Calmato 1400 Electro trainer

Dat filmpje wil ik dan ook wel eens zien :) z'n calmato is een mooi alternatief voor mensen die een calmato willen, zonder de smeer van een brandstof motor :)

jaja hij heeft gevlogen.

ondanks de behoorlijke wind (WK 4/5) was hij goed te vliegen en ook nog goed behoorlijk wel hebben we iets grotere rolroeruitslagen gebruikt na de 1e vlucht zodat hij iets sneller en strakker stuurd. acro is goed mogelijk al blijft het wel een trainer ook mogen dan de uitslagen op alle roeren dan wel wat groter (naar mijn smaak).

om even trug te komen op waar hij oorspronkelijk voor bedoeld is (als trainingskist). ik denk dat de calmato famillie er weer een leuk lid bij heeft hij vliegt met de opgegeven uitslagen voor zover we hebben kunnen proberen goed en mooi rustig, ook de motor heeft voldoende power maar dit is niet extreem te noemen.

foto's en een stukje film zullen nog volgen.

groet,

Roy

mazzelaar.. lekker vliegen.. 't druilt hier :(

Had eigenlijk ook niet anders verwacht dan dat dit een prima kistje zou zijn.

Roytjuh zei:
jaja hij heeft gevlogen.

Gefeliciteerd met je maiden :D

Hoe start ie van de grond weg, heeft de motor voldoende power ervoor? En hoe is de power van de motor in het algemeen, heb je veel reserve over. En komt hij gemakkelijk tegen de sterke wind in? Ben wel benieuwd, het lijkt me een mooie kist om te vliegen.

Hij heeft inderdaad gevlogen, en hoe.... Het waaide redelijk w4 met uischieters naar 5. Take-off gebeurde na ongeveer 5m. De motor heeft genoeg power voor take-off en taxieen.

Tegen de wind in vliegen is niet heel snel maar met 1/2 gas kom je toch aardig vooruit. Landen is zeer stabiel zonder gas, ik denk misschien wel net zo stabiel als de grote calmato. Vlieggedrag is wat mij betreft prima, alhoewel ik nog weinig aerobatische capriolen heb uitgehaald.

Ik vlieg met 3s2200. We hebben per accu ongeveer 10min gevlogen maar na laden is er dan nog maar 1000mah bijgeladen dus ik gok dat er vliegtijden van +-15 minuten mogelijk moeten zijn.

Zeker een goede toevoeging aan de calmato familie. Ik ben benieuwd naar andere ervaringen. Ik zal binnenkort vliegfoto's plaatsen.

Hierbij wat vluchtfoto's:

IMG_2130.JPG

IMG_2133.JPG

IMG_2144.JPG

IMG_2150.JPG

Stikkers moeten nog geplakt worden ;-).

Ik kan me haast niet voorstellen dat die motor zo weinig stroom trekt.

Om aan het juiste vermogen te komen op 3cellen zal de motor toch echt iets van 40A moeten trekken 8O

gr,

niels

ps ik zou wel 20C cellen gebruiken :P

klopt wij stonden ook al verbaasd naar het schermpje van de lader te kijken en hebben 3X moeten kijken voor we het geloofden (en dat doen we nu nog niet helemaal :roll: )
mischien dat we binnenkort maar gewoon eens moeten door vliegen tot de lipocut van de regelaar in haakt dan weten we gelijk wat de absolute max vliegtijd is.

nog even over de motor, ik had zelf het ide dat de E-calmato met bijgeleverde motor in verhouding minder vermogen heeft dan de brandstof hoogdekker met OS46 fxi maar mischien dat er nog ietsje meer te halen valt door verschillende props te proberen.

vanaf aankomende maandag zal het testen even afgelopen zijn gezien Tom voor (2 weekjes?) op vakantie is.

groet,

Roy

ps: ben nog aan het puzzelen met de film op de een of andere manier ziet de pc mn videocamera niet :?

Roytjuh zei:
klopt wij stonden ook al verbaasd naar het schermpje van de lader te kijken en hebben 3X moeten kijken voor we het geloofden (en dat doen we nu nog niet helemaal :roll: )
mischien dat we binnenkort maar gewoon eens moeten door vliegen tot de lipocut van de regelaar in haakt dan weten we gelijk wat de absolute max vliegtijd is.

nog even over de motor, ik had zelf het ide dat de E-calmato met bijgeleverde motor in verhouding minder vermogen heeft dan de brandstof hoogdekker met OS46 fxi maar mischien dat er nog ietsje meer te halen valt door verschillende props te proberen.

vanaf aankomende maandag zal het testen even afgelopen zijn gezien Tom voor (2 weekjes?) op vakantie is.

groet,

Roy

ps: ben nog aan het puzzelen met de film op de een of andere manier ziet de pc mn videocamera niet :?

