De Swift van MS-Composit

  • Topicstarter Topicstarter Micha
  • Startdatum Startdatum
ik vlieg de Swift op 3 cellen, dus 11,1Volt. Eerst gebruikte ik een accu van 1300mAh, later 1600mAh. Met 1600mAh is de Swift redelijk zwaar. Leuk als je heel snel wilt vliegen, maar niet als je begint met vliegen.

De 1100 accu die je wilt gaan gebruiken kan prima voor jou, zorg gewoon dat je alles licht houdt.
Een 20A regelaar is voldoende om lekker mee te vliegen.
Ik heb een motortje van 50 gram op mn Swift zitten met een kv van 1650. Je kunt beginnen met een 6x5 propellor en als je sneller wilt kun je door tot een 7x6. Verder dan 7x6 heb ik nog niet getest.
Mijn motortje is redelijk zwaar, een motortje van 35 of 40 gram zou ook al voldoende zijn. Een hoger kv is handig voor dit toestelletje zodat je een kleinere prop kunt gebruiken. 2200kv is ook geschikt.
 
ik wil ook best de 1300mah nemen hoor.
wat is nou t handigst? wat is het nadeel van een kleine prop en een motor met veel kv?
welke motor en prop moet ik nou nemen?

die 6x4 met 2600kv lijkt me wel leuk, is die snel? belast ik de esc dan niet te hard? of de motor zelf?
welke lijm moet ik hebben? zap a dap a goo? of gewoon ca?
 
Laatst bewerkt:
@silentscope: De Swift is een vleugel die ook als (helling) zwever gebruikt kan worden zonder motor. Eigenlijk gaat die swift met elke motor-prop combinatie wel vliegen. Ook met een 10 grams motortje met 7035 prop..

Iedere vlieger op dit forum heeft een andere achtergrond, er zijn er die al 20 jaar vliegen, en mensen die net beginnen. Je kunt je dus voorstellen dat voor de ene SNEL iets anders is dan SNEL voor de andere. en als de swift iemands eerste toestel is .. kan hij moeilijker beoordelen of het een fijne setup is dan mensen met 35 toestellen...

Omdat bij een swift de motor achterop zit en de lipo voorop, kun je een grotere (zwaardere) lipo combineren met een grotere zwaardere motor, en blijft het toestel nog steeds goed te balanceren.

Als je weinig ervaring hebt in vliegen, en vliegtuigen bouwen, zou ik me richten op 1 advies, en niet dingen gaan combineren. Je bestelt dan combinaties die niet bij elkaar passen. En als je geen ervaring hebt met vliegen, kies dan niet voor een "gaat als de brandweer" oplossing (sorry Menno ;)), want dan is hij alleen eerder stuk. Binnen 1 seconde of zo.

Algemeen: kleiner prop met grote spoed (b.v. 6x6, 5x5) is voor snelheid. Grotere prop met kleinere spoed (b.v. 7x4, 8x4) is voor meer trekkracht.

Misschien moet je je richten op het "standaard setje" dat RCtechnics bij de Swift adviseerd. Dan zit je goed met zwaartepunt en vliegt het goed. Als je na een poosje uitgekeken bent op je swift (en hij is nog in goede staat, want ook een swift is niet onbeperkt weer aan elkaar te plakken) kun je altijd nog de straaljager setup erop monteren.

Heel veel succes met de hobby.

Harm.

En als rechtstreeks antwoord op je vraag: Ik ging voor 2200kV, 6x4, 3S1100mA, en zette een 6mm carbon buis (hol) in de vleugel. De ESC (30A) is misschien wat zwaar, want die setup trekt 19A, maar dat kan geen kwaad. Gewoon doen. Reden voor de keuze is de kleinere prop. Zoals je al aangeeft zal deze (je hebt geen prop saver) minder snel voor schade zal zorgen. Het wegvliegen uit de hand (en op snelheid komen) zal daardoor wat minder flitsend gaan, maar dat is misschien alleen maar goed.
Omdat dit best een krachtige setup is (200) en een redelijk hoge top snelheid (theoretisch 100km/h) kun je beter goede servo's nemen. Niet de goedkoopste 5 grams of 9 grams servos (die HXT900 gaan misschien nog net).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de volgende setup:

Motor: Hobbycity Online R/C Hobby Store : Turnigy 2730 Brushless Motor 1500kv $9.20

Prop : Hobbycity Online R/C Hobby Store : GWS EP Propeller (DD-7035 178x89mm) $0.85

Regelaar: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 12amp (2A BEC) BESC

Accu:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 1300mAh 3S 20C Lipo Pack

vliegtijd is ongeveer 15 minuten (continue gas geven)

Servo's
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo

Ik heb met plastic driehoekjes de heveltjes van de servo beschermd, zodat de tandwielen minder snel "strippen".

Toestel weegt vliegklaar met deze setup 300-330 gram

Als versteviging voor de vleugel heb ik geen tape gebruikt, maar een platte carbon staaf van 1 meter lang 0,6mm dik en 8mm breed. Dit geeft de vleugel veel stevigheid en ik vind het toestel er nu netter uitzien.
 
ik heb nu die 2600kv en de 6x4e van rctechnics en heb em op me swift grezet, ik liet em ff volgas in me hand draaien, wat een duwkracht zeg! de motor werd wel een beetje warm? hoort dat? zo snel al?
 
Ik heb de volgende setup:

Ik heb met plastic driehoekjes de heveltjes van de servo beschermd, zodat de tandwielen minder snel "strippen".

Toestel weegt vliegklaar met deze setup 300-330 gram

Als versteviging voor de vleugel heb ik geen tape gebruikt, maar een platte carbon staaf van 1 meter lang 0,6mm dik en 8mm breed. Dit geeft de vleugel veel stevigheid en ik vind het toestel er nu netter uitzien.

Heb je van deze 'modifications' nog foto's ergens staan?

Ben wel benieuwd of je de carbon staaf er gewoon onder hebt geplakt of ligt hij een beetje verzonken?
 
foto's

17062010492.jpg


17062010493.jpg


17062010488.jpg


17062010486.jpg
 
Ik heb mijn swift nu ook voor zien van LED van HC lekker vel.
Nu moet het nog ff wat eerder donker worden zodat we mooi kunnen Nacht vliegen.
S6300869.jpg

S6300870.jpg

IMG_6968.jpg

IMG_6981.jpg

IMG_6982.jpg

IMG_6986.jpg

IMG_6987.jpg

IMG_6988.jpg

IMG_6989.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik heb nu die 2600kv en de 6x4e van rctechnics en heb em op me swift grezet, ik liet em ff volgas in me hand draaien, wat een duwkracht zeg! de motor werd wel een beetje warm? hoort dat? zo snel al?

vreemd, ik gebruik dezelfde motor met een 5*5 prop, maar die wordt nauwelijks warm. Ook niet op de grond.

bowe
 
Ok, wilde zojuist m'n Turnigy 2730-1500 motor op de mount vastzetten maar nu zag er dat er geen schroefjes bij de motor zitten. Hebben ze deze maat boutjes/schroefjes bij de bouwmarkt of moet ik hiervoor naar een electronica / modelbouwwinkel?

Verder zitten de gaten in de mount niet op de goede plek, ik moet hier dus nog even wat boren....
 
bedoel je die inbusjes?? Zitten die toevallig niet nog in het zwarte doosje??

snap eigenlijk je 2e vraag niet echt:) Welke mount zit er precies bij je motor?? Ik heb die gewoon vastgelijmd op de plastic motormount vd swift:)
 
bedoel je die inbusjes?? Zitten die toevallig niet nog in het zwarte doosje??

snap eigenlijk je 2e vraag niet echt:) Welke mount zit er precies bij je motor?? Ik heb die gewoon vastgelijmd op de plastic motormount vd swift:)

Ik heb precies deze spullen (dus geen schroefjes of inbusjes). Je heb gewoon het kruis op de motormount geplakt, da's ook een idee :D

2730-1500.jpg
 
Tevens heb ik dit motortje ook gekocht om eens te proberen op de Swift. Ik ga toch maar eens even twee extra gaatjes boren en schroefjes scoren, dat geeft wat minder gedoe als ik van motor wil wisselen.

TR2826-1900.jpg
 
Back
Top