dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Naast een B52 en een Chinook hadden we weer een befaamde Steven-thud. Voelbaar tot in Hengelo.
zooo wat ging die weer hard.....

y4mGcerP5Kq9UG9xd7AmCk8dYZ_vZfUcouvExnF_34jEC-mPv-kX1O5G2Mw0qA7fjTYhdSvzs1Vdy1zsEzTkx9Ng0Ne0cvN1dgxLgx1eo6bnSQ7ShvLw3SRdXvHd2r3U-jBNY4fJNtWzna5ezOe8vMG4Kyj7vasRR0nA0HDVcwwa2OUUu3_4xVLLbpyuB_sk6D2


Morgen vertel ik wel wat meer.... Nu maar weer eens slapen..

S.
 
Laatst bewerkt:
crashverslag

Goed, de plof was hard. De schade heb ik nog steeds niet geheel onderzocht, maar al met al is het toch wel aardig wat schat ik. Bladen, accu, staartbuis, hoofdframe hoofd as, wellicht ook bladas.

even terug naar een week eerder: Vaderdag. Ik krijg van mijn gezin een prachtige vlaggenmast. Daar moest een voetje beton onder, want de mast is toch een dikke 5 meter hoog. De voet moest ogenblikkelijk gemaakt worden, want daarna zou er nog een verassing volgen. Zo gezegd en zo gedaan , maar de voet was niet eerder hard dan de volgende dag.
De nog uitstaande verassing was een hele speciale vlag:

IM001336s.JPG


Naja een week later bewijs ik toch niet zo PRO te zijn.
Het frame is in vele stukken gegaan:

IM001339s.JPG


IM001340s.JPG


IM001341s.JPG


Gelukkig heb ik in de loop van de afgelopen 3 jaren al wat onderdelen ingekocht en dat beperkt de direct uitstaande kosten.

Wat ik wel erg jammer vind is dat bij een crash de accu vrijwel altijd eraan gaat. Van mijn accu is op onderstaande foto 1 cel open gereten. Die cel heb ik ondertussen verwijderd en onderzocht, ontladen en afgevoerd.

IM001337s.JPG


De overige cellen zal ik nog gaan onderzoeken op interne weerstand en lading. Het andere 6S pack is helemaal krom gedrukt. Ik heb daar geen vertrouwen in, maar ook die zal ik testen. Misschien zijn ze nog goed genoeg voor een vliegtuigje ofzoiets. Of de startmotor....

IM001338s.JPG


De opengereten cel was op 1 hoek voor een kleine cm open. Je kan het op de foto wel herkennen. (voor aan de zijkant naast de grote poolstrip) Er kwam al de zoete geur van de gel uit. Ik was benieuwd of de alu behuizing ook aan de accu verbonden is of dat het er als een losse hoes omheen zit. Het laatste dus. Dit omdat bij het losnemen van de cellen het alu wat uit de vorm getrokken wordt omdat de cellen met lijm aan elkaar zitten. Dat kan dus geen kwaad.
Omdat ik nog een accupack heb waarvan 1 cel een duidelijk hogere inwendige weerstand heeft wil ik uit dit pack 1 nog goede cel halen om mijn andere accu weer te repareren. Dan heb ik nog 3 packs over, en dat is eigenlijk genoeg. 4 was teveel, dat doe ik niet weer.

Groet
Steven.
 
Het was inderdaad een harde plof en zoals verwacht een hoop schade. Helaas is dat de "zwarte" kant van onze hobby maar jou kennende dan knutsel je wel weer wat in elkaar. Harry zei het direct al.....die romp gaat sneller komen dan je dacht ;).

Succes met de opbouw en we houden je bouw activiteiten van de romp in de gaten....
 
Hoi Marc,

de aanleiding was dat ik niet pro genoeg ben. We hadden op hoofdhoogte weinig wind omdat het veld omringd is door bomen maar op enkele meters hoogte woei de wind dat het een lieve lust is. Op zich nog niet zo'n probleem maar de wind stond ons ook pal in de rug. Alle aero's woeien volledig weg. Als je een figuur begon op 50 meter afstand, eindigde je soms op 100 meter afstand. Het koste veel moeite om de heli op de juiste baan te houden en ik kon al merken dat de heli zelf bij halve rollen soms gewoon nog wat door rolde. Lag misschien aan mijn vingers, maar hoe het ook zij: tijdens het terug rollen na de de cobra stuurde ik wellicht niet goed , de heli stond op de kop en voordat ik juist kon reageren was het plof.....

Steven
 
Even een stukje terug in de tijd. Toen had ik een motor stuk gedraaid. Na wat wikken en wegen heb ik de keuze gemaakt om op ebay een 10cc'er te zoeken. Die had ik snel gevonden en een deal werd een feit. Een schamele 30 euro's was ik kwijt voor dit wondertje der techniek.

y4mW5GEpyLP1ZT8S0h5Wf-EwjonU_9cA5NVMt4SuiN1JEW0Qvfs-P9j4FiPHJ4MH0u1d7w9jkH8wKiSZMSIfKeaE-AD2PVywrDtSmht2VQDjPea5PiHfsXE3wxGR7lxlpJdtZg8Ilco-lh6YDAofhXhgXGD4_z5Kdmf01_CQqYSbu8


Ondertussen is ie ook ingebouwd en het loopt als een trein met een heerlijke pluim rook!