Krijg er behoorlijk zin om die kist te bouwen, helaas nog ff tot zaterdag wachten voordat ik hem kan ophalen ivm werk :?
Welk type servo's kunnen/moeten hiervoor gebruikt worden, en waar oh ow waar kan ik deze goedkoop inslaan :?: :wink:

niels steigenga zei:
Ik kan me haast niet voorstellen dat die motor zo weinig stroom trekt.

Om aan het juiste vermogen te komen op 3cellen zal de motor toch echt iets van 40A moeten trekken

Nou, dat lijkt me voor dit model toch wel wat veel van het goede, dan zou je 400W input hebben, met een 10x6 prop en een redelijke efficiente motor heb je dan al meer dan 1.6kg trekkracht, dus kun je gaan prophangen met de Calmato :lol:
Vermoedelijk zal de stroom meer in de buurt van 15A liggen, dan heb je met 3S Lipo een vermogen van 150W, dat levert met de 10x6 prop zo'n 800 gram trekkracht.
Verhouding trekkracht/gewicht is dan 1:2, prima voor een vlotte trainer :wink:

fbk zei:
Vermoedelijk zal de stroom meer in de buurt van 15A liggen,

8O

Maar de vuistregel van zoveel watt per kilo is dus niet helemaal zuiver? 8O

150 WATT per kilo zou genoeg zijn voor een grond start!

Vind het wel een erg lage stroom! Ik heb een electrozwever met buitenloper die 23A vraagt voor 900gram trekkracht!

gr,

niels

Ach, daarvoor is het maar een vuistregel natuurlijk :wink:
Stel dat je 150W per kilo voor een grondstart nodig hebt, dan is het voor 1.6kg dus 240W, dan kom je op 24A ongeveer.
Tijdens vliegen heb je dat helemaal niet nodig, dus gemiddeld 15A lijkt me nog niet zo vreemd.

Misschien dat TomB de stroom eens wil meten?

@fbk,

ik denk niet dat de standaard bijgeleverde motor voldoende vermogen heeft om (lekker) te kunnen prophangen. dit zou wel een beetje jammer zijn gezien dit met de hoogdekker en de OS46fxi wel ging :wink: .

we zullen (als Tom trug is) wel even meten hoeveel A de motor nou daadwerkelijk trekt. als meerdere mensen dit nou gaan doen kunnen we gelijk kijken hoeveel marge er is bij het productieproces :turn-l:

@frankelfert,

de raampjes voor de servo's zijn gemaakt voor standaard formaat servo's denk dat een servo als de Futaba s3001 (gewone standaard servo) een mooie servo is voor de calmato.
kleiner kan maar dan moet je het een en ander aanpassen. zelf zou ik er gewoon standaard formaat servo's in doen hij is dan dan al erg licht.

groet,

Roy

Mijn graupner electro kadett trekt gemiddeld zo'n 12A met een 11*5 APC-prop, het is een vergelijkbaar toestel qua grootte en gewicht, dus die gemiddelde stroom van 15A lijkt me zonder meer correct.

Juuuuj. Die van mij is ook binnen. Vandaag opgehaald, maar helaas ook beschadigd net zoals bij frankelfert. Gelukkig hadden ze er meer binnen gekregen en omruilen was geen probleem.

Ik heb alleen een vraag. In de handleiding staat dat de vleugels aan de onderkant met tape aan elkaar moeten worden gelijmd. Wat hebben jullie hier voor gebruikt?

BTW: Psst. Mijn eerste post hier ;)

Het is mss een detail,maar waar is de spinner op je toestel?

En wat bedoel je met bouwen?Ik heb men Twinstar ook moeten bouwen.Maar daar was dan amper 30 min werk aan

@ WeZZe,
het ''bouwen'' van de calmato ga je niet redden in 30 minuten. de meeste tijd gaat zitten in het uitlijnen en passen van de delen en het wachten tot de lijm droog is en de koffie is gezet :wink:

@ lexieplexie,
waarschijnlijk is wat je ziet het ''afwerkings plakband'' dat na het verlijmen van de 2 vleugelhelften (met bijv. 5 minuten epoxie) over de naad word gedaan.

ga morgen....straks alweer eigenlijk weer even proberen of ik het filmpje op de pc kan krijgen. helaas had mijn oude firewire kaart de geest gegeven waardoor alles even heeft geduurd :(

groet,

Roy

Back