6 prop wordt de ruimte tussen prop en de grond bij het aanvliegen klein (net 2 cm, niet voldoende voor ons veld denk ik)


En zo heb ik er nog wel een stuk of wat, maar die houdt ik voor mezelf :mrgreen:
 
Troost je, zelfs ervaren bouwers gaan nog in de fout.
Persoonlijk maak ik ook nog wel regelmatig een bouw foutje.
Vaak te herstellen, en soms gewoon opnieuw beginnen met het onderdeel.
Het eindresultaat telt, en dat is een goed vliegende kist, die er dan ook nog goed uit ziet.

Ervaring zorgt ervoor dat je van te voren makkelijker inziet wat er fout kan gaan.
 
Gister avond hadden we de nieuwjaarsreceptie van de MV-Europoort. Als trotse vader van Cleopatra ben ik, met "kind", naar de de club getogen.

We hebben heerlijk gebabbeld en ik heb veel tips gekregen. Niet alle tips lopen uit tot verbeteringen omdat dat soms te ingrijpend is, maar een aantal zaken heb ik wel aangepakt.

Bij het in elkaar zetten van de motor/motorkap kwam ik nog een los onderdeel tegen waar ik tot op heden nog geen rekening mee had gehouden... de sproeier naald. Deze had ik uit de motor gedraaid om te voorkomen dat hij krom raakt of zou breken. Gelukkig past hij wel in de motorkap, maar gewoon afstellen is er niet bij. Ik heb nu de naald opgelengt met een imbussleuteltje en een gaatje gemaakt onderin de motorkap waar het imbus sleuteltje uit steekt.

Éen van de tips van gister was om een gaatje onderin de motorkap te maken op het laagste punt als leeglooppunt voor brandstof en olie. Lijkt mij een erg goede tip, dus dat gelijk gedaan. Tevens de nieuwe gaatjes brandstofbestendig gemaakt met 2K lak.

Gaatjes in motorkap by flying-rcmodels

Verder heb ik nog de gasservo gedemonteerd en het alu hoeklijn verkleint en er voor gezorgd dat de servo de hoeklijn niet raakt. Op deze manier hebben de ophang rubbers ook nog zin en worden trillingen gereduceerd.

Ook het gaskabeltje heb ik nu aan de binnen kant vast gezet op een klein latje (naast de verlijming op het motorschot). Dit latje borgt ook dat in een gek geval de tank niet achter uit kan glijden. Foto volgt.
 
Kan geen kwaad dat gat groter te maken... kan er nog een beetje koellucht doorheen?
Sproeiernaalduitsteksel... die kan je verlengen naar goeddunken. Als je gaat starten, moet je goed kunnen afstellen. Je moet ook goed met een microschroevendraaier bij je stationair afstelschoef kunnen komen. Dat messing schroefje in je gashevel.
 
Kan geen kwaad dat gat groter te maken...
Ik heb dit gaatje en de andere aanpassingen net in de 2K gezet, dus ik laat het hierbij. Het gaatje is 4mm groot, dus voor de vloeistoffen die uit de carb lopen tijdens het starten zal dit toch genoeg moeten zijn? De olie uit de carterontluchting wordt via een gaatje in de zijkant afgevoerd.

kan er nog een beetje koellucht doorheen?
Aan de bovenkant van de foto kan je zien dat ik een sleuf aan de voorkant van de nues heb gemaakt waar koel lucht naar binnen kan en de lucht kan er langs de cilinderkop weer uit, dat zal voldoende moeten zijn. Het grootste gedeelte van de cilinderkop steekt buiten de kap, dus het enige dat nog wat koeling nodig heeft is het krukashuis.

Je moet ook goed met een microschroevendraaier bij je stationair afstelschoef kunnen komen. Dat messing schroefje in je gashevel.
Tja, daar zeg je me wat. Ik ben bang dat ik daar niet goed bij kan... Ik vrees dat ik de eerste vluchten zonder kap moet gaan maken zodat die stationair goed loopt voordat de kap er op gaat. Overigens ben ik voornemens de motor eerst op een bok in te laten lopen voordat hij op de kist gaat.
 
Cockpit

Omdat ik het cockpit kapje afneembaar wil maken, ben ik begonnen met een klein frame om de PET of lexaan canopy op te monteren.
Eerst wat plastic op het origineel en dan wat hout knutselen. Het plastic is er voor dat ik lijm kan gebruiken zonder de handel aan het vliegtuig te lijmen (het moest afneembaar worden tenslotte....)

Cockpit by flying-rcmodels

Om het stukje canopy op te vangen dat voor het "dashboard" zit, had ik 1mm balsa in gedachte. Hans (hannesie) gaf de tip om 0,8mm vliegtuigtriplex te gebruiken omdat dit sterk is en erg buigzaam. Nu heb ik dat niet, maar wel 3mm dik vliegtuigtriplex EN tijd, geduld en spierkracht. Dus na wat geschuur heb ik een plaatje dun vliegtuigtriplex (ongeveer 0,8 a 0,9mm).
Deze komt voor op. Op dit frame komt de canopy. Ik vermoed dat het kunststof voldoende stijfheid gaat geven aan het geheel.

Cockpit by flying-rcmodels
 
Goe gedaan jochie!
Je had ook 2x 1mm balsa kunnen lamineren(met ca lijm)
Stukje plastic van een plastik zak op de romp (ter bescherming dat de te lijmen plaatjes niet op de romp plakken) en dan de 2 plaatjes balsa 1mm op de romp op elkaar lijmen en de vorm blijf er gelijk zo goed als in zitten(maar ja dit is nu achteraf geklets).

Mvgr Hans
 
Back
Top