Curare 40 en 60

er zijn altijd dingen die worden aangepast...
dus altijd noodzaak om wat te laten zien:D
 
OK, weer terug van vakantie.
Tijd om de Curare op te pakken en er iets over te schrijven, zoals beloofd.

Als aandrijving heb ik gekozen voor dezelfde aandrijving als in de Curare 40 en Aurora 60, een Pichler Boost 60 met een YEP 80A ESC.
Deze combinatie levert met een 12x12 APC E ca. 1350 Watt. Ruim voldoende voor een Curare 60. (De Curare 40 is zeer zwaar overpowered)
De keuze voor de YEP regelaar is omdat deze een F3A rem functie heeft, dit geeft remwerking in de downlines van figuren.
Voor de motor koeling een Kuza turbo spinner.

upload_2024-3-1_19-54-26.png


Als Servo's alles Savox, deze heb ik reeds in 4 modellen. Goede kwaliteit, nooit een defecte gehad en behoorlijk goede nulstelling.
Hanno Prettner geeft in de handleiding aan servo's te gebruiken met een goede nulstelling. Hij refereert ook naar Savox.
In de toekomst kan er altijd nog een slag beter in, bijvoorbeeld Futaba BLS of MKS.

upload_2024-3-1_19-54-3.png


Voor de retracts had ik graag het origineel gehad. Echter, dat is niet meer leverbaar.
Mijn Aurora heeft D-power retracts, dat gaat reeds meer dan 80 landingen goed, de Curare krijgt deze ook i.s.m. Eflite struts en axles.

De vleugels met epoxy en een verbinder tegen elkaar verlijmd :

upload_2024-3-1_19-44-13.png


Aansturing van de snap flaps :

upload_2024-3-1_19-54-58.png


Zat ruimte voor het intrekbaar neuswiel :

upload_2024-3-1_19-45-31.png


CA scharnieren inlijmen :

upload_2024-3-1_19-47-5.png


De cockpit wordt volgens de kit vastgezet met 2 M3 schroefjes. Dit voldoet natuurlijk prima voor een brandstofmodel.
Voor een elektro model heb ik liever een cockpit latch zodat de cockpit snel kan worden los genomen om de accu te wisselen.
Hierom een cockpit latch geplaatst :

upload_2024-3-1_19-48-57.png


upload_2024-3-1_19-49-44.png


Grt,

Arnoud.
 

Bijlagen

  • upload_2024-3-1_19-46-18.png
    upload_2024-3-1_19-46-18.png
    299,6 KB · Weergaven: 89
  • upload_2024-3-1_19-48-0.png
    upload_2024-3-1_19-48-0.png
    227,3 KB · Weergaven: 83
Laatst bewerkt:
De kit zit goed netjes en doordacht in elkaar. Je kunt zien dat "der meister" Hanno Prettner heeft meegekeken.

Echter, toch een klein foutje gevonden. De uitsparing voor de snapflap servo zit op een plek dat deze niet in de romp zou passen.
Dit aangepast :

upload_2024-3-2_11-39-54.png


In de handleiding staat welke folie er gebruikt is. Laat ik deze nou net op voorraad hebben ;)
Opgelost :

upload_2024-3-2_11-40-7.png


De Snapflap servo past nu in de romp :

upload_2024-3-2_11-43-10.png


De aileron aansturing zit ook :

upload_2024-3-2_11-44-10.png


Nu eerst de stabilo's inlijmen, dan kunnen de aansturing, motor en esc in de romp.

Grt,

Arnoud.
 

Bijlagen

  • upload_2024-3-2_11-39-9.png
    upload_2024-3-2_11-39-9.png
    664,8 KB · Weergaven: 75
  • upload_2024-3-2_11-42-6.png
    upload_2024-3-2_11-42-6.png
    1,1 MB · Weergaven: 74
  • upload_2024-3-2_11-42-28.png
    upload_2024-3-2_11-42-28.png
    751,3 KB · Weergaven: 70
  • upload_2024-3-2_11-43-48.png
    upload_2024-3-2_11-43-48.png
    1,1 MB · Weergaven: 73
Het stabilo aftekenen….
upload_2024-3-16_22-26-59.png


3 keer meten en daarna pas met epoxy het stabilo inlijmen….

upload_2024-3-16_22-27-47.png


De juiste connectors aan de regelaar gesoldeerd….

upload_2024-3-16_22-28-12.png


De Yep 80 regelaar instellen.
In dit geval :
1.) Timing “auto”.
2.) Governer mode “off”.
3.) Startup speed “plane middle”.
4.) PWM freq 8 Khz.
5.) Start up Power “auto 1-32%”
6.) Rem op “acro”, voor het activeren van de F3A rem moet je +130% en -130% bij throttle in de zender instellen anders werkt de F3A remfunctie niet. (Dat vind je nergens maar hoorde ik toevallig op de club)

upload_2024-3-16_22-28-44.png


De rolroeren hadden nogal een grote spleet t.o.v. de eindpunten , dit zelf gecorrigeerd :

upload_2024-3-16_22-29-8.png


De lipo zit volgens het manual alleen aan de voorzijde vast met een klittenband.
Doordat de lipo vrij ver naar achteren in het model zit (voor het juiste zwp) ligt deze aan de achterzijde “los” in de romp.
Bij hoge G krachten (snaprol) kan m.i. de lipo losschieten.

Eerst wilde ik een slede maken en daarop de lipo bevestigen, dit paste echter niet in de nogal krappe romp.

