Eerste brandstofervaringen; Big Lift met dikke benzinemotor

Zo hee! Das met recht een werkpaard geworden inderdaad. Hoe doet nu echt waarvoor hij gebouwd en ontworpen is. Toch wel een voordeeltje van zo'n benzineapparaat hoor. Tanken en gaan maar weer!

Inderdaad lekker gevlogen vandaag. De Rhön en de Fox gingen idd prima omhoog ;-)
Bij de laatste vlucht nog heel laag een belletje gepakt met de Fox. Dat blijft een lekkere allrounder.
Die eerste landing was idd wel ff tricky.
Aan die Biglift gaan we nog veel plezier beleven zo!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Beetje laat maar toch nog even een linkje plaatsen voor die gene die het gemist hebben.
Eergister de BigLift aan het werk gezet met mijn SHK erachter, wat een feest!

Zie HIER

Arjan weer enorm bedankt :)

Al weer twee maanden en heel wat (probleemloze) sleepjes verder. Mijn zoon Ronan is inmiddels helemaal los op de Big Lift en sleept al mijn zwevers keurig omhoog. Hij heeft er zoveel plezier in dat hij liever sleept dan zweeft, zo langzamerhand....

Ik ben bijna klaar met mijn Club Libelle en de maiden daarvan zal misschien wel een hele leuke worden; gesleept door Ronan. Ik hou u op de hoogte :-)

Volgens Bert van Aerobertics zijn de DLE motoren fantastisch zeker wat prijs/kwaliteit aangaat ..
Hijzelf vliegt met een DLE 170 en een DLE 222 cc motor
Alleen de originele uitlaten zijn niets. Beter een KS 5 kamer demper of iets dergelijks monteren..

Ik wil voor mijzelf ook terug een brandstof sleper maken. Electro is fijn , maar je bent beperkt in het aantal sleeps op een acculading. IK heb wel packs genoeg , maar voortdurend wisselen en bijladen is toch niet zo leuk.
Bij ons kan ik met de sleepkoord landen, dat scheelt natuurlijk ook weer in vliegtijd tegen dat je eerst moet laag overvliegen, sleeptouw lossen , terug een circuit maken en landen als er juist géén zwever aankomt.
Ik denk aan de Greenley met een DLE 85 en een 5 kamerdemper op . Lekker simpele Greenley constructie , géén flaps erop maar genoeg power en fuel ( 1,5 liter ) aan boord . Vlieggewicht rond de 9 à 10 kilogram.
Bij ons in de club zijn er grote en zware zwevers die nogal hoog willen gesleept worden ( + 450 meter ) vandaar ...

Laatst bewerkt:
Einde van mijn Big Lift..... :(

131201_BigLift1_zpsecbf1538.jpg

Vandaag hadden we willen slepen...helaas, bij de eerste start op krap 10 meter hoogte ineens motor uit en alle besturing weg. Recht naar beneden.....De vleugels zijn nog helemaal intact, voor de rest is echt alles aan barrels.

Eenmaal thuis de oorzaak gevonden; kapotte lipo accu.
Op de log is te zien dat cel 2 (gele lijn) voortdurend instort. Cel 1 (bruin) blijft gewoon op 4,0V. Ik neem aan dat de spanning te laag is geworden voor de BEC en vervolgens alles uit is gegaan.

Overigens heeft het niets met kortsluiting elders in de kist te maken, de stroom komt nergens boven de 0,6A.

131201_BigLift2_zps1b118ff0.jpg

Nou ja...eens goed nadenken wat nu. Ben er wel heel erg flink ziek van.

Eerste brandstofervaringen; Big Lift met RCG26

Ohhhhhhhhj nee zeg! Erg jammer! Wel fijn dat de oorzaak duidelijk is..... Nieuwe romp is zo gefreesd... Moet je wel zin hebben in bouwen :(

Edit: hing er geen zwever achter?

Hoi Martijn
Da's een mooiere romp dan die van mij. Ik weet alleen niet of dit elektro-ontwerp bestand is tegen een 30cc benzinemotor. Ik heb het draadje van Jaap (het is denk ik van een freeskitje wat hij getekend heeft?) onvoldoende gevolgd om te weten of de neussectie sterker is uitgevoerd dan bij het origineel.
Weet jij dat?

Eerste brandstofervaringen; Big Lift met RCG26

Das mijn eerste romp. Arjan, indien gewenst kan ik de neus voor je aanpassen en een brandstof geschikt exemplaar frezen, volgens tekening van Hendrik (hobby-in). Maarja dan moet je wel aan t bouwen!

Back