Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Pfffff hele avond aan t vechten geweest met mn neuswielbesturing.

Wat een bak ellende met die kabeltjes zeg [emoji35][emoji35][emoji35]

Grote lussen, kleine lussen, zelfs wartels ertussen zodeat de boel niet verdraait. Niks werkt. Eens in de zoveeltijd slaat eenlus om de stuurhevel. Ik wil niet hebben dat na de landing mn kist ineens links de berm induikt.

Hier zittie goed:



Hieris hij eromheen geslagen:



Hoe kan ik het anders doen? Suggesties?

LiFe'S zitten trouwens ook in de neuswielbak, tegen de zijwand geplakt:



 
Volgens mij gebruik je iets te dikke lijn. Verder moet er iets zijn wat de kabels licht uit elkaar trekt, sommigen gebruiken daar zelfs een dikkere tie-wrap voor die de slappe lijnen van elkaar duwt als de poot naar binnen is/gaat.

Het is en blijft echter een k-klus, de systemen waarbij de servo op de poot gewoon meeklapt zijn een zegen om in te bouwen.
 
Die meenemer op de poot is eigenlijk waardeloos..... Je moet aan beide kanten een bout hebben waar de lus omnloopt. Dan draait hij veel beter mee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Herman:
Je bedoelt zoiets als dit, die je in weerskanten van een busje draait?

Zou ook gelijk de functie hebben die Samz11 bedoeld:

https://www.jautsch.de/Fahrwerksbeine/Ersatzteile-fuer-Fahrwerksbeine/Behotec-Lenkhebel-Paar.html

@Elecees & Richard:
Het punt is niet dat de kabels niet strak genoeg blijven staan. Maar het verdraaien om de hevel zelf.
Tywrap heb ik ertussen zitten en kabel is 0,7mm dik (stalen onderlijn van 35 kg vd visartikelen winkel)

Gisteren ben ik bij Dick geweest om een setje nieuwe pennen te draaien.
De alu tape is een goede oplossing maar niet erg duurzaam.
Dit was dus even "the extra mile" gaan om het goed en duurzaam te krijgen en ik moet zeggen, het is erg goed gelukt! Booms en vleugel zzitten snaarstrak![emoji16]

Dick ontzettend bedankt voor je tijd en hulp!

Soms moet iets even rusten om tot een goede oplossing te komen.
Gisterenavond dus het gear gelaten voor wat t was en even met de piloteur an de gang!

Saai:



Beetje gepimpt:



En op zn plekkie:



Kap pas gemaakt en geplaatst:

 
Verder moet er iets zijn wat de kabels licht uit elkaar trekt, sommigen gebruiken daar zelfs een dikkere tie-wrap voor die de slappe lijnen van elkaar duwt als de poot naar binnen is/gaat.

Het is en blijft echter een k-klus, de systemen waarbij de servo op de poot gewoon meeklapt zijn een zegen om in te bouwen.
Inderdaad K klus, nu gebruik ik meestal starre directe verbindingen. Hier wat Richard bedoelt:
Grotefoto-VTYB8ZJY.jpg


Daarnaast kun je krimpkous om de draaden doen bij de lusjes, zo dicht mogelijk, kan hij er ook niet om heen.

Grt,
 
Je kan ook je eigen koppie laten 3d scannen bij Jolmer (evenredig).......... dan zit je 'zelf' in de kist :-).


Zou leuk zijn Peter! :cool:

Iedereen weer bedankt voor de NWS tips!
Zoals Herman het beschrijft lijkt mij inderdaad de beste oplossing.
De andere zaken die genoemd zijn had ik allemaal al afgeken en nagedaan. [emoji16]
Gaan we eens uitwerken!

Vanavond heb ik de ECU accu zn plekje gegeven.
Netjes met een bakje en blokkering, zit als een huis!





 
Laatst bewerkt:
Hey Theo,

Das ook een goeie optie maar inderdaad, helaas geen ruimte..

Ja, dat bedoel ik. Kan ook prima met boutjes en moertjes gemaakt worden.


Door deze wijze woorden is er een oplossing gevonden! Thx Herman!

Eerst maar weer eens naar mn metaalboer geweest.
Hij mag eigenlijk wel eens bij naam genoemd worden hier:

Snijders metaal in Uden (onderdeel van de Enorm keten)

Die mannen hebben werkelijk alles, van M2 tot M888 bij wijze van spreken!

Daar deze busjes gevonden, 6mm diameter inwendig.
Vervolgens op het werk onder de kolomboor doorgeboort met boortje 2,4.
Eenmaal thuisgekomen M3 draad erin getapt en dmv een boutje, moertje, een paar ringen en een stukje messing pijp het volgende gefabriekt:

Zie hier de evolutie van links naar rechts [emoji16]



Dan krijg je dit:



Nu kunnen de lusjes niet van de stuurarm af en ze kunnen vrij draaien rond de messing pijpjes!

Perfect! Gaat nu probleemloos in en uit zonder te haken of wat dan ook.

Enige wat ik niet meer heb is de centreerveer op de poot zelf. Er zit immers geen vlakke kant meer aan de hevel dus die heb ik eraf gehaald.

Meerdere malen het gear ingetrokken terwijl ik vol links of rechts stuurde.
Ook hier geen probleem, de mixer centreerd de neuswielservo en ontkoppeld hem dan zodat hij met gear up niet stuurt.

Dit gebeurt zo snel dat de poot al recht staat voordat het gear unlockt en up gaat.

Nog een overzichje:



Lijstje is nog maar kort:

- andere hevel op flapservo zetten.
- verloopje in fuel leiding verwisselen.
- alle roeren centreren, afstellen en borgen.
- laatste stickers plakken.
- balanceren en lood definitief plakken.
- keuren, testen en vliegen!
 
Laatst bewerkt:
Mooi opgelost zo!

[off topic]
Ben je wel eens in de werkplaats bij Snijders geweest? Ongelofelijk wat ze daar voor je kunnen maken. Zelf heb ik een kitcar gebouwd en ben daar regelmatig binnen geweest en nooit meegemaakt dat ze je niet konden helpen.
[/off topic]
 
Ja kom er wel eens, stukje staal hier, stukje plaat daar! [emoji16]

Topzaak! Kunnen heel veel, hebben heel veel!

Vanavond niet veel gedaan, nieuw verloopje in mn pompaanvoer leiding gezet.

Nieuwsberichten trokken me naar de TV.

Toch weer wat korter t lijstje! [emoji16]

- andere hevel op flapservo zetten.

- alle roeren centreren, afstellen en borgen.

- laatste stickers plakken.

- balanceren en lood definitief plakken.

- keuren, testen en vliegen!
 
De laatste stickers zijn geplakt en er is een begin gemaakt met het afstellen van de roeren.
Vleugels en hoogte zijn al gedaan, rudders en flap moeten nog.

Als er mensen zijn die hun uitslagen hier willen posten heel graag!

Vooral hoeveel mm down elevator je inmixt bij full flap/airbrake en of jullie ook crow gebruiken bij full flap/airbrake.

Hier wat plaatjes van de vleugels, overzichtsfoto's wacht ik nog even mee!

Die worden buiten vaak toch het mooiste!
Ik hoop die volgende week zondag te maken, dan ook eens wat proefdraaien en taxiën/keuren op de club.









 
Back
Top