Buehler motoren en spoed van de schroef. maakt dat uit?

Hallo wijzen van het forum.

Ik ben al een poosje aan het tekenen aan een zeesleper/werkboot van 26*9 in schaal 1:33
Dan word ze dus 86x30 cm met een diepgang van +/- 8 cm. Ik heb al buizen met een binnen diameter van 66 mm. Hierin wil ik 65 mm 4 blads laten draaien.

Ik ben dus al een poosje op zoek naar sterke energie zuinige motoren. Mijn oog was gevallen op een Buehler. Echter werd ik getipt dat ik dan rekening moest houden met de spoed van de bladen.

Is dit waar? En heeft iemand tips waar of hoe ik aan schroeven kan komen met afwijkende spoed van het standaard spul?

Alvast bedankt.

Michiel.

Hallo Michiel,

Welke Bühlermotor heb je in gedachten?

De vuistregel is, dat je de schroef niet groter neemt dan de diameter van de motor, in jouw geval moet je dus andersom werken en een motor zoeken, die een diameter heeft, die dicht bij de 65 mm komt.

Een motor van een radiateur fan is ruim Ø60 mm, dat zou wellicht kunnen, maar je moet dan geen schroef met grote spoed hebben:

full

Een alternatief voor een borstelmotor zou een grote buitenloper zijn, met een voldoende laag Kv trekt die een 65 mm schroef fluitend.
Met zoiets op 12V heb je dan ruim 4000 toeren onder last:
http://www.bidproduct.com/part/Product_view_BRUSHLESS MOTOR_90.html

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet altijd rekening houden met de spoed van de bladen. Maar ik kan me niet voorstellen dat je voor deze motoren afwijkende schroeven nodig gaat hebben. Buehler motoren neigen meer naar trekkracht en minder naar toeren. Een standaard schroefje met relatief weinig spoed, zoals je vaak bij bouwdozen bijgesloten vindt, is dan niet ideaal, die zijn meer voor sneller draaiende motoren bedoeld. Misschien werd dat bedoeld door die "tipgever"?

Neem een mooie vierblad van Raboesch bijv, die heb je ook afgetopt, mocht je dat zelf niet zien zitten om te doen, en dan haal je meer uit je motor.

Dan heb je een verkeerde regelaar. :D
Ietwat OT, maar alleen borstelregelaars met een schakelfrequentie in het hoorbare deel van het spectrum zullen fluiten in deellast.
De meeste borstelloze regelaars die ik heb piepen alleen bij het aanlopen van de motor, niet alle regelaars doen dit trouwens.

@Michiel, als je voor borstelloos zou gaan, lees dan ook het topic hier even door:
brushless-aandrijving-en-werkschepen-voor-elkaar-gemaakt-niet-praktische-tips-ervaringen-post-ze-hier
Grote schroeven, die langzaam moeten kunnen draaien zou je dan met een (planetaire) vertraging kunnen aandrijven.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Okee bedankt voor jullie informatie en tips. Ik heb zo 1,2,3, geen type nummer. Maar zal eens kijken naar de diameter.
De tip gever bedoelde dat ik er, net als bij een echt schip, rekening moest houden dat de spoed niet te licht stond. Te snel draaien bij vol vermogen.
Of te zwaar. Meer stroom verbruik en warmte ontwikkeling bij vol vermogen.
Ik had mijn oog al laten vallen op afgetopte schroeven van Rabousch. Alleen dit verhaal bracht mij weer aan het twijfelen.
Blij dat ik het zo kan houden

Maar bedankt voor jullie tips nogmaals.

Michiel,

Indien je Buhler motoren gaat gebruiken, dan adviseer ik om een vertraging toe te passen van 1:3. Je motoren riskeren verbranden als je ze 1:1 gaat gebruiken.

De maximale stroom die een Buhler hebben kan is 4,5A.

groet,
Paul

Ik heb in mijn Bluster Dunkermotoren liggen (zijn zelfde als Buhler) en daarop zit rechtstreeks 78 mm 4 blads schroef, Schaalsnelheid is perfect maar weinig trekkracht..
En ze worden absoluut niet warm ofzo, ook niet de regelaars,,

Verbruik ?? 3 accu ladingen in 2 bijna volle dagen varen...

IMG_20130105_123352.jpg

IMG_20130107_164601.jpg

IMG_20130108_160023.jpg

okee.

bedankt allemaal voor de aangedragen suggesties.
ik heb vanmiddag bij ons op de sloop twee fan motoren gekocht. prijs kon ik niet voor tobben. ga dit eerst even proberen. kijken hoe dit gaat met warmte en stroom verbruik.
mocht dit mij niet bevallen kan ik altijd nog overstappen. Buhler is qua prijs ook niet ongunstig.

@Vincent: weet je al waar ik ze voor ga gebruiken?;)

Michiel,

Indien je Buhler motoren gaat gebruiken, dan adviseer ik om een vertraging toe te passen van 1:3. Je motoren riskeren verbranden als je ze 1:1 gaat gebruiken.