Uiteindelijk een houder gemaakt die de lipo aan de achterzijde ondersteund. De lipo kan nu niet meer gaan schuiven tijdens de vlucht.

upload_2024-3-16_22-29-42.png


Nu zit de lipo goed vast :

upload_2024-3-16_22-30-14.png


De bouwbeschrijving geeft aan het bestuurbaar neuswiel te koppelen met de rudderservo.
Ik ben hier geen voorstander van. Het neuswiel heb ik een aparte micro servo gegeven die uitschakeld naar de middenstand middels een mixer in de zender zodra het neuswiel wordt ingetrokken.
De gewichtstoename hiervan is zeer minimaal.

upload_2024-3-16_22-30-54.png


De retracts zitten ook reeds gemonteerd :

upload_2024-3-16_22-31-22.png


De bijgeleverde kwiklinks heb ik niet gebruikt, deze hebben t.o.v de bevestigingspunten een grote speling.
Dat is jammer, dergelijke kwiklinks kun je er dan beter niet bijleveren.:(

Zelf heb ik zat goede kwiklinks in voorraad, deze geven geen speling. ;)

Morgen een proefrun in de achtertuin om te zien hoe de setup zich houd en of er niets “warm” wordt.
Van de week nog wat zaken instellen, motorkap monteren en nog wat kleine zaken….

Grt,

Arnoud.
 
Roeruitslagen meten en instellen.
De Curare gebruikt volgens het manual triple rates, dit ook zo ingesteld :

upload_2024-3-20_20-43-0.png


Instelhoek van vleugel en stabilo controleren alsmede de domping en zijwaartstelling van de motor :
(Met een zelf gemaakte instelhoekmeter)

upload_2024-3-20_20-43-19.png


Prop balanceren.Motorkap, prop en spinner monteren.
Nu is de Curare klaar :

upload_2024-3-20_20-43-54.png


upload_2024-3-20_20-44-6.png


upload_2024-3-20_20-44-17.png


Prettner schrijft over een butterfly stand van de flaps en aileron's in de landing. Hiermee kan deze Curare extreem langzaam vliegen tijdens de landing.
Dat ga ik nog instellen.

De vingers kriebelen echter al, de Curare moet vliegen !

Komend weekend is de weersverwachting helaas niet zo best uit, behoorlijke wind en helaas regen.
We gaan het zien....
Ik laat het weten hoe deze Curare vliegt !

Grt,

Arnoud.
 
Het belangrijkste was ik nog vergeten. Het totale vliegklaar gewicht inclusief 6s 4000 mA lipo is 3275 gram. Superlicht voor een Curare 60.

Het manual geeft aan rond de 3300 gram, dat klopt dus heel goed.

De originele Curare van Hanno Prettner woog 4 kilo en had minder vermogen.
Dat moet dus wel heel mooi gaan vliegen. ;)

Grt,

Arnoud.
 
Zelf heb ik jammer genoeg geen Curare, maar heb wel al enkele malen deze Schweighofer versie zien vliegen, en die vliegt idd heel mooi.
Ik wens je er heel veel plezier mee :-)
 
.
Mooi Arnoud!
Succes met de maiden, maar dat zit wel goed :thumbsup:

Deze mooie plaat kwam vanochtend op Facebook voorbij:

upload_2024-3-26_15-51-21.jpeg


Hanno doing his thing

Groeten, Ramses
.
 
Dezelfde plaat zag ik inderdaad ook voorbij komen op Facebook.
Unieke foto!
Extreem goede piloot die vele modellen bedacht waar iedereen mee kan vliegen.

Grt,

Arnoud.
 
Hij vliegt !!
Vanmiddag na het werk was het wel erg lekker weer. Accu's geladen en spullen in de auto.

Vlak voor de maidenflight samen met zijn kleine broer :

upload_2024-3-29_20-3-5.png


Hoe vliegt deze Curare ? In 1 woord : Geweldig !
Beter dan welk model ook wat ik in mijn collectie heb.
Ik heb de instellingen van Hanno Prettner gebruikt inclusief de 3 mixers die hij gebruikt. (Deze instellingen ga ik kopieren naar de Curare 40)
Precies goed, een schot in de roos. De Curare stuurt messcherp en vliegt zeer strak.

Tijdens de eerste vlucht reeds diverse figuren gevlogen, deze Curare gaat er moeiteloos doorheen. De aandrijving is precies goed, na 4,5 minuten vliegen nog 50% in de accu. (En ik heb aardig doorgevlogen)
Totaal 3 hele mooie vluchten gemaakt.
Als een kind zo blij naar huis.....

Mocht je een goed vliegende Curare zoeken, neem dan deze !!!!

Grt,

Arnoud.
 
Gefeliciteerd met de geslaagde maiden!
Ik heb zelf ook de modster Curare, vliegt idd op rails.
Vroeger de Curare van tekening gebouwd, ik vloog hem met een Webra 61 Champion, met dynamix carb op resopijp, fantastische combinatie.
Jaren mee gevlogen, tot de hoogteroer servo het voor gezien hield....:(
 
Mooi! Gefeliciteerd.
Dat ze meer dan goed vliegen is bekend.
Zelfs beter tot hun recht op elektro.
Veel plezier ermee. Ziet er supertof uit.

Gr Bas

Klopt Bas, de Curare vliegt met electro nog beter dan met brandstof. De reden is dat de transitie van de motor beter is.
Een Webra Champion werd inderdaad vroeger veel toegepast, voor die tijd een zeer goede combinatie. Nu hoef je daar op de meeste modelvliegvelden niet meer mee aan te komen vanwege het vrij hoge geluid.

Grt,

Arnoud.
 
Back
Top