Eerste brandstofervaringen; Big Lift met dikke benzinemotor

Ja, dit was ongeveer op de grens van wat "makkelijk" sleept en dat heb ik het liefst. Erik zou er nog wel meer mee kunnen misschien maar ik ben daar niet zo dol op.
Ik was wel erg verrast hoeveel het scheelde toen we de snelheid iets op lieten lopen. Met een beetje vaart lijkt alles wat makkelijker te worden....
Wat ook scheelde was dat ik tussen 1e en 2e sleep de naalden iets verdraaid had en er 300 toeren bij had gekregen. Hij stond eerst wel erg rijk. Hier ook wel te zien....

130421_BigLift4_zps1c145ecb.jpg

De rode en de witte lijn zijn exact even lang, dat je verschil meent te zien is psychisch :-)

Vandaag de bakens nog wat verder verzet...de Ka-4 van Maarten gesleept. Die is 4m en weegt ruim 9 kilo. Dat was wel echt op het randje :-)

En omdat het altijd beter kan...lekker geprutst.
Sinds ik mijn mijn motorkapje heb is het lastig de motor goed af te stellen. Daarnaast wil ik er graag nog wat extra vermogen uit zien te krijgen en het aanzuigen verbeteren.

Stap 1; een inlaatkelkje zodat de motor zijn lucht uit de romp aan kan zuigen. Tot nu toe zat er tussen inlaat van de carburateur en het motorschot slechts een paar mm ruimte en dat lijkt me niet ideaal.
Een heel nieuw carburateurtje omdat ik het idee heb dat het pompje niet zo lekker werkte.

130506_BigLift003_zps8b87634b.jpg

Stap 2; afstellen ging moeizaam en inmiddels snap ik waar dat door kan komen; veranderende luchtdruk bij het gaatje wat de brandstoftoevoer regelt. Dus op de grond of vliegend maakt dat de afstelling verloopt. Op de site van Pé Reivers heb ik daarvoor een oplossing gevonden; een luchtdicht balsa doosje waaruit de carburateur zijn druk opneemt. Doordat balsa niet echt luchtdicht is blijft er in het doosje wel de gewone atmosferische druk heersen.
De aansluiting op het dekseltje is met een stukje messing wat in een gaatje door het dekseltje gesoldeerd zit.

130506_BigLift004_zps1470da34.jpg

Zo komt dat dan te zitten.

130506_BigLift006_zpsce883d3d.jpg

En een overzicht van het geheel. Drukdoosje zit in de romp en de motor kan nu vrij aanzuigen. Ik ben benieuwd of het enig verschil gaat maken.

130506_BigLift005_zps6ce674b5.jpg

Ik zat vanmiddag ook al met een vijl in m'n handen maar dat doe ik toch maar niet... :-)
Het hoeft niet echt veel harder maar het kon allemaal wel wat netter.
Maar het steekt wel een beetje dat de MVVS van Hendrik zo vreselijk veel harder loopt.....vooral als je ze na elkaar de lucht in hoort gaan valt op dat zo'n MVVS véél meer toeren draait en veel sneller oppakt.

Er stond laatst nog een MVVS te koop hier op t forum geloof ik! Misschien is dat ook een optie? Desalniettemin wordt je BL zo ook steeds een stukkie mooier/beter!

Ja, die was (eindelijk) zover in prijs gezakt dat ik hem graag zou willen hebben maar was toen gereserveerd. Als hij er nog is neem ik die er wel bij denk ik. Heb al PB gestuurd maar Robion is niet zo actief momenteel.

Atrjan ,dat balsa doosje ,niet doen .druk memraam moet snel kunnen reageren .hiermee fop je de boel .Ik had het je nog uitgelegd .
een slangetje de romp in is afdoende dicht bioj de kelk .Hierdoor zal de motor beter reageren .
en hoe is je afstand van drukmembraam pikje tot vlotternaald hevel ? dit is ook belangrijk om te controleren ,als dit te groot is zal de motor te arm gaan lopen op hoogte .

voor de rest prima werk .

Zie PRME Engines User Community :: View topic - A reliable carb setting or: teaching the Walbro to fly

The question to solve now, is how to keep the carb reference pressure as constant as possible. There are four common known solutions, that work more or less.
1) a shield is mounted above the little pressure hole, so the prop blast cannot hit on it. I believe BME sells it. Some have found that it works, but it does not keep cowl pressure variations away from the regulator.

2) (3W system, better than 1) The hole on the regulating diaphragm cover is fitted with a soldered tube, and a line routed from there into the carb mouth. Still not good enough though. Carb mouth pressures are not constant.

3) Like 2), but the line is routed into the fuselage where one hopes to see constant pressures. This solves about 80% of the problems

4) the line terminates in a closed balsa box of matchbox size, fitted inside the fuselage. Because the balsa is not 100% airtight, it allows very small pressure fluctuations, and takes it's sweet time to change the pressure. this solves about 90% of all problems. This was first published by Terry K. Grant (TKG)

Ben benieuwd .met de ibef voeding was ik ook sceptisch en dat werd ook gewoon de grond in geholpen :) , dus ik ben benieuwd naar je doosje .wat ik zo begrijp werkt het als demper . werkt het goed ,zal ik het direct van je over nemen het idee .

haha, ja ik snap dat je niet alles direct over wilt nemen. Maar hier heb ik me een beetje in verdiept en het verhaal klinkt logisch.

Morgen rond het middaguur op de hei :-)

Nou hij doet het perfect.
Beetje lastig vliegen, nogal harde en vlagerige wind maar we hebben ons weer heerlijk vermaakt.

130509_BigLift1_zpsfc843617.jpg

130509_BigLift2_zps79e4f052.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
kelkje doet het prima net zoals de habicht van Maarten .
Alleen wat die nijdige bij in het begin van het filmpje doet :) ........

Back