De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zit ook in mijn spijkerbroeken. Gaat in de kookwas er zelfs niet uit.
CA wil er alleen af met nitro oplossing, en dan moet het nog vers zijn.
 
Door fabrikanten word gezegd dat CA loskomt door water.
Dus geen aanname maar volgen van advies van de fabrikant.
Oh nee nee, fabrikanten schrijven dat behoedzaam gespoeld moet worden met water als het goedje op de huid of in de ogen komt.
Daar zijn twee redenen voor, reden één het hard dan wat sneller uit en reden twee de huid / het oog wordt gekoeld.
(CA wordt warm tijdens het uitharden).
En het advies om af te reizen naar b.v. het ziekenhuis om als het b.v. in de ogen is gekomen de rolluiken los te laten peuteren.

Wil zal waarschijnlijk, het is ook maar een aanname, het hout en koolstof en aluminium van zijn kistje met ZAP-CA aan elkaar gemeubeld hebben.

Ik zal voor het huiswerk het veiligheidsblad van Pacer de fabrikant van ZAP-CA toevoegen met een linkje (wel zo handig) naar al hun overige veiligheidsbladeren.
Linkje https://supergluemsds.com

Eind volgende week overhoring.:D
 

Bijlagen

Het is maar net wat je prettig vind.
Wel is mijn ervaring als je 2 harde materialen mt ca aan elkaar lijmt dat het met een flinke tik los kan springen.
Daar gebruikte ik nooit ca voor.
Hout lijmt het prima.
 
CA werd in Vietnam ingezet nood hechtingen te verrichten, in penibele toestanden.
Ik dacht niet dat het een fabel was. CA, was dat niet een ontwikkeling bij de Nasa?
Space technologie begin 70er jaren?

Elke lijm komt met een gerichte tik los.
De lijm is vele malen sterker dan het balsa.
Servo klosje verstevig ik met CA. Giet het bovenop de nerf.
Komt het aan de andere kant weer uit.
Komt neer op plastificeren. Daarna is dat blokje sterk.
Knalt er iets stuk... is het de servo die in twee ligt... niet de houder...
Geen emmer water die het sloopt!

Had een vleugel middendeel geglast. Als een koker.
Na de klapper van de week eens testen. Trok de epoxyglas zo los van de indekking, 1,5 mm balsa. Balsa met 0,25 mm gepealed.
Kleefzijde uitgeharde epoxy mooi wollig.
Doosconstructies, spaceframes maken zaken sterk, ook met balsa.
Ook als de lijm sterker is dan de constructie. Meestal is de lijm het sterkst.

Ach ja... lijm maar eens een Robbe Plura romp deugdelijk.. rommel

Bij houtlijmen ben ik zeker bar slechte bindingen tegen gekomen. Niets is heilig.
 
Laatst bewerkt:
CA lijm word in ziekenhuizen gebruikt.
In Vietnam werd het als spray gebruikt om open bloedende wonden dicht te maken.
Zelf heb ik ook regelmatig een sneetje in de vinger of ergens anders gewoon gedicht met wat CA lijm.
De medische CA lijm is dan zogenaamd steriel en is van iets andere componenten gemaakt maar ach, als het sneetje maar dicht is.

GJ
 
20220812_172719.jpg
Ik zat er gisteren helemaal klaar voor, om de Massimo te gaan folieën.
Grote tafel, 5 meter zwart van HK, airco'tje erbij, boutje aangezet............en...........niks.
Wel gloeiende gloeiende waren de eerste, best nog wel nette, gedachten.
Ik heb er pas twee vliegtuigen mee gestoffeerd in drie jaar tijd. Het apparaatje is nog als nieuw.

Dus, gisterenavond nog, het ding meegenomen naar vriend Fr.nk (vanwege de privacy, anoniem houden).
Helaas bleek de draad die tussen de twee verwarmingsplaatjes zit defect.
Ik kreeg een kleine strijkbout mee van de Blokker. Aan de buitenkanten wordt deze minder warm dan aan de binnenkant.
Daar was hij al begonnen met krimpen.

Vanmiddag zat ik er wederom klaar voor. Na een uur had ik beide aileron-roeren aan een kant van wat folie voorzien.
Meer geluk dan wijsheid. Ik heb in mijn leven pas 3 kisten gefolied en dat was al moeilijk genoeg, met een daarvoor
bestemd boutje.

G.J. uiteraard gebeld en hij folied altijd met een föhn en een washandje. Dus eerst mijn haren even gestyled en aan de slag.
Helaas schoof de folie steeds weg, probeerde ik wat met een scherpe zakdoek, met de föhn daarbij in de buurt.
Hm...... ik begon weer aanzienlijk minder vrolijk te worden. Toch maar weer naar de strijkbout en als door een wonder, zit
er nu wat folie op (zie foto)

Volgend idee: vriend B. even bellen. En jawel hoor, ik ga morgen zijn mooie speciale boutje even ophalen.
O ja, zouden jullie zo vriendelijk willen zijn, om een aantal tegenstrijdige adviezen te willen geven, dan kan ik kijken welke
werkwijze mij het minst slecht ligt.
 
