De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een misvatting is dat fluor kleuren altijd goed zichtbaar zijn, dat is niet altijd zo.
Ik had in de winkel de hele collectie Oracover en heb ook alle kleuren wel eens gebruikt.
We kwamen erachter dat fluor af en toe gewoon wegvalt.
Vooral in zonnig weer, strak blauwe lucht.
Bij een grijze lucht werk het wel weer goed.
Nou verschilt dat per persoon natuurlijk maar ik vloog regelmatig met 3 dezelfde personen en we hadden alle 3 hetzelfde idee.
Ik had ooit eens een JePe Pyranha jetje.
Ik dacht.. laat ik hem eens donkergroen met grijs maken, camouflage...
Ja... dat werkte prima, ik was hem heel snel kwijt.
Op gehoor geprobeerd het ding te landen, resultaat... een gekneusd rompje.

Nog een tip.
Als je dingen als servo openingen en andere openingen wilt snijden na het folien, gebruik een hete kleine soldeerbout.
Door de hitte smelt de folie zich aan de randen vast en je krijgt superstrakke randen plus dat je geen snede in het hout krijgt zoals wanneer je een mesje gebruikt.
De folie waait ook nooit los.
En op kritische plekken waar je weinig vlees hebt om de folie aan te hechten, smeer ik vaak eerst wat verdunde witte houtlijm, laat dat drogen en ga dan folien.
De hechting is dan echt stukken beter.
Oracover verkoopt er zijn eigen spul voor maar witte houtlijm werkt net zo goed en is goedkoper.

GJ
 
Je kan overlap van folie idd iets ophonen. Of rafels weg schuren die niet meer uit te krimpen zijn.
Stabilo’s met lastige hoekjes, de folie om de lijst moet, je je er al suf aan gejurkt, en gestookt hebt…
Netjes glad afvlakken. Dan prikt dat niet door in de overlappende laag.
 
Ik heb nu een paar rollen Lighttex in huis.
Dat is een beetje te vergelijken met Oralight.
De rollen zijn wat gunstiger omdat ze 80cm breed zijn en de prijs is ook redelijk aantrekkelijk.
Waar Oracover rond de 29 Euro per vierkante meter kost (18 euro per strekkende meter) zit je met Lightex op 11 Euro per vierkante meter, incl verzenden en invoerrechten.
De rollen zijn 80x200 cm.
Ik heb nog niks waar ik het op kan testen maar in de US en de UK hebben ze het getest en ze zijn er erg tevreden mee.
Helaas krijg ik als ik een minuut of 10-15 zit last van mijn rug.
En dan ook nog het probleem met de darmen erbij, dat ik als een gek naar de wc moet... dus ik heb geen rust om te bouwen.
Maar dat komt wel weer en dan zal ik mijn ervaringen met de Lightex wel delen.

GJ
 
Ik zet het niet zo strak mogelijk, maar vooral zo vlak mogelijk. Ja, en dan voor de rest tack ik hem systematisch rondom kruislings. Alles op lage temp, en kan je nog herstellen in de aanleg van de folie. Dan naar 100, gaat alles rondom vast, midden deel krimpen. Daarna de hitte er in. 120 tot 150 graad. Met beleid. Rondom, en dan pas binnen.
Strakt het niet, dan wisselend bout en fohn.
Tot het klinkt als een Flaterfoon…

En als je dan door ploetert… wordt het nog best aardig…

En denk maar, als je een aquarelletje opspant, of een schilderslinnen. Sla je ook niet de spijker in het midden, of de tape in het midden…

De lijm is een kleef wax, type zeur lijm.
En met het krimpen verdeeld zich de folie over de lijm, keer op keer zoekend naar evenwicht in de spanning.
Zou je de dikte meten, zal dat verschillen. Verder reageert de folie als een taaie vloeistof, stampvol met weekmakers tussen de moleculen.

