Brandstof motoren

Zou moeten willen, maar koop wel een lager van een goed merk, zoals SKF of zo. Die afdichtingen zijn aanmerkelijk beter dan van een 5 euro chinees lager.

Ik heb er een bij Neita in Utrecht besteld. Het moest via een apparte bestelling want een 2RS lager van die afmeting staat niet op de site.
Ik hoop dat de kwaliteit afdoende is...
Ik kan ook nog naar de carterontluchting kijken.
Er zit nu een vrij lange dunne slang aan en dat zal naar mijn idee ook niet helpen.
En indien nodig kan een keering met wat kleine aanpassingen ook nog.

Jan
 
Nu we het toch over de 4-takt Webra's hebben
Deze heb ik ook nog.
De 40 versie. Dus 6.5 cc.
Ook een erg mooi motortje!!
De 10 cc heb ik nog niet.
Hopelijk komt die nog een keer op mijn pad.

Jan
 
  • Like
Reactions: jef
full
Vorig weeken nog een leuk motortje op de kop getikt.:thumbsup:

Een OS 29 Twin Stack uit 1949 voor zover ik kan vinden.
Dus bijna 70 jaar oud.
De sproeiernaald mist nog. Hopelijk nog ergens te vinden.
Ziet er nog best netjes uit en voelt ook nog top.
En met serienummer.
Ik heb ook nog een oud boekje liggen over modelmoteren.
Aardig vond ik dan ook dat ik deze OS daarin terug vond. Nummer 3.
 
Laatst bewerkt:
Na alle discusie over nitro tijd voor iets wat geen nitro nodig heeft.
Een Letna .
Afgelopen weekend op de kop getikt.
Volgens het verhaal een 3.5 cc motor uit 1945.
Met serienummer.
Erg mooi vind ik:):)
De carburateur zit aan de onderzijde.
Mooi vind ik ook de contactpuntjes en de hendel voor de vervroeging.
Wiet weet nog iets over dit type motor? Ik vind wel wat op internet maar het houdt niet over.
Volgens mij is het echt hand gemaakt.
En hoe werd vroeger de ontsteking exact geregeld? Heeft iemand daar nog ervaring mee of heeft daar informatie over?
Ik heb vroeger nog aan auto's gewerkt toen er nog puntjes in zaten en een condensator en bobine. De basis zal we het zelfde idee hebben maar dat is een aanname.

Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik weet er niet veel meer van, dan dat dit soort motortjes gesmeeerd werd met mengsmering 1:3 ongeveer, en dan simpele monograde minerale olie (er was toen niet veel anders), en voor zover ik begrepen heb, werd de ontsteking "laat" gezet voor het starten, en na warmdraaien de ontsteking weer vervroegd.

Beetje net zoiets als een model diesel waarbij je mengsel én timing (compressie) afstelt.

Maar dit ziet er echt uit als een verzamelaarsobject, zo op dat voetje.

Ga je hem laten lopen? Zal dan nog best een zoektocht worden naar een geschikt bobientje.

Mooi man, waar vind je zulke dingen toch allemaal?
 
Het ding is gewoon in zijn geheel mooi... al was het maar omdat het zo indrukwekkend oud is... Dat men dat toen al allemaal kon maken, blijft me verbazen.
 
Ik heb een vraag over een webra 61 motor die in mijn heli zit, welk type is dit want ik kan hem niet vinden bij webra, heb alle typ 61 al gehad maar vind geen een met de carb. achter.
 

Bijlagen

  • 23.jpg
    23.jpg
    251 KB · Weergaven: 203
  • 24.jpg
    24.jpg
    142,4 KB · Weergaven: 223
Oei.... Ik kan je geen type geven, maar ik weet wel dat ik ze vaker gezien heb, en ook in een heli....
 
