Eerste brandstofervaringen; Big Lift met dikke benzinemotor

Hoi Jaap,
Ik heb in het "Gevraagd" deel wat uitstaan, dat wacht ik even af. Een nieuwe romp bouwen is zeker een optie (heel erg bedankt voor het aanbod!). Als ik niks anders kan vinden kom ik er zeker op terug.

Tering arjan wat maak jij mijn nou.
Weet je de oorzak al .ik lees het nu van mijn telefoon dus niet alles gelezen.
Schrikken voor een man met jou ervaring hopelijk snel een verse

Hoi Joop
Ja, de oorzaak is bekend:
Eenmaal thuis de oorzaak gevonden; kapotte lipo accu.
Op de log is te zien dat cel 2 (gele lijn) voortdurend instort. Cel 1 (bruin) blijft gewoon op 4,0V. Ik neem aan dat de spanning te laag is geworden voor de BEC en vervolgens alles uit is gegaan.

Inmiddels staat de romp van Martijn (door Jaap gebouwd) bij mij thuis en ben ik aan het nadenken over de afbouw.
Mijn vleugels passen daar waarschijnlijk zonder probleem op en ook het kielvlak en stabilo kan ik denk ik hergebruiken.
Moet de motor nog even laten lopen om te kijken of die intact is en dan ga ik aan de slag.

Ondertussen krijg ik trouwens nog steeds aanbiedingen maar daar ben ik nog niet zoveel verder mee. Grootste probleem is dat mijn financiën op het moment niet zoveel uitspattingen toe laten dus het moet echt allemaal budget.
Enige waar ik echt niet op ga besparen is een dubbele stroomvoorziening (van Emcotec).

Nou, ik gebruik een 3S lipo. Mijn BEC regelaar werkt nog goed met 2 S, mocht er 1 uitvallen. Jij gebruikte een 2S lipo?

Ja, 2S. Maar als van een 3s lipo een cel kapot gaat is het ook maar de vraag hoeveel je overhoudt. Dat is wat mij betreft geen betere oplossing. Ik ga echt voor de dubbele stroomvoorziening.

Ik gebruik deze lichte en goedkope oplossing voor dubbele BEC/dubbele stroomvoorziening/

gNjYF7vuAO0[/media] Bus-Tie Circuit for RC Planes - YouTube

Heb zelf de diode over een y-kabel gesoldeerd, met een kleine 5v5a bec-je weegt het geheel hooguit 20 gram.
Ik gebruik het zelf in mijn grotere zwevers voor het geval dat mijn interne BEC of de complete ESC kapot gaat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb vandaag alles besteld om mijn Big Lift weer op te bouwen.
Een Emcotec DPSI DualBat, 2 LiFe ontvangeraccu's, een mooie carbon Mejzlik 18x8 en een bult folie.
De bedoeling is om
- de vleugels te strippen, goed na te kijken, eventueel flaps inbouwen (ben ik nog niet helemaal uit). En dan opnieuw bespannen
- Romp afbouwen
- Kielvlak en stabilo van mijn oude strippen, aerodynamisch iets meer verantwoord maken en weer inbouwen
- servo's voor de staart nu achterin
-Kleurenschema blijft ongeveer zoals hij was, dat was toch wel erg mooi.

Los daarvan overweeg ik om een ESM Cessna 185 aan te schaffen. Zelfde afmetingen, zelfde gewicht, betaalbaar, ziet er leuk uit. Het mooie is dat alles van mijn Big Lift daar in past en ik dan op mijn gemakt de BL af kan bouwen. Hebben Hendrik en ik een reserve sleper achter de hand :-)
Keuzes, keuzes......

eventueel flaps inbouwen (ben ik nog niet helemaal uit). En dan opnieuw bespannen

Flaps zou ik er persoonlijk niet inzetten ... Weeral twee extra servo's en gewicht
Waarom overweeg je niet de rolroeren bij het landen iets " up " te zetten ?
Patrick vliegt bij de BIGGS zo met zijn Paf trainer en is er tevreden over

Hoi Dirk,
Ik heb die van Emcotec al besteld en daar sta ik eigenlijk helemaal achter. Ik ga niet meer besparen op veiligheid, DPSI is bewezen goed. Misschien wat duurder (flink duurder :yes: ) maar daar krijg ik flink wat interne rust voor terug.

Flaps zijn niet echt nodig maar wel leuk. Dat is eigenlijk de enige overweging. Met een Big Lift kun je erg goed slippend binnen komen, landen is in principe helemaal geen probleem.

Arjan :worship::worship::worship::worship::worship::worship::worship::banana::banana::banana::banana::banana::banana:
goed het te lezen dat je weer gaat opbouwen.
zelf gaat mijn nieuwe BL hopelijk volgende week zijn eerste vlucht maken bij ons op het veld , dit afhankelijk van het weer natuurlijk volgens mijn heb je de foto`s gezien op de site bij japie g deze heeft wel flap`s

Motortje heeft niks over gehouden aan de crash. Da's een mooie meevaller. Loopt als een zonnetje :yes:

Back