chassis afstelling voor betere wegligging (1:10)

Als ik hun site goed begrijp is het een soort plastic blokje waar een gat in is geboord. Door er een ander blokje met een schuiner gat in te monteren (leverbaar in 0, 1 en 2 graden) kan je de toe-in afstellen. Het is beperkt, maar beter dan niks.

Min of meer, maar dan in stappen en door andere blokjes te plaatsen en iet door draaien, op de manier zoals ik dacht dus.. Aslichaam scheef zetten tov asje door draagarm.

Zelf heb ik een FW 05s van Kyosho die heeft twee schroefbare kogels op de onderste draagarm, daaromheen schariert het aslichaam, voorste kogel tov achterste verder in is meer toe-in.

kan misschien iemand die zin heeft en die er veel van af weet een keer langs komen om met mij samen de auto goed af te stellen zodat ie een betere wegligging krijgt en fijn stuurt? ik woon in sint-Oedenrode in brabant en ga ik veghel op zondag rijden op een hele grote parkeerplaats bij de sligro...

alvast bedankt

nee, want er is niet echt een circuit in de buurt van sint-oedenrode...ik rijdt altijd op parkeerplaatsen...

dus wie wil mij alsjeblieft helpen. :roll:

idd M7H, zoetermeer ligt zo'n 115 km. van sint-oedenrode af...is er dan iemand anders die een keer langs wil komen? je moet het zelf ook natuurlijk leuk vinden om mij daar mee te helpen.

En jij moet het leuk vinden om eens bij een club te gaan kijken.... Serieus, een dag bij een club (zoals de Baanbrekers, kan je gelijk Roelof aan zijn jas(je) trekken, lijkt me een goed aanbod) is leuk en enorm leerzaam. En sja, een beetje moeite moet je al snel doen natuurlijk...

je kan het instellen met die zwarte kleine dopjes die je achterin je ophanging van je wielen monteert, zo stel je de toe/uitspoor in bij de TR4,
word er gewoon bijgelevert , inderdaad onderdeel GX02, zit een gaatje in dat op verschillende manieren geplaatst kan worden, dus dat hij niet helemaal in het midden zit

probeer het nou maar gewoon uit, wat kan er fout gaan, beetje slijtage op je bandjes? of weinig grip, dat merk je vanzelf wel, als je merkt dat hij minder goed rijd dan verander je het weer, je moet het zelf een beetje proberen, je doet het meeste ervaring op door het zelf uit te proberen en van je eigen fouten te leren.

"men neme een schroevendraaier. je draait 10 maal 360 ° aan de schroef links achter. dan plaats je verstelbare turnbuckels. doe dit aan de vier wielen...... etc" zo werkt het niet. :D
nee er staat toch een kweeniet hoe goede hudy handleiding hier tussen het draadje. alles staat er in uitgelegd. wat er verandert als je bepaalde instellingen verandert.
dus. neem een schroevendraaier en ga uit op onderzoek zou ik zo durven zeggen.
het sleutelen is een groot deel van de hobby ook he.
uit ervaring ga je het meeste leren dan wat mensen zeggen op het forum.
ok goede tips zijn hier zeker te vinden maar je moet zelf wat uitzoeken wat je wil.
dit hangt af van de plaats waar je gaat rijden. goede asfalt met veel grip of weinig grip. daarop moet je je auto gaan afstellen.
je komt zeker tot een goed resultaat.
groetjes
wim

zoals Wim al terloops zei, "de" afstelling bestaat niet, je zult de afstelling moeten aanpassen aan de omstandigheden (weer, ondergrond, indeling van "het circuit") het maximale haal je alleen bij de perfecte afstelling.

Wel kun je een basis proberen te vinden (zeker op een parkeerplaats vaak voldoende) maar omdat dat sterk voorkeurs afhankelijk is is het gewoon een kwestie van proberen.
Maak een schriftje waarin je bijhoudt hoe allerlei dingen afgesteld zijn en noteer daar ook je bevindingen kwa gedrag van de auto. Op een gegeven moment zul je merken dat een bepaalde instelling het best bevalt en DAT stel je dan opnieuw in (in het schriftje staat immers hoe alles afgesteld was) en je hebt een mooie instelling voor je auto.

OKEE, het kost wat tijd moeite én geduld, maar dat moet je er echt voor over hebben als je de wegligging beter wil krijgen.

Het hoort gewoon bij de hobby. Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat rijden op een circuit véél leuker is dan op de parking. bovendien is de parking minder gezond voor je auto én je hebt ervaren mensen om je heen die je kunnen helpen waardoor je sneller leert van je fouten.

Ik zou toch overwegen af en toe naar een circuit te gaan.

rc auto tr-4w zei:
het kan toch geen kwaat als ik alleen voor uit-spoor geef er achter niks?
of wel?

Dan krijg je denk ik een heel directe en zenuwachtige auto, lijkt mij niet zo fijn, maar je kan het wel gewoon proberen misschien werkt het wel voor jou. Maar op wat voor banden rij je? Want dat kan wel heel veel schelen.

Greetz.

Bartje.

jah, ik weet niet hoe die banden heten, maar het zijn gewoon eerst de velgen en dan zit daar zo'n matje schuim (banden inserts?) tussen en dan gewoon zo'n rubber bandje met een klein beetje profiel erin. heb je hier genoeg aan? want ik kan mijn achterwielen niet toe- of -uit spoor geven..

integra-tr4 zei:
je kan het instellen met die zwarte kleine dopjes die je achterin je ophanging van je wielen monteert, zo stel je de toe/uitspoor in bij de TR4,
word er gewoon bijgelevert , inderdaad onderdeel GX02, zit een gaatje in dat op verschillende manieren geplaatst kan worden, dus dat hij niet helemaal in het midden zit

En

rc auto tr-4w zei:
... want ik kan mijn achterwielen niet toe- of -uit spoor geven..

...

Jullie hebben het over dezelfde auto en spreken elkaar toch tegen. Volgens CEN zelf en de tekening op hun site kan je inderdaad achter wel toespoor instellen. De afstelling achter heeft ook meer effect dan die aan de voorkant trouwens...

Banden is trouwens weer een heel ander onderwerp. Behalve grip bepalen ze nog meer rij-eigenschappen van de auto. Dat heeft *onder andere* te maken met de vorm van de band (hoog/laag), het profiel (geschikt voor stoffige oppervlakken?), de hardheid (de band is ook een deel van je vering) en de breedte... Voor gewoon hobby-rijden wil je echt genoegen nemen met een band met wat minder grip maar een slijtvast oppervlak, en wat profiel als je rijd op een niet schoongemaakte parkeerplaats.

oke, maar ik kan die tekening nergens vinden op de site van CEN.. wil je misschien even de goede link geven waar ik de tekining op kan bekijken?

@Qlone: ik heb zelf ook een TR4 en heb het toe/uitspoor al veranderd op de TR4, dit kan gewoon door die plastic zeshoekige busjes te vervangen door eentje waar het gat niet in het midden zit, en kan je per maat op 6 verschillende manieren inzetten. genoeg instel mogelijkheden.

@rc auto tr-4w, kijk gewoon even in je handleiding, staat er gewoon in, en bij je set werd een plastic zakje met een 4tal van die plastic dopjes gelevert, als je dat nou even bekijkt, en dan bij je auto kijkt, waar ze volgens de handleiding zitten, kan je het makkelijk vinden.

EDIT:
achterwiel%20ophanging%20tr4.JPG

makkelijker kan ik het niet maken

Back