Extreme flight Bushmaster met X45TP

Wat doe je op de camping als het regent? Nadenken over de sleepkoppeling :) Een intrekbare sleeplijn lijkt me wel leuk om te proberen dus daar heb ik een begin mee gemaakt qua ontwerp. Het idee is dat de lijn los laat als hij helemaal afgerold wordt zodat het vliegtuig hem ook los kan koppelen indien nodig. Ook bij overbelasting zal de worm gear het begeven en zo zal de lijn dan ook los schieten. Een intrekbare lijn heeft het grote voordeel dat je sneller op de grond staat voor de volgende sleