Calmato 1400 Electro trainer

frankelfert zei:
Hehe volgens mij heb jij ze vanochtend al gebeld, want ik kreeg net de telefonisch de melding dat ze hem per ongeluk al aan iemand anders hadden belooft! Veel succes ermee, ik heb hem hopelijk nu dinsdag ;)

Ja, sorry... :oops:

Ik had 'm afgelopen dinsdag besteld om mee te nemen op vakantie. Belde vanmorgen en hoorde dat 'ie aan jou was beloofd. Klein foutje dus van Q...

Maar ze gaan het wel redden voor dinsdag: een nieuwe zending was gisteren al afgestuurd.

Veel succes/plezier ermee vanaf dinsdag!

MPXfan zei:
frankelfert zei:
Hehe volgens mij heb jij ze vanochtend al gebeld, want ik kreeg net de telefonisch de melding dat ze hem per ongeluk al aan iemand anders hadden belooft! Veel succes ermee, ik heb hem hopelijk nu dinsdag ;)

Ja, sorry... :oops:

Ik had 'm afgelopen dinsdag besteld om mee te nemen op vakantie. Belde vanmorgen en hoorde dat 'ie aan jou was beloofd. Klein foutje dus van Q...

Maar ze gaan het wel redden voor dinsdag: een nieuwe zending was gisteren al afgestuurd.

Veel succes/plezier ermee vanaf dinsdag!

Geeft niet hoor, veel plezier op vakantie met het bouwen! Maar als ik het goed begrijp was hij dus gisteren al verstuurd, dus met een beetje geluk als nog morgen binnen bij Q* of weet je dat niet?

Zo de eerste assemblage stappen zijn zonder noemenswaardige problemen geslaagd. Ik moet zeggen een zeer mooi ogend kistje.

Een paar kleine puntjes:
- de montage van de vleugel aand de romp is niet ideaal (uitlijning van bouten met de moeren in de rom) maar na het bijdremelen van de gaatjes in de vleugel lukt het wel.
- de standaard APC 10x6 prop moet opgeboord worden naar 7mm om op de meegleverde prop adapter te passen
- de tekening in het handleiding van de motor geeft de motor omgekeerd weer (asje aan de andere kant), echter zoals in de doos is de motor goed en kan gemonteerd worden.

Binnenkort de aansturing monteren (servo's + stuurstangen) en de electra monteren (ontvanger en regelaar)... en dan vliegen maar.

Roy, als ik wat vergeten ben hoor ik het graag ;-).

frankelfert zei:
...Maar als ik het goed begrijp was hij dus gisteren al verstuurd, dus met een beetje geluk alsnog morgen binnen bij Q* of weet je dat niet?

Zou inderdaad goed mogelijk kunnen zijn; volgens de verkoper waren ze donderdag verzonden.
Bel even (vrijdagavond=koopavond) wanneer ze 'm verwachten! Succes!

O ja: ik kan je helaas niet 'lekker' maken met plaatjes...camera is al ingepakt. Maar de set ziet er goed verzorgd en compleet uit. Het enige wat ik mis is een spinnertje (zit er niet standaard bij).

Ook de bijgeleverde motor doet degelijk aan. Ik zal 'm binnenkort eens testen aan de watt-meter met wat verschillende props.

Tom je was de koffie pauze vergeten ook een heeeel belangrijk punt van de ''bouw''
de vleugel is trouwens mooi uit te lijnen doordat er in de wortelrib aan de achterlijst 2 gaatjes zitten waar je een houten pinnetje in kan verlijmen zo kan hij onder het drogen nooit verdraaien.

groet,

roy

Hmm...het spietje aan de voorkant van de vleugel oogt wat kort en fragiel naar mijn zin.
Goede tips om dit te verstevigen en/of verlengen zijn welkom!

hey MPXfan,

ik vond dit zelf nog wel me vallen vergeet niet dat de massa van het kistje ook maar gering is.
voordeel van dit ontwerp is dat het spietje en de wortelrib uit 1 stuk is en met de houtnerf me loopt. ik heb er in ieder geval wel vertrouwen in.

als je hem wilt verstevigen kun je mischien een stukje glasmat op dat punt (tot een stukje in de wortelrib) me lijmen als je de 2 helften samenvoegd.

groet,

Roy

Hoe zit het met de koeling? Ik zie nergens luchttoe- of luchtafvoer?

stevens zei:
Hoe zit het met de koeling? Ik zie nergens luchttoe- of luchtafvoer?

luchttoevoer krijg je door de sleuven in de battery-hatch uit te snijden. Wellicht dat daarlangs ook de luchtafvoer zou moeten plaatsvinden.

Overigens is de motor ''open'' op de motorsteun geplaatst, en vlak daarachter liggen de regelaar en accu. Ik neem aan dat deze setup koel genoeg zou moeten zijn...

Nou ik dacht hem gisteren te hebben, bleek de geleverde versie bij Q* beschadigd bij de achtervleugel... Weer een halve week wachten helaas voordat ik hem heb :(

De calmato zit bijna in elkaar. Nog wat mogelijke tips voor andere e-calmato bouwers:

- ik heb de meegeleverde bevestigingen van de stuustangen aan de servo armpjes vervangen door busje waarin de stuurstangen geschoven kan worden welke met een 3mm imbus worden vastgezet. Het meegeleverde plastic stukje, waar dmv een 90 graden bocht in de stuurstang een connectie gemaakt moet worden, vond ik niet ideaal. Verder is het afstellen met deze busjes veel makkelijker.

- stukje grote brandstofslang gebruikt voor het zekeren van de (plastic) quicklinks ipv de meegeleverde krimpkous

- in de kit zitten dus plastic quicklinks waar het pinnetje aan vast zit (dus niet dat crappy systeem van de normale calmato waardoor ik een keer controle over mijn elevator ben kwijtgeraakt)

Maar is het plastic wel van betere kwaliteit dan van de originele Calmato? Plastic klinkt mij toch eng in de oren. Bij mij brak er ook al zo'n pinnetje na een vlucht of 15, terwijl ik ook de "verbeterde" versie zou moeten hebben......

Tsja het is volgens mij een standaard plastic quicklink. Ik denk dat het wel goed gaat maar dat zullen we naar een paar vluchten weten. Je zou er natuurlijk ijzeren op kunnen zetten alhoewel ik die bij een brandstof calmato ook al heb zien afbreken...

Zo de calmato is af en klaar voor de maiden. Een update:
- Je kunt goed klitteband gebruiken om de lipo vast te klemmen, ook wat klitteband op de tray waar de lipo onder hangt
- Ik heb tyraps gebruikt om de regelaar en het klitteband van de lipo vast te zetten (met een klein stukje schuim onder de regelaar)
- Voor het snelle wisselen van de lipo moet ik nog een nieuw systeempje maken om de batterij klep te openen zonder te moeten schroeven

Hier wat foto's van het eindresultaat:
IMG_2126.JPG

IMG_2125.JPG

IMG_2124.JPG

IMG_2128.JPG

IMG_2127.JPG

ziet er goed uit; die van mij is momenteel in dezelfde staat van afbouw (maar dan in rood :) )

Voor het batterij-luik dacht ik aan magneten. Liever nog zou ik een luikje bovenop maken, maar eerst maar eens vliegen en dan pas veranderen.

Ik zie trouwens dat jouw romp ook niet aan de zijkant voorzien is van zo'n flitsende striping? Deze zit niet bij de decals, maar wordt wel getoond op de foto's op de site en doos?

Ben benieuwd naar je vliegervaringen; succes met je maiden! Die van mij gaat mee op vakantie vanaf morgen!

Een middagje (+- 2-3 uur) voor het mooi monteren van de vleugel, stabilo, wielen etc (). En dan +-2 uur voor het monteren van de servo's, stuurstangen, regelaar, batterij bevestiging en ontvanger. Bereken ook wat tijd voor het solderen van de regelaar en lipo... Het kan denk ik wel sneller, maar je moet ook een beetje genieten van het assembleren ;-).

De regelaar is een 60a himodel professional (die had ik nog liggen, kan denk ik ook wel met minder). De servo's zijn digitale die bij mijn dx7 set zaten. Volgens mij is alles berekend op standaard servo's. Aangezien mijn servo's wat dieper waren paste de aileron servo niet in de vleugel. Heb toen de twee bevestigingsblokjes op de vleugel verdikt en toen paste het wel... De servo die in de vleugel moet is dus het meest kritisch.

he Tom, dat ziet er leuk uit man,
had je mooi gisteravond in kunnen vliegen, het was geweldig weer.

Ik vind dit kistje er op jou foto's trouwens beter uit zien dan op de foto's van de kyosho site...

wel jammer dat de striping ontbreekt...

Vanavond maiden ?

jeroen

Back