Eerste brandstofervaringen; Big Lift met dikke benzinemotor

Zaterdag lijkt de iets betere dag te worden. Ik ga denk ik in ieder gevalzaterdag even, zondag nog even aanzien (koud! Gevoelstemp -9 tot -5.....)

Kleine tegenslag vandaag. Motor loopt met de nieuwe uitlaat mooier en stiller maar is naar mijn idee niet duidelijk sterker. Hij draait ook nauwelijks meer toeren dan eerder. Maar daar komen we nog wel uit.

Vervelender was dat ik in de landing na de derde sleep met mijn sleeplijn in het schrikdraad rondom het veld bleef hangen. Achteraf gezien niet zo gek; het veld was enorm modderig en de lijn was erg zwaar, waardoor hij veel meer naar beneden hing dan ik gewend ben....
Doffe klap vanaf een meter hoogte. Prop aan barrels natuurlijk maar ook het stabilo deels los van de romp en de linker vleugel gescheurd aan de onderkant.

Bij inspectie thuis lijken deze dingen op dezelfde plek te zitten als tijdens een eerdere schade. Die plekken zijn echter niet erg stevig gerepareerd.
Het deel van de rompbeplanking onder het stabilo is erg dun en op sommige stukken (onder de verf) gescheurd. Dat is voorzover ik kan zien niet nieuw. Het feit dat mijn kielvlak en stabilo nu echt stijf met elkaar verbonden zijn (met koolstof staafjes) maakt het wel beter zichtbaar. Ik ga dit oplossen door op de buitenzijde van de romp onder het kielvlak een strook 1mm triplex te verlijmen.
De vleugel is 10cm buiten de strutbevestiging aan de onderzijde geknakt en ook dit lijkt een oude schade. De webbing is daar niet kops maar in de lengterichting aangebracht (precies zoals het foutief op de tekening staat) en dus ook in lengterichting gescheurd.....De beplanking aan de onderzijde en de neuslijst zijn ook doormidden - kaarsrecht, alsof die op die plekken zijn verlengd door ze recht op elkaar te lijmen. Er is eigenlijk niks echt kapot, meer los. Dat ga ik dus wat beter herstellen.

Kijk....Dit is precies op het deel waar de neuslijst naar achter knikt.
130209_BigLift001_zps25785e9d.jpg

Zoals te zien is alles stomp op elkaar gelijmd, ook de ligger (duidelijk twee verschillende stukken lat)
130209_BigLift002_zps001153bd.jpg

En daarom, lieve kijkbuiskinderen, moet je webbing met de nerf VERTICAAL verlijmen
130209_BigLift003_zps0d7f4925.jpg

De kant van de romp onder het stabilo (de kant die niet was losgegaan trouwens). Je ziet duidelijk een soort breuklijn onder de verf. Die zat er al vóór mijn "carrierlanding :-)
130209_BigLift004_zpsca805039.jpg

Laatst bewerkt:
Ik ben blij dat het niet verder tegenvalt Arjan, het is zonde maar hij komt er straks niet slechter uit als ik dit zo bekijk.

Mijn oude multiplex LS 1 van Multiplex heeft ook volgens tekening de shear webs met de nerf horizontaal:(.
Het is jammer want verder zitten de multiplex kisten goed in elkaar.

Maar hij vliegt wel mooi:banana:, zeker met de ASW 22 erachter.
succes met repareren

Terence

Ja...ik ben er inmiddels achter dat de vleugel in 2 delen wordt gebouwd die stomp tegen elkaar worden gelijmd. Dat is precies wat er bij mij los is gegaan. niks dramatisch dus, en makkelijk goed te repareren waarbij het zonder twijfel sterker wordt dan het was. :-)

Als je op een terrein vliegt wat omgeven is door prikkeldraad of andere afsluiting kun je best eerst de sleeplijn lossen in een overvlucht op veilige hoogte.
Ik heb het reeds verschillende keren zien gebeuren dat het misgaat als je de sleeplijn niet los koppelt .

ja, ik weet het....ons veld is enorm groot en was tot voor kort rondom geheel vrij van wat dan ook. Lijn afwerpen hoefde echt nooit. Sinds kort staat er schrikdraad om de wilde zwijnen af te schrikken, daar moet ik nog even aan wennen. Of afwerpen, of wat verder naar het midden landen.
Het is niet voor het eerst dat ik sleep, het is mij nog nooit gebeurd maar ik heb het al heel vaak zíen gebeuren. Ik kan er ook niet goed over uit dat ik zo stom heb kunnen zijn :puppydogeyes:

Met een 18x8 was hij ook niet sneller als met een 18x6.
Dus kun je beter een 19x6 erop apcten.sof is ook een zeer goede prop

Helder moment. Ik denk dat ik het toerental-probleem al gevonden heb :rolleyes:

Inmiddels heb ik tal van kleine dingetjes meer naar mijn zin gemaakt, zoals het armpje aan de gasklep iets verlengd.

...maar niet de uitslag van de servo weer wat groter gezet. Stond op 65%, pas bij 150% heb ik nu echt vol gas. Effectief had ik dus net half gas als de knuppel helemaal bovenin stond :lol: Als ik een nieuwe prop heb eens even proberen.
Best wel kans dat hij straks dus wel beduidend beter loopt haha.

Dus gewoon voortaan voor de landing lijntje werpen. En zonder lijntje landen.
Het uitsluiten van risicos heet dat.
Trouwens dat systeem van je om met één accu te vliegen werkte prima ik heb niks geen storende dingen gezien.

Ik weet ook al waarom ik geen vonk had.een soldeer puntje op de schakelaar was los gekomen..

niet eruithalen Jaap.

"gewoon" shearwebs achterop de ligger verlijmen.

Succes

Terence

PS je komt er zo toch nog op tijd achter, alles heeft een reden volgens mij;)

Dat dacht ik nou ook...is het toch ergens goed voor geweest :-)
@Jaap, je kunt er nu toch nog gewoon kops balsa tegenaan lijmen? En voor normale vlucht is het prima, nu zie je alleen wat er bij overbelasting als eerste stuk gaat.

Back