Bekijk bijlage 505930


Gisteren uit restantenfolie, servosnoer doorvoeren gemaakt. Kokerjes. Dan kunnen de stekkers aan mijn kostbare servo’s blijven zitten… en ook makkelijk weer uitgebouwd worden.

Bekijk bijlage 505931

Dus je kunt meer met folie dan alleen bespannen…

Mooi, zo'n rood-witte Chaos :D.
 
Oefening baart kunst ! ;)
Gebruik een goed folieboutje, bijvoorbeeld die van Jamara. Eventueel de bijgelverde sok gebruiken. Mijn vorige heb ik ca 20 jaar mee gedaan.
"Gewone" strijkbout gaat ook, maar is vooral in kleine hoekjes lastiger, tevens minder nauwkeurig in te stellen.
Naarmate je het vaker doet kun je ingewikkelder kleurenschema"s maken, niet meer van arf te onderscheiden.
Oracover gaat ca. 20 jaar mee, afgelopen winter een model van deze leeftijd opnieuw bespannen.

Grt,

Arnoud.

Ik heb nu een Yamara geleend.

168x63.jpg
Deze komt begin van de week al binnen.
 
Ik werk niet van binnen naar buiten maar van de ene naar de andere kant.
Dus van voorlijst naar achterlijst of van links naar rechts.
En ik trek de folie voordat ik de randen vastzet altijd zo strak mogelijk.
Dan hoef je weinig te krimpen.

GJ

Ja, zo heb ik het geleerd. Bij een vleugel zal het zo wel moeten. Ik heb alleen nog maar een paar stukken vlak op het hout gedaan.
 
Ik spreek onze hinkepoot dagelijks en heb al diverse tips van hem gehad.
Maar dit topic moet in stand blijven. Stel je voor, dat het verdwijnt.......... dat kun je de mensheid niet aandoen :D.
 
Het gaat pas lastig worden bij een volledig beplankt object.
Dan krijg je de lucht niet weg.
Daarom werk ik van kant naar kant omdat je dan in geval van nood altijd 1 kant los kan halen zodat de lucht weg kan.
Je kan ook gaatjes in de folie prikken maar dat vind ik niet de meest elegante oplossing.
Ik ben iets minder hinkepoot..
Ik loop nu stukjes zonder stokken en net, een overwinning, heb ik boodschappen gedaan.
Hangend aan een winkelwagentje en dan alles erin gooien wat lekker is.
Afijn...
40 euro aan lekkere dingen gekocht.
En dan is het zwaarste, het van de auto mijn koelkast inkrijgen.
Dat is ook gelukt maar nu lig ik weer plat met vreselijke rugpijn.
Morgen ga ik naar mijn vriend, de nederlandse boer in Ulmen, dan ga ik ook meteen even kijken bij de vliegclub daar en dan door naar de Nordschleife, kijken welke idioten met dat hete weer hun auto aan stront rijden.

GJ
 
"high" is voor de bovenkant en "low" voor onder neem ik aan?

Ja maar daar is vaak verwarring.
Low is voor de onderkant ja, maar de onderkant van de folie.
En High is voor de bovenkant van de folie.
Niet zoals veel mensen denken, de boven- en onderkant van de vleugel.

P.S. voor beginners.. niet alles geloven wat er geschreven word.


GJ
 
ik heb een Moulinex, speciaal om te folien (aangeschaft voor- ). ik vermoed wel dat een kleurfinish die wat onduidelijk vliegt, iets is wat bij menig piloot een gevoel geeft, van niet-fijne kist, terwijl men niet meteen weet dat het de kleur is.
net zoals een kind, sommige activiteiten niet leuk kan vinden, maar dan bleek dat er een bril moest komen of gehoorapparaat.
ik zag eens iets, dat gealuminiumiseerde mylar plakband met "CD kleuren" diffractie patronen, erg goed zichtbaar is op de neuslijst van "streepjes" vliegtuigen
 