Steven
 
Laatst bewerkt:
Het is al 1,5 week vakantie en metselen is de hoofdmoot deze dagen. Echter is er enkel nog wat tijd om met de romp bezig te zijn. Omdat de Freya zover in puin lag dat het een en ander toch vernieuwd moest worden heb ik ook maar het plan aangepakt om de accu's via de voorkant in te schuiven en aan te sluiten waar door er de volgende aanpassing al gemaakt is:

IM001358s.JPG


De regelaar met aansluitingen moet ook naar voren.

Dus een paar nieuwe onderdelen:

IM001361s.JPG


En gemonteerd. De kabels van de accu kunnen nu via de onderzijde aangesloten gaan worden nadat de kap er op gezet is.

IM001360s.JPG



De romp is ondertussen ook geschuurd en zal aanstonds geverfd gaan worden.


Groet'n,
Steven
 
Laatst bewerkt:
Telkens als je denkt: ik kan em gaan verfen, is er toch nog iets wat gedaan moet worden. De stabilo bijvoorbeeld. Ik heb een mooi setje van GFK, maar daar wilde ik eigenlijk een mal van trekken. Op dit moment heb ik daar geen zin in noch tijd voor over....
Dus gemaakt van Gamma populierenhout. Weegt weinig en is toch sterk.

Tekeningetje, freesmachine, hopsa.

Plakken maar..... Het uitharden van de epoxy duurt langer...

IM001366.JPG


Ik bedenk me net: er moeten nog een paar lucht gaten in de romp.........

Groeten,
S.
 
Steven, er staat weer een OS 61LXH te koop op het forum
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Wellicht wat voor je heli's?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie motor maar helaas minder vemogen dan de RX of de SX. Maar gelukkig ben ik weer voorzien. Zogauw er 1 van de heim motoren sneuvelt gaat die heli voor spareparts dienen. Zolang de motor het nog doet wil ik er graag een heli omheen hebben.
Toch bedankt voor je oplettendheid.

Steven
 
Het is alweer een maand geleden, dus tijd voor een update. Omdat ik me enorm ingezet heb voor de bouw van de hut achterin de tuin is er maar sporadisch wat aan de rompen gebeurt. De beide rompen die ik gemaakt heb gaan enkel als testbed gebruikt worden voor allerhande zaken als: "hoe kan ik het beste dit of dat" en "wat is nou een handige verftechniek voor mij" , enz.
Gebleken is al wel dat deze rompen weer overgoten zijn met putjes. Plamuren was dus een must en dat heb ik onzorgvuldig gedaan zo bleek nadat ik er een laag verf opgespoten had. Het spuiten was ook al geen doorslaand succes. Ik heb duidelijk die dingen niet voor mekaar of niet in de hand.
Ik heb zitten denken of het misschien nog een optie is voor me om alles weer mat te schuren en er een 2k pu lak op te spuiten. Die is gewoon in potten te koop en kan ik dan met een spuit of roller opbrengen, als ik een spuitbus 2k lak koop dan heb ik wellicht een kwart tot een halve bus voor een romp nodig. Het overschot is weggegooid geld. Daar vind ik dat spul veel te duur voor.
Iemand ervaring met 2k PU lak?

Vooralsnog heb ik na het wit spuiten van de rompen ze weer mat geschuurd en met de roller geverfd. Ook niet handig, deze romp heeft veel "lastige " hoekjes waar de roller slecht inkomt. Dat had de Sigma niet. Conclusie: volgende keer een romp maken met witte gelcoat?

Omdat ik nu folie kan snijden met de portaalfrees heb ik me de moeite genomen om een afplaktape te maken voor de cockpit. Na enkele aanpassingen heb ik denk ik een gewenst resultaat bereikt.

Het snijden van de folie:

IM001399s.JPG


Verfmal geplakt op de "te zware" romp:

IM001400s.JPG


En op de "te lichte" romp, die nu niet echt meer te licht is.......

IM001402s.JPG


Vooraanzicht:

IM001403s.JPG


Op de foto's zie je het niet , maar het verfwerk is allerberoerdst. Daarom zijn ze gebomardeerd tot proefmodellen. Waarbij ik nu al denk dat de zware ergens aan een plafond komt te hangen voor de sier! met een laag verf is ie echt zwaar geworden!

Steven.
 
Op de foto's ziet het het wel gelikt uit hoor! Je ziet nu de contouren en de romp ziet er verdraait goed uit!!
 
zwart toegevoegd op de welbekende ik-ben-niet-zo-goed-in-verven methode.
Nu een keer een groter formaat foto zodat je het ook eens kan zien.

y4m7vHwC0NLlv1xAHuNqsDeBNYSGKfDRrBEyniMjIEzkgF7jWrbPf0t1lwAiwMIb6t7yyvrk6mqz_RBXzntKLQSakt71_3IiugQGsLnUkc69MdwhaqJztKW_IJatJ4uNA0nt6ibOVNx-NU6SBCdhqmEkAAOPumDo87FDlHzUxn03PA


Ik ben ook nog niet helemaal tevreden over de uiteindelijke contour , maar voor de proef exemplaren goed genoeg.
Ook is deze folie ongeschikt als verfmal want op 3 plekken heb ik de witte verf eraf getrokken.......
Heeft iemand een idee welke folie daarvoor beter geschikt is?