Laatst bewerkt:
Ik folie niet alleen met de Bosch verfafbrander maar ik tik eerst de randen vast met een boutje en ga dan met de föhn aan de gang.
Maar ik kan het vrij snel en met de ogen dicht.
Ik heb denk ik al honderden modellen gefolied.
In de winkel stond ik ook wel eens modellen voor klanten te folien, ik vind het leuk werk.

GJ
 
Ja, kous, stoffen handschoen, washandje.
Om de hitte wat tegen te houden en de folie aan te drukken.
Ik heb alweer een resultaat gezien van Wil zijn foliewerk.
Ziet er netjes uit op de foto.

GJ
 
O ja, zouden jullie zo vriendelijk willen zijn, om een aantal tegenstrijdige adviezen te willen geven, dan kan ik kijken welke
werkwijze mij het minst slecht ligt.
Foliën, ik heb er een pesthekel aan.
Naast een klein boutje waarschijnlijk zo'n zelfde ding die jij hebt, maar dan wel ééntje die werkt.:)
Gebruik ik ook een iet wat grotere (Philips) strijkbout zo'n exemplaar om kleren te strijken, ooit aangeschaft in de vorige eeuw vlak voor de jaarwisseling.
Ik kreeg er toen een fles bubbeltjes zuipen bij.:bier:
Prima dingetje om folie mee vast te.
Had ik al geschreven dat ik daar een hekel aan heb?
Daarnaast wordt ook veelvuldig de verfstripper gebruikt, zo'n traploos temperatuur geregelde Bosch, stamt ook uit de vorige eeuw.
En natuurlijk een zacht doekje om de hete folie aan te drukken op de tere ondergrond.

Oh ja en wat knip en snij gereedschap om de folie opmaat te maken.
Het ziet er anders niet uit, die los wapperende lappen folie aan het kistje.

Heb je dat ook al eens meegemaakt, dat de overlap net verkeerd om zit, zo dat de wind er vrij spel op probeert te krijgen?
 
Ik folie niet alleen met de Bosch verfafbrander maar ik tik eerst de randen vast met een boutje en ga dan met de föhn aan de gang.
Maar ik kan het vrij snel en met de ogen dicht.
Ik heb denk ik al honderden modellen gefolied.
In de winkel stond ik ook wel eens modellen voor klanten te folien, ik vind het leuk werk.

GJ

Zoals met bijna alles speelt ervaring een grote rol. Ik merk dat een paar aspecten beter gaan, dan bij de vorige kist. Het goed vastzetten aan alle randen is zeer voornaam, anders trekt het daar los bij het krimpen.

Er is echter iets vreemds aan de hand. Als vanzelf werk ik van binnen naar buiten. Er is nu haast niks meer te krimpen! How can that? Er is mij geleerd, om eerst uiteinden vast te zetten. Dan moest ik wel vaak behoorlijk krimpen.
 
Foliën, ik heb er een pesthekel aan.
Naast een klein boutje waarschijnlijk zo'n zelfde ding die jij hebt, maar dan wel ééntje die werkt.:)
Gebruik ik ook een iet wat grotere (Philips) strijkbout zo'n exemplaar om kleren te strijken, ooit aangeschaft in de vorige eeuw vlak voor de jaarwisseling.
Ik kreeg er toen een fles bubbeltjes zuipen bij.:bier:
Prima dingetje om folie mee vast te.
Had ik al geschreven dat ik daar een hekel aan heb?
Daarnaast wordt ook veelvuldig de verfstripper gebruikt, zo'n traploos temperatuur geregelde Bosch, stamt ook uit de vorige eeuw.
En natuurlijk een zacht doekje om de hete folie aan te drukken op de tere ondergrond.

Oh ja en wat knip en snij gereedschap om de folie opmaat te maken.
Het ziet er anders niet uit, die los wapperende lappen folie aan het kistje.

Heb je dat ook al eens meegemaakt, dat de overlap net verkeerd om zit, zo dat de wind er vrij spel op probeert te krijgen?

Ik leef ontzettend met je mee :p.
Wat een ellende allemaal :D.
Dat noemen ze een hobby.
 
Oefening baart kunst ! ;)
Gebruik een goed folieboutje, bijvoorbeeld die van Jamara. Eventueel de bijgelverde sok gebruiken. Mijn vorige heb ik ca 20 jaar mee gedaan.
"Gewone" strijkbout gaat ook, maar is vooral in kleine hoekjes lastiger, tevens minder nauwkeurig in te stellen.
Naarmate je het vaker doet kun je ingewikkelder kleurenschema"s maken, niet meer van arf te onderscheiden.
Oracover gaat ca. 20 jaar mee, afgelopen winter een model van deze leeftijd opnieuw bespannen.

