De afgelopen vakantie is de ADAMAS veelvuldig ingezet. We zijn bijna drie weken met de caravan onderweg geweest. Daar de kinderen niet elke dag iets willen ondernemen en dan liever op de camping blijven heb ik een dag waar ik op avontuur kan.
In Tsjechie/Dolní Lànov heb ik kunnen vliegen vanaf een oude landingsbaan. (in overleg met mensen van het hemelsbreed een kilometer of 6-7 verder liggende actieve veldje.) Helaas heb ik daar geen lekker thermische omstandigheden gehad. De beste dag dat ik tijd had lag ik met buikgriep in de caravan. Landen ging overigens in het klaverveld naast de baan. Het Reuzengebergte, met links een Lenticulariswolk, op de achtergrond:
Erg leuk vond ik het uitstapje naar Polen. Ik wilde graag vliegen op de helling bij Jelenia Góra & Jezow Sudecki. Vroeger heette dat laatste plaatsje Grunau. Aan die hellingen heeft de Grunau Baby zijn eerste rondjes gevlogen. Mijn Grunau Baby was niet mee, maar de ADAMAS wel. Weer het Reuzengebergte op de achtergrond, nu vanuit het noorden gezien. Het scherpste puntje is de "Snezka/Sneeuwkop". Na overleg met een alleraardigst oud baasje kon ik lekker ontspannen vliegen. Erg vriendelijke mensen. Ik was er nog geen 10 minuten en ik had al een aanbod de volgende dag met een excursie mee te gaan naar Glider Factory Jezow, Henryk Mynarski.
www.szdjezow.com.pl. Ik heb het aanbod niet aangenomen. Misschien stom, maar ja, het is een gezinsvakantie...
Het was die middag warm en broeierig. Pas ruim na 14.00 uur kwam thermiek los en heb ik leuke thermiekvluchten kunnen maken met wat snelle passes laag over het veld.
Een week later zou ik in het zweefvliegmuseum op de Wasserkuppe onderstaande foto nemen. Zelfde helling, alleen bijna 100 jaar geleden.....
Op de terugweg hebben we een kleine week in Wustensachsen op de camping gestaan. De ADAMAS heeft gevlogen op de Abtsroda Kuppe. Het was licht thermisch weer. Op het verkeerde moment starten betekende dat de motor nodig was. Later op de middag was het thermisch wat stabiler en de motor niet meer nodig.
Dan nog wat algemene zaken:
De vliegfase thermiek heeft momenteel mijn meeste aandacht als het gaat om de programmering. Naar aanleiding van Mark Drela's bijdragen en opmerkingen van F.Kolb ergens in een video, probeer ik vast te stellen wat voor de ADAMAS goed werkt met betrekking tot aileron differentiatie en mix rudder/ailerons. Ook probeer ik vast te stellen of het zinvol is de 4 flaps met de ailerons mee te laten lopen, danwel alleen op de ailerons te sturen.
Mark Drela:
https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=5887550&postcount=31
F. Kolb:
In mijn DS-16 zender zijn differentiatie en rudder aileron mix tijdens het vliegen van 0 tot max in te stellen. De mix flaps met ailerons kan aan of uit geschakeld worden. Maar aangezien de mix flap ailerons niet via de differentiatie instelling mee veranderd (....) heb ik nog geen eindoordeel. Vooralsnog lijkt het inderdaad plezierig om geen/nauwelijks differentiatie te hebben maar wel (fors?) rudder met de ailerons mee te laten lopen.
Inmiddels zijn de volgende belastingen op de ADAMAS getest. Hoogst gevlogen GPS snelheid 202kmh, en zwaarste belasting 7.3G, aldus GPS logger 2. Fluttervrij, en prima beheersbaar, en ruim binnen de ontwerpspecs. Ik heb ook niet veel behoefte aan veel heftigere manouvres. Deels komt dat ook omdat met een vleugelbelasting van slechts 55-60gram per dm^2 (in combinatie met de profielwelving van 2.3%) de "durgzug" niet overdonderend is.
Nu de ADAMAS behoorlijk in de praktijk is getest is heeft zich een eerste voorval voorgedaan. Eén van de 4 flaps bleef na een normale landing op de Abtstroda Kuppe naar beneden staan. Later bleek de betreffende servo heet te worden en niet te draaien. Tandwielstelsel is onbeschadigd. De HVC 660 MG BB is elektrisch kapot. Waarom is weet ik niet. De enige maatregel die ik heb kunnen nemen, nu ik weet hoeveel uitslag echt nodig is, is de kwiklink een gaatje dichter naar de servoas te plaatsen. Dat verlaagt de last op de servo. Een nieuwe is onderweg, en de tijd zal leren of het zich vaker voordoet.