Dat galuminiseerde aluminium werd vaak op helibladen geplakt.
Ik heb het jaren geleden gekocht bij Freakware, die waren toen de eerste met dat spul, ze noemden het geloif ik iets van hologram tape.
Ik heb het eigenlijk nooit gebruikt, ik heb nooit zo'n probleem als ik mijn model niet meer zie.
Gewoon rustig blijven en rustig een bocht insturen.
En bij de modellen die ik vloog moet je dan echt heel ruim gaan kijken.
Ik was een keer een hotliner kwijt op hoogte.
Met 3 man staan kijken..
En hij was in een seconde of 5 veel verder dan ik dacht.
Tijdens een wedstrijd zat ik een keer op 1000 meter.
Ik zag alleen wat glinsteren en dan is het gewoon nadenken wat je stuurt en in gedachten dan bedenken hoe het model ligt.
Op die afstand kan je dat niet meer zien.
Maar hij stond op exact 10 minuten stil op de stip dus hij is heelhuids beneden gekomen.
Daarom zeg ik tegen Wil, kleurtjes doen er niet toe, op een gegeven moment zie je het model toch niet meer.
Als je richting 250 a 300 gaat kijk je voor je model uit en het model volgt je knuppels.
Voor de mensen die motor rijden of een racelicentie hebben...
Daar word je ook geleerd niet te kijken naar de bocht maar door de bocht heen, dus veel verder.
Je handen volgen je hersenen.
Dat is ook zo bij modelvliegen.

GJ
 
20220814_133405.jpg
20220814_133347.jpg


De bovenkant wordt ook oranje.
Onder is het veel moeilijker om netjes te werken met de zijkant. Eerder deed ik dat met een schaar, maar dat ging niet best.
Nu met een scalpel en dat ziet er al wat strakker uit. Maar ik ben nog niet tevreden.
 
Het zwart kun je netjes maken via een malletje. Eerst de goede vorm van de romponderzijde uitzetten op papier of karton. Vervolgens dit "overtrekken" op de folie, daarna niet te heet de folie op de romp strijken, dan ziet het er strak uit.

Grt,

Arnoud.
 
Wil heeft me vanmiddag nog wat foto's gestuurd van de gefoliede delen.
Natuurlijk is er altijd wel wat op aan te merken maar het is zijn eerste zelfstandig gefolied model en ik vind het erg netjes.
Ik zei ook tegen hem, het is een kwestie van trucjes en oefening.
Ik gebruik meestal een gebogen schaar om de randen strak af te knippen maar als je die niet hebt dan moet je het op een andere manier doen.
En het ziet er allemaal goed genoeg uit.
De vleugel gaat ie geloof ik morgen mee beginnen.
De zwarte folie is Hobbyking en daar is ie ook redelijk tevreden over.
Het oranje is Oracover.

De foto's..

index.jpg


index2.jpg


index3.jpg


index4.jpg


index5.jpg


index6.jpg




GJ
 
Wil heeft me vanmiddag nog wat foto's gestuurd van de gefoliede delen.
Natuurlijk is er altijd wel wat op aan te merken maar het is zijn eerste zelfstandig gefolied model en ik vind het erg netjes.
Ik zei ook tegen hem, het is een kwestie van trucjes en oefening.
Ik gebruik meestal een gebogen schaar om de randen strak af te knippen maar als je die niet hebt dan moet je het op een andere manier doen.
En het ziet er allemaal goed genoeg uit.
De vleugel gaat ie geloof ik morgen mee beginnen.
De zwarte folie is Hobbyking en daar is ie ook redelijk tevreden over.
Het oranje is Oracover.

De foto's..

Bekijk bijlage 506146

Bekijk bijlage 506147

Bekijk bijlage 506148

Bekijk bijlage 506149

Bekijk bijlage 506150

Bekijk bijlage 506151

GJ

Dank je en ik moet nog krimpen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top