arduino kantelkiel
Hoi Bram,
Een vraag over je automatische kantelkiel, hoe heb je dat opgelost met Arduino? Wat voor type sensor heb je toegepast en wat was je overweging? Ik kan diverse oplossingen bedenken, alleen allemaal met andere voor- en nadelen.
Een potmeter met een vrij zwaaiend gewicht er aan zou bijvoorbeeld kunnen, alleen die zal niet heel erg exact zijn. Een andere oplossing is een accelerometer maar dat is dan weer te zenuwachtig of je moet er heel veel voor schrijven om het stabieler te maken.
Ga je nog meer onderdelen op je model automatiseren? Met Arduino gaat er een wereld open wat dat betreft, het staat nog op mijn verlanglijstje om ooit een (tot waar toelaatbaar/haalbaar) autonoom zeilscheepje te bouwen. Voor ik ga bouwen kan ik al een hoop elektronica zaken uitzoeken en langzaam gaan bouwen/testen.
Ben benieuwd naar je overwegingen.
Crispijn
hoi Crispijn,
Ik heb idd een accelerometer (3-assig). Met een simpele moving average filtering, krijg je daar een mooi rustig signaal uit. Daarnaast laat ik de kielstand binnen bandbreedte van de hellingshoek (nu nog een redelijk arbitraire keuze van 7 tot 20gr) ongewijzigd. Dit geeft ook wat rust in het gedrag. Als de hellingshoek te klein is, dan wordt de kiel meer naar het midden gezet, is hij te groot, dan gaat hij meer naar buiten.
Ik heb eigenlijk geen andere sensors overwogen, omdat deze heerlijk klein en licht is. Moving average filtering zal je bij een potmeter waarschijnlijk ook willen toepassen omdat er bijna altijd ruis op een signaal zit. Dus qua programmeerwerk maakt het niet uit.
Verder gebruik ik de hellingssensor ook om de schoten te lossen als er te veel helling is.
En de arduino fungeert als een soort genua-module. Ik gebruik twee zenderkanalen om de genua-servo aan te sturen. De ene voor het overstag gaan / gijpen en de andere voor de 'fine tuning'
Toekomst:
Eerste stap is om de zwaarden ook automatisch mee te laten gaan met de kiel en de fok.
Daarna wil ik er nog een mini windvaantje en een elektronisch kompas in plaatsen. Voor de windvaan-sensor wil ik contactloos maken op basis van de
ams as5040 sensor. Als ik zelf een bijbehorend printje ontwerp kan het printje en de sensor in een buisje met een diameter van 11mm en een hoogte van 14mm, inclusief lager en magneetje. Hier steekt alleen de vaan zelf bovenuit. Dat zou nog wel subtiel en licht genoeg zijn om in een mast te stoppen. Om één printje te maken is wel een beetje prijzig. Als er interesse is, zou een serie van bijv 10 het een stuk aantrekkelijker maken.
Alternatief zou een standaardprintje zijn die ongeveer 25 bij 30mm zijn. Die zou nog wel mooi in de satellietmast verwerkt kunnen worden. Iets minder ideaal qua wind, maar wel goedkoper en mooier weg te werken (denk ik).
Vooral de windvaan is cruciaal voor ik verder ga met enige autonomisering. Er zijn allerlei ideeën, maar voorlopig eerst maar even focussen op het afmaken van het bootje zelf.