crashverslag
Goed, de plof was hard. De schade heb ik nog steeds niet geheel onderzocht, maar al met al is het toch wel aardig wat schat ik. Bladen, accu, staartbuis, hoofdframe hoofd as, wellicht ook bladas.
even terug naar een week eerder: Vaderdag. Ik krijg van mijn gezin een prachtige vlaggenmast. Daar moest een voetje beton onder, want de mast is toch een dikke 5 meter hoog. De voet moest ogenblikkelijk gemaakt worden, want daarna zou er nog een verassing volgen. Zo gezegd en zo gedaan , maar de voet was niet eerder hard dan de volgende dag.
De nog uitstaande verassing was een hele speciale vlag:
Naja een week later bewijs ik toch niet zo PRO te zijn.
Het frame is in vele stukken gegaan:
Gelukkig heb ik in de loop van de afgelopen 3 jaren al wat onderdelen ingekocht en dat beperkt de direct uitstaande kosten.
Wat ik wel erg jammer vind is dat bij een crash de accu vrijwel altijd eraan gaat. Van mijn accu is op onderstaande foto 1 cel open gereten. Die cel heb ik ondertussen verwijderd en onderzocht, ontladen en afgevoerd.
De overige cellen zal ik nog gaan onderzoeken op interne weerstand en lading. Het andere 6S pack is helemaal krom gedrukt. Ik heb daar geen vertrouwen in, maar ook die zal ik testen. Misschien zijn ze nog goed genoeg voor een vliegtuigje ofzoiets. Of de startmotor....
De opengereten cel was op 1 hoek voor een kleine cm open. Je kan het op de foto wel herkennen. (voor aan de zijkant naast de grote poolstrip) Er kwam al de zoete geur van de gel uit. Ik was benieuwd of de alu behuizing ook aan de accu verbonden is of dat het er als een losse hoes omheen zit. Het laatste dus. Dit omdat bij het losnemen van de cellen het alu wat uit de vorm getrokken wordt omdat de cellen met lijm aan elkaar zitten. Dat kan dus geen kwaad.
Omdat ik nog een accupack heb waarvan 1 cel een duidelijk hogere inwendige weerstand heeft wil ik uit dit pack 1 nog goede cel halen om mijn andere accu weer te repareren. Dan heb ik nog 3 packs over, en dat is eigenlijk genoeg. 4 was teveel, dat doe ik niet weer.
Groet
Steven.