Bouwverslag Ziroli P-38j 114"

Ga zo mdoor man
En laat je door niemand afzijken
Een ieder heefd zen eigen bouwmetodes
Maar alleen het eindresultaat teld

klinknageltjes panelen en shit...
phoca_thumb_l_29062012%20006.jpg

phoca_thumb_l_29062012%20007.jpg

@Ronald.

En............. komt tie af voor Odoorn? of heeft tie al gevlogen :mrgreen: :wink:

Groet Ger.

Ronald, hoe doe je de afwerking op balsa ook al weer? Glas of porienvuller

Ik schuur altijd alles zoveel mogelijk glad. Ook balsafiller gebruiken. Als alles glad is dan 25gr glasdoek gebruiken i.c.m. 3 lagen G4 (hobby in). Daarna afspuiten met Motip Filler en weer schuren.

Ik heb deze kist een paar weken terug in Duxford gezien tijdens de Flying legends airshow. Dit was echt geweldig. Wat een power heeft deze kist en een sound waar je kippevel van krijgt. Nog een aantal foto's van gemaakt en wat filmpjes. Bij een overshoot hoor je de kist in eerste instantie niet aankomen. Pas als de kist bij je is hoor je het geweldige geluid.

We hebben ook nog veel foto's gemaakt van de net gerestaureerde P47 thunderbold razorback. Als je interesse hebt laat het me dan even weten dan stuur ik je de foto's.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb deze kist een paar weken terug in Duxford gezien tijdens de Flying legends airshow. Dit was echt geweldig. Wat een power heeft deze kist en een sound waar je kippevel van krijgt. Nog een aantal foto's van gemaakt en wat filmpjes. Bij een overshoot hoor je de kist in eerste instantie niet aankomen. Pas als de kist bij je is hoor je het geweldige geluid.

We hebben ook nog veel foto's gemaakt van de net gerestaureerde P47 thunderbold razorback. Als je interesse hebt laat het me dan even weten dan stuur ik je de foto's.

JA de SNAFU.....

PB!

Voor wat betreft de deuren van het landingsgestel zat ik te denken om er een constructie te maken waarbij de poot de deuren opent of sluit. Ik bedoel dus dat je geen aparte luchtcilinders voor de deuren gaat gebruiken. Met de topflite p51 heb ik dat bijvoorbeeld ook gedaan met het staartwiel. Twee elastiekjes trekken de deurtjes dicht en een geleider aan het mechaniek opent de deurtjes. Nu weet ik niet hoe dit zal uitpakken bij de grote deuren van een p38.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat is het beste? De poot de deur laten openen of sluiten?

@Ronald.

Voor hoofd deuren zou ik iedere deur 2x 10 grams metal gear servotjes gebruiken, de neus deur 1x en deze bedienen met een door-sequencer van jet tronics.
Slag en tijd instelbaar.

Jet-Tronics Door-Sequencer

Ik gebruik het liefst de programmeerbare servotjes voor wat meer schaal effect door ze vrij langzaam te laten lopen.
RCtechnics
Is een voorbeeldje hoor, na wat zoekwerk vindt je wel goedkopere programeerbare MG servotjes, maar ben wel tevreden met de Hyperions, simpel te programmeren.

Geen lucht, houtje touwtjes maar met 5 servotjes en een door sequencertje, totaal gewicht extra +/- 80 gram.

Zo doet ik ik het, geen gekloot meer met die kleine luchtcilindertjes, slangetjes en stangetjes of draadjes die aan de poot zelf vast zitten.

Heb het ook zo gedaan bij mijn laatste P38 van 2.15 span.

Groet Ger.

@Ronald.

Voor hoofd deuren zou ik iedere deur 2x 10 grams metal gear servotjes gebruiken, de neus deur 1x en deze bedienen met een door-sequencer van jet tronics.
Slag en tijd instelbaar.

Jet-Tronics Door-Sequencer

Ik gebruik het liefst de programmeerbare servotjes voor wat meer schaal effect door ze vrij langzaam te laten lopen.
RCtechnics
Is een voorbeeldje hoor, na wat zoekwerk vindt je wel goedkopere programeerbare MG servotjes, maar ben wel tevreden met de Hyperions, simpel te programmeren.

Geen lucht, houtje touwtjes maar met 5 servotjes en een door sequencertje, totaal gewicht extra +/- 80 gram.

Zo doet ik ik het, geen gekloot meer met die kleine luchtcilindertjes, slangetjes en stangetjes of draadjes die aan de poot zelf vast zitten.

Heb het ook zo gedaan bij mijn laatste P38 van 2.15 span.

Groet Ger.

Ja de sequencer ken ik. Deze heb ik ook bij de mustang en de typhoon gebruikt. Een paar servos is natuurlijk ook een optie, maar ik weet dat de deuren van de p51 de neiging hadden om tijdens de vlucht open te gaan staan. Hier moest ik dus dikke robart luchtcilinders gebruiken om ze dicht te houden. Ik weet dus niet of zo'n klein servootje bij een p38 de boel dicht kan houden. Als ik het met een simpel mechanisme kan maken (KISS) dan zou dat ook mooi zijn. Minder onderdelen, minder kans op storingen, minder gewicht...

KISS

Uiteraard :wink: moet betrouwbaar zijn.
Dan neem je de 18 grams servo's, de langzame trekken 3 kilo, en stel de dicht stand zo af op de servo dat de servohoorn nul graden heeft, dan moet de deur wel heel hard trekken om open te gaan, dan trekt die de hele servo nog eerder van z'n plek zeg maar.

Enne de Ziroli's. P38 willen wel eens de 22 kilo opgaan daar overzee, denk dat jij dat niet gaat halen :wink: en dan nog vliegen ze vrij goed.

Maar ja, zo zou ik het doen :wink:

Bouw ze.

Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt voor je antwoord op de afwerking.

zo heb ik de aansturing van de kleppen bij mijn bronco gedaan:
IMG_2886.jpg

IMG_2887.jpg

IMG_2888.jpg

Een alu hoekje waar de landingspoot op valt. Daaraan twee armpjes naar de deuren. Even (best lang...) priegelen om hem goed af te stellen, maar het werkt gewoon goed. Alleen je retracts moeten wel sterk genoeg zijn om alle krachten te verwerken.

He RONALD, bij mijn corsair zitten er veren aan de deurluiken om ze dicht te doen en vorken op de deurluiken om ze te sluiten. Bij luchtverlies gaan ze altijd open en met een sequencer gebeurt dit niet of je moet die van orbit met drukbewaking nemen.
Grtz Andre

Ja mooie oplossing. Bedankt voor de fotos.

bedankt voor je antwoord op de afwerking.

zo heb ik de aansturing van de kleppen bij mijn bronco gedaan:
IMG_2886.jpg

IMG_2887.jpg

IMG_2888.jpg

Een alu hoekje waar de landingspoot op valt. Daaraan twee armpjes naar de deuren. Even (best lang...) priegelen om hem goed af te stellen, maar het werkt gewoon goed. Alleen je retracts moeten wel sterk genoeg zijn om alle krachten te verwerken.

Back