Eerste brandstofervaringen; Big Lift met dikke benzinemotor

Mooi Arjan.
De ibis sleept geweldig.
Daar ga je een hoop plezier van hebben.
Zou je hier ook willen vermelden welke motor regelaar en prop je ga gebruiken?

verstuurd met mijn smartphone
 
Omdat het slepen met de Ibis zo goed bevalt stond mijn Big Lift stof te vergaren. Eigenlijk een compleet vliegtuig, moest enkel nog worden opgebouwd.
MaartenX wil graag gaan slepen dus het leek me niet meer dan redelijk mijn vleugels, staartsectie en wat losse onderdelen samen met de romp die ik van Martijn had gekregen aan hem te schenken.

Maarten is niet van het halve werk, alles is gestript en ik denk dat er weer een prachtige Big Lift tevoorschijn gaat komen. Met benzinemotor, heb ik begrepen.

Zo staat ze er nu bij.

Maarten_BigLift_zps47718004.jpg


En daar eindigt mijn Big Lift verhaal.
Maarten, veel plezier en succes er mee!
 
Dank je Arjan!
Kist is inmiddels helemaal gestript.
De romp van Martijn ben ik verder aan het afbouwen.
Inmiddels zit de bevestiging voor de struts erin en de versterkingen voor het landingsgestel. Hier en daar moest nog wat worden aangepast.
Het voelt allemaal heel degelijk aan.
En zo bouw ik rustig verder ;-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn oude rompje hahaha! Toch nog gebruikt! Leuk hoor!!

Romp gebouwd, wilde m weggooien, Martijn heeft m letterlijk uit de vuilniszak gehaald, daarna naar Arjan, en nu bijna weer in de lucht [emoji12][emoji12] Hoe kan t een stukkie hout vergaan.
 
wilde m weggooien,
Nooit iets weggooien! Er komt altijd een moment dat je het nodig hebt of je er iemand blij mee kunt maken :-)
(mijn echtgenote denkt daar anders over, dat is dan wel eens lastig vooral nu onze slaapkamer steeds voller begint te raken :-) )
 
Kijk, hier wordt een mens dus blij van he!
Het kan verkeren: hoe ziek je was na de crash, hoe blij dat iemand anders nu is dat de puzzel nu samenkomt.
Ik ken jullie niet persoonlijk maar ik herken maar al te goed het "modelbouwerdrang" gevoel: "samen vooruit (en af eens toe iets oprapen, uitgraven, bijeen vegen)"

PS: zeg nu niet dat je al vliegtuigen in de slaapkamer begint te verzamelen :o

Hier "valt het nog mee": op zolder, op de garagezolder, in de toekomstige badkamer (m'n huidig bouwhok) en een pak'm mee foamietje op de kast in de wasplaats.
 
Mijn oude rompje hahaha! Toch nog gebruikt! Leuk hoor!!

Romp gebouwd, wilde m weggooien, Martijn heeft m letterlijk uit de vuilniszak gehaald, daarna naar Arjan, en nu bijna weer in de lucht [emoji12][emoji12] Hoe kan t een stukkie hout vergaan.


Het is een heel aardig rompje hoor. Dat heb je mooi gemaakt. Weggooien was zonde geweest.
Wel heb ik de bevestiging van de messing buizen in de romp versterkt. Dat was mij net te kwetsbaar.
Gaat best een leuk kistje worden zo.

Ik heb hier ook nog het originele landingsgestel liggen. Ik twijfel of ik dat ga gebruiken of dat er een GFK versie op komt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mocht je een gfk versie kopen, wil je dan hier posten welke het is geworden? Ik ben daar in geïnteresseerd. Succes met de kist!
 
Arjan mag eerst en verder komt het vast goed hoor .Het plan is om er een 30cc met reso op te schroeven dus dat slepen moet wel lukken.


Ik heb bij Schweighofer een passend landingsgestel gevonden met een spoorbreedte van 51 cm. Het is met 20 cm hoog wel iets hoger dan het origineel.
 
Mocht je een gfk versie kopen, wil je dan hier posten welke het is geworden? Ik ben daar in geïnteresseerd. Succes met de kist!


@Japie: ik dacht aan dit landingsgestel:

Hauptfahrwerk Standard GFK 510x200 mm - Flugmodelle und Zubehör - Modellsport Schweighofer

Het horizontale gedeelte is iets te breed maar daar heb ik geen moeite mee. Het is in de eerste plaats een werkpaard. Verder is de prijs hiervan nog acceptabel. Wanneer ik zie wat de meer specialistische Duitse firma's voor vergelijkbare producten vragen dan kom ik op het dubbele uit. Volgens mij moet dit wel kunnen.
 
Hoe heb je de versterkingen voor het landingsgestel gemaakt?
Bij mij kwam van de zomer bij een rotte landing de bodemplaat eraf.
 
Hoe heb je de versterkingen voor het landingsgestel gemaakt?
Bij mij kwam van de zomer bij een rotte landing de bodemplaat eraf.

De bodemplaat is ter hoogte van het landingsgestel aan de binnenkant verdikt met twee lagen extra triplex. Daarmee zal het wel gaan, landingsgestel blijft natuurlijk een zwak punt. Mogelijk ga ik de binnenkant van de romp ter hoogte van het landingsgestel nog glassen.

Inmiddels zijn de vleugels bijna klaar om te bespannen. De bouwer (niet arjan) had de servo's met tie reps vastgezet. Daar was ik niet van gecharmeerd. Ik heb een nieuwe bevestiging voor de servos gemaakt en nog wat verfresten verwijderd van de vleugel. Op de originele zijde bespanning zat heel wat verf en dat geheel was heel zwaar. Het stabilo is bijna 100 gram lichter geworden door de bespanning te verwijderen. Sterk was het wel. Verder ben ik een klepje aan het maken voor bovenop de romp. En nog even wat aluminium gehaald om nieuwe struts te maken. 1 van de struts was kapot dus allebei maar vernieuwen. aangezien de vleugels volledig dragen op de struts vond ik het wel belangrijk dat die in orde zijn.
 
Het landingsgestel is inmiddels binnen.
Ziet er super uit, ik zal nog een foto maken.

Wat de motorisering betreft: na lang wikken en wegen komt er een ZG26 op.
Die is onderweg:D.
Later komt er nog een Zimmerman reso bij.

Servo's zijn ook binnen, het schilderen van de buitenkant van mijn huis schiet op en daarna gaat het bouwen verder.
 
Back
Top