Webra heeft diverse motoren met een achter inlaat gemaakt. "In het begin" waren dit vrijevlucht en lijnbesturing motoren maar later ook voor RC modellen. De laatste types waren voor zover ik weet allemaal "Speed" motoren. Dit is waarschijnlijk de Webra Speed 61R. Ik ben er niet 100% zeker van want ik ben ook de Webra Speed 61 tegen gekomen met een achter inlaat.
 
Ik heb ook nog zo een brommer.
Een losse rotary valve ipv op de propas.
Verondersteld iets meer vermogen. Maar de plaats van de carb ook een praktisch voordeel bij soorten inbouw?
De poorten van deze motor speciefiek heli, bijkans gepoort voor een optimaal vast toerental en koppel. En anders dan versie voor vliegtuigen...
Vermoed ik.
Bij OS zie je daarin duidelijk verschil bij nameten
 
De poorten van deze motor speciefiek heli, bijkans gepoort voor een optimaal vast toerental en koppel. En anders dan versie voor vliegtuigen...
Vermoed ik.
Bij OS zie je daarin duidelijk verschil bij nameten
Zoiets als, maar dan andersom, bij de SuperTigre G51 CL, die 'tammer' getimed is dan de G51 RC.
Als een RC eenmaal (neus omhoog) vanuit viertakt naar tweetakt is geschakeld, komt 'ie maar moeizaam terug, terwijl de CL bij het weer oplopen van de brandstofdruk (neus naar beneden) meteen keurig terugschakelt naar viertakt. Bas heeft het in Stadskanaal live gedemonstreerd gezien.....
 
Toen we afgelopen zaterdag op de TFA bouwdag van december, gezellig keuvelend, met een flinke groep aan de verdere voltooiing van de Kanaalvlieger voor 2019 werkten, kwam de Webra Record even ter sprake.
Blijkt dat het voor velen van ons de eerste motor was. En dat er ruwweg drie uitvoeringen van zijn gemaakt, waarvan meestal de laatste onze LB en VV kistjes voortsleurde.
Toen herinnerde ik me een uiterst curieus berichtje op het Barton (LB) forum over de ED Hawk, die toen de ED fabriek in puin lag door een brandje, was uitbesteed aan Feintechnik in Berlin. Laat daar nou in die tijd ene Günther Bodemann gewerkt hebben... Juist ja, de ontwerper van o.m. de Record en Winner.

En zo'n Hawk zag er zo uit (herkennen wij iets?;)):
ed_hawk_160.jpg
 
De Webra 61 van mij kan ik ook nergens vinden bij de site van Webra , Motor met membraam inlaat nog in nieuwstaat heeft nog nooit gelopen.
zie foto's
1k0.jpg

1k0.jpg
 
Reed valve dus!
Weer heel anders dan die van mij!
Maar een Reed valve?, das wel verschrikkelijk mooi!
Wist niet het bestaan er van op zo een motor.
Bloedje gaaf!
Groet Bas
 
Nu we het toch over Webraatjes hebben....

Dit kwam ik tegen in een oldtimer heli die ik afgelopen weekend op de kop tikte.
IMG_20181216_205426.jpg

De olie verraadt dat hij minstens één keer gelopen moet hebben, maar het inwendige doet vermoeden dat het ook echt uitsluitend bij die ene keer gebleven is.
Ik wil alleen dolgraag een vervangende carburateur zien te vinden, want van deze vertrouw ik de bevestiging van het gasheveltje niet zo heel erg....
 
Een Webra 6,5cc Blackhead. Dat was de tweede motor die ik ooit gekocht heb. De eerste was een Webra 1,5cc RC diesel. Een dieseltje met een gasschuifje dus.
De 6,5cc kocht ik toen ik mijn eerste vliegtuigje heb gebouwd en er mee wilde gaan vliegen. De motor is na iets meer dan 1,5 jaar bij een zware crash in drie stukken gebroken. Ik heb toen een nieuwe Webra 6,5cc Blackhead gekocht en die heb ik nog steeds. De motor in stukken heb ik ook nog steeds, nostalgie ;)
 
Back
Top