Grt,

Arnoud.
 
Hier niet anders, oud Jamara boutje uit 2005.
De holymolycotecoating is er al goed af. Dondert hier soms op het beton en zit er een braam aan… daar gaat dan even fijn waterproof langs met een beetje olie… en is het weer glad. Kan je weer verder knorren. Krijg er wel kramp van in m’n handen van het gesjor.

Voor het nablazen heb ik een 600 graad soldeerfohn, met een hulpstuk en draad kan je er plastic mee lassen. Leister. Ooit een goede gebruikte gekocht met een nieuw element op eBay, van een specialist. Nieuw horkerig duur, maar deze was de investering wel waard.
Maar dat tooltje stookt perfect de folie.

Nee vind het geen leuk werk. Moet altijd een ‘patroontje’ verzinnen… maak ik 10 ontwerpen en kan ik niet kiezen [emoji12]
 
Laatst bewerkt:
Zoals met bijna alles speelt ervaring een grote rol. Ik merk dat een paar aspecten beter gaan, dan bij de vorige kist. Het goed vastzetten aan alle randen is zeer voornaam, anders trekt het daar los bij het krimpen.

Er is echter iets vreemds aan de hand. Als vanzelf werk ik van binnen naar buiten. Er is nu haast niks meer te krimpen! How can that? Er is mij geleerd, om eerst uiteinden vast te zetten. Dan moest ik wel vaak behoorlijk krimpen.

Ik werk niet van binnen naar buiten maar van de ene naar de andere kant.
Dus van voorlijst naar achterlijst of van links naar rechts.
En ik trek de folie voordat ik de randen vastzet altijd zo strak mogelijk.
Dan hoef je weinig te krimpen.

GJ
 
Ik zet het niet zo strak mogelijk, maar vooral zo vlak mogelijk. Ja, en dan voor de rest tack ik hem systematisch rondom kruislings. Alles op lage temp, en kan je nog herstellen in de aanleg van de folie. Dan naar 100, gaat alles rondom vast, midden deel krimpen. Daarna de hitte er in. 120 tot 150 graad. Met beleid. Rondom, en dan pas binnen.
Strakt het niet, dan wisselend bout en fohn.
Tot het klinkt als een Flaterfoon…

En als je dan door ploetert… wordt het nog best aardig…

En denk maar, als je een aquarelletje opspant, of een schilderslinnen. Sla je ook niet de spijker in het midden, of de tape in het midden…

De lijm is een kleef wax, type zeur lijm.
En met het krimpen verdeeld zich de folie over de lijm, keer op keer zoekend naar evenwicht in de spanning.
Zou je de dikte meten, zal dat verschillen. Verder reageert de folie als een taaie vloeistof, stampvol met weekmakers tussen de moleculen.


Voor de goede orde... Bridi Kaos 60

482F3E85-F205-45F4-8852-52BC2986AAD8.jpeg



Gisteren uit restantenfolie, servosnoer doorvoeren gemaakt. Kokerjes. Dan kunnen de stekkers aan mijn kostbare servo’s blijven zitten… en ook makkelijk weer uitgebouwd worden.


CC67EA96-D2D2-433C-921F-552EB647EE6F.jpeg


Dus je kunt meer met folie dan alleen bespannen…
 
Laatst bewerkt:
gaaf! wat is eigenlijk, de slechtste kleur om te zien? die "drone" kleur van militaire drones? ik heb een keer in mist gevlogen (wolkenkap over een heuvel top) met een vliegtuig dat wit was, met fluo oranje tippen en kielvlak, en wat fluo oranje biezen aan stabilo en ook bij de tippen. ik zag alleen die oranje delen in de mist, prima gevlogen toch.
witte led is echt een goede inderdaad, had ik aan een quadcopter voorop, kon perfect zien wanneer de voorkant naar me toe stond. mede door het richt effect van 5mm led.
 
Slecht zichtbaar? Lozenge patroon uit WO1… dat knurften ze op het doek van Fokkers en Albatrossen.

Zelfs als je dat in fluor kleuren op zou zetten, zie je een zwart gat nog beter

Het patroon heeft deels geleid tot de ontwikkeling van de rasterpunt in druk.
In de kunst het pointilisme… Staat wel op Wiki wat dat is…

ik had dat op een kist… aan de onderkant. Maar de kleurrijkheid verdween. ‘t Werd gewoon een James Bond Das Ugly Stik… najaseg!

je kunt em zo goed mogelijk met kleur verdoezelen… zolang de autogiro maar niet scheel kijkt en van slag raakt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top