De maximale stroom die een Buhler hebben kan is 4,5A.

groet,
Paul

Van horen zeggen of eigen ervaring? Deze motoren hebben meer polen dan bijv een Speed motor. Ze maken daardoor minder toeren en hebben juist meer koppel. Volgens mij is dan het laatste wat je moet doen, ze nog meer vertragen. Dat ze geen hoge stromen vragen is geen probleem. Bijv 3A op 12V is 36 Watt, bij een "toerenmotor" zul je dan misschien een stroom van 6A hebben bij 6V. Maar de Buehler op 12V heeft dan een veel oger rendement dan de op 6 volt draaiende Speed motor die "wel 6A kan hebben". En die laatste zal sneller warm lopen dan de Buehler met een grotere schroef.

Van horen zeggen of eigen ervaring?

Indoorvlieger, ik spreek uit eigen ervaring.

Een Happy Hunter met oorspronkelijk Decaperms, motoren verbrand. Marx motoren vervangen door Buhlers (zoals die van Wedico), vertraging van Decaperms behouden.
Motoren worden niet meer heet, wel heel veel trekkacht.

Patrick Henry sub, Buhler 1:1 gemonteerd, motor verbrand. Nieuwe Buhler nu met reductie, boot vaart als een speer en motor blijft heel.

Bedenk wel dat, zoals hiervoor al is gezegd, het vermogen van de Buhler niet zo groot is en dat je dan een 65mm schroef met zo'n 3000 toeren wil laten draaien, iets slepen nog niet meegerekend, bij 1:1 wel iets te veel van het goede is.

groet,
Paul

Om Decaperms met vertraging alsnog te laten verbranden moet je dan toch wel een flinke schroef erop hebben gehad, of niet? Een vertraging geeft meer trekkracht en nog een hoger rendement, helemaal mee eens. Maar ik vraag me toch af of in deze situatie wel de beste schroef voor de motor was gemonteerd, misschien was die toch een maatje te groot?

Buehler motoren zijn er toch ook in verschillende maten verkrijgbaar, of is er maar 1 type?

65mm schroef met zo'n 3000 toeren wil laten draaien,

Er word een werkschip gebouwd, en geen speedboot... Weet niet hoe je aan die berekening komt van 3000 rpm ??
Maar doorgaan een schroef van een werkschip lopen tussen de 1600 tot 2200 rpm, Alles daarboven raakt je model bijna in plane,. (boven de 2200 is wel makkelijk als je wat gaat slepen, wat extra power is mooi meegenomen)
Ook een punt is dat raboesch schroeven maar maximaal 4500 rpm kunnen hebben,.

Maar als je motoren verbrand is niet enkel je schroef de boosdoener, Denk dat er wel meer aan de hand is.. (die van een happy hunter maar 60mm zijn..)

Buhler motoren kunnen met gemak tot 85 mm schroeven aan,

Weet niet hoe je aan die berekening komt van 3000 rpm ??

Vincent,

Een Buhler 1:1 op de schroef en dan is de berekening ongeveer 3500 x 0,85.
Dat zou je toch moeten weten.
Overigens lijkt het mij dat je over een ander type motor praat als ik en appels met peren vergelijken lijkt er dan veel op.

@Indoorvlieger,
Een reductie geeft geen verhoging van rendement, hij verlaagt het rendement.
Wat wel verhoogt wordt door een reductie is het koppel.

groet,
Paul

Weet niet hoe je aan die berekening komt van 3000 rpm ??
Maar doorgaan een schroef van een werkschip lopen tussen de 1600 tot 2200 rpm
Als je deze redenatie ook voor je Bluster aangehouden hebt, is het niet verwonderlijk dat er geen "kracht" in zit....
Dit zijn echt te lage toerentallen als je ook nog wat met je sleper wilt doen..

@Indoorvlieger,
Een reductie geeft geen verhoging van rendement, hij verlaagt het rendement.
Wat wel verhoogt wordt door een reductie is het koppel.

groet,
Paul

En door dat hogere koppel wordt de motor minder "afgewurgd", loopt minder snel warm, en heeft daardoor minder verliezen, dus een hoger rendement. Ook kun je door het verhoogde koppel een grotere schroef kiezen, die ook weer een iets hoger rendement heeft. De vertraging zorgt natuurlijk voor wat verlies, door extra wrijving, maar daar staat genoeg winst tegenover.

Ik lees al een paar keer een ¨vertraging¨van 1:3 maar dat is een versnelling. 3:1 (3 omwentelingen van de motor= 1 omwenteling schroefas) lijkt me eerder het geval.
In mijn gebouwde binnenvaart schepen werk ik enkel met vertraging, nadeel van de leverbare modellen vind ik dat de tandwielen nogal veel lawaai maken daarom ben ik over gestapt op tandriemen en dan een kleine schijf op de motor en een grote op de as.
Toeren op de schroef heb je toch niet nodig, niks lelijkers dan een sleper of binnnenvaartschip op speedboot snelheid

Voordeel van vertraging; meer kracht , trekt minder stroom en de snelheids regeling gaat veel geleidelijker.

Gr, Ingmar

-edit-

Tandriemen, waarbij je meer keuze hebt in de overbrengingsverhoudingen Of de kwalitatief betere planetair, die wel degelijk stil is. Moet je natuurlijk geen gillende boegschroef hebben of joelende blusapparatuur. Valt je schaal effect alsnog in het water. :mrgreen:

Je kan het koppel en het rendement van een relatief kleinere motor beter uitnutten via de vertraging. Wat al geschetst is. Als je dat dan wilt uit gaan kienen... Helpt het mezelf een keuze te maken...

Verder in het brushless draadje...

Laatst bewerkt:
Back