Steven
 
Laatst bewerkt:
In de tussentijd heb ik een paar onderdelen voor de gecrashde Hirobo gekocht. Op aanraden van Ronald eens gekeken in Denemarken. Eindelijk een Hirobo winkel met fatsoenlijke prijzen zeg.....
Na wat geschroef en gesleutel staat ze weer op haar poten. Tijdelijk , want het moet natuurlijk in de romp ingebouwd gaan worden.

IM001436m%201.JPG


Een belangrijke verandering is natuurlijk het "omgooien" van de accuslede. Ik heb de romp zo gemaakt dat de frontkap er enigszins makkelijk af te halen is om zo de accu te wisselen. Het aan en uit schakelen en het aansluiten van de accu moet daarbij natuurlijk kunnen als de romp gesloten is. Om de accu met gesloten romp aan te kunnen sluiten heb ik de stekker aan een glas/epoxy plaatje gemonteerd. Daartoe moet de heli gekanteld worden en zal de gyro op die manier niet goed initialiseren. Daarom ga ik de bufferaccu een handbediende schakelaar geven die aangeschakeld kan worden terwijl de heli doodstil op de poten staat. Dat moet nog en komt op het glas /epoxyplaatje aan deze kant:

IM001437m.JPG


Tot de volgende keer!

Steven.
 
Bij rcjapan.net zijn ook goedkoop originele hirobo onderdelen te halen.

Kon daar in ieder geval goed voor de Shuttle terecht, zowel Hirobo en OS
 
Dat klopt , maar de laatste keer mocht ik de invoer en inklarings kosten ook betalen en dan scheelt het opeens niet zo veel meer..... En 2x belasting betalen gaat mij echt te ver.
Dus mijn voorkeur ligt dan toch binnen europa.
 
Vandaag even geen zin om te metselen en dus eindelijk een proefset verfmallen gesneden.

Het was oude folie, waardeloze actie. Het wil maar matig meer plakken en ik gok dat het over een paar dagen na het verven weer niet los wil komen.

IM001444m.JPG


Steven
 
Ouch, ik ben er bang voor Steven, dat wordt her en der (lees overal) bij-tippen met een kwassie. Het wordt wel een bijzonder 'een van een kind' ontwerp zo. Benieuwd wat 't wordt.
 
Proef voor het decoratieve verfwerk.....

Na heel wat geteken en gekleur is er eindelijk een ontwerp tot stand gekomen die mijn tevredenheid heeft. Aan de ene kant dus omdat het een relatief eenvoudig ontwerp is en dus relatief makkelijk te maken is en anderzijds toch wel enige variatie op het standaard werk.
Enige niet-standaard zou het uitwaaien van de kleurstrepen zijn. Ik wilde een dikke vette streep spuiten die naar boven en onder lichter zou worden. Helaas niet gelukt. Ik denk dat ik daarvoor een andere spuit nodig heb dan de te simpele "Badger" spuit.
Maargoed , eerst de romp bedekken met nog meer plastic, want de plakfolie markeert enkel de contouren van de te verven vlakken.

IM001445m.JPG


Het plastic is gewoon van dat schildersplastic met een strook plakband aan 1 zijde. Erg makkelijk spul vind ik.

Vervolgens heb ik een 8-latjes-en-16-schroeven-spuitcabine in elkaar geflanst met afzuiging door een afgedankte ventilator en een wasdroger slang.

IM001447m.JPG


De cabine werkt,..... geweldig! Al dat plastic is zo statisch dat ik geen last heb van stof. Ook het schildersplastic is razend statisch. De rondzwevende verfdeeltjes gaan of tegen het plastic zitten of door de afzuiging en zetten zich af in de slang.

Het verfresultaat is dus al een heel stuk bevredigender dan de witte laag..... Ga ik het dan toch nog leren????

Een impressie van het proces:

IM001446m.JPG


En het resultaat:

IM001450m.JPG


IM001451m.JPG


IM001454gk.JPG


IM001461m.JPG


IM001462m.JPG


Helaas moest ik een paar gaatjes in de tailsectie boren om de tailcase schroeven te kunnen monteren. Het is niet anders. Als ik de handleiding van de Funtech Staysee moet geloven zijn er voor de Staysee nog veel meer van die zichtbare gaatjes nodig on alles te kunnen vastzetten. Wat dat betreft heb ik dus winst.

IM001463m.JPG


Ook heb ik de tailcase volledig in de romp zitten en niet lelijk uitstekend zoals bij de Staysee.

IM001457gk.JPG


Het landingsgestel is nu aan de beurt, want daar veert hij nog te ver doorheen. Een extra carbonstrookje moet dat gaan oplossen.

Steven
 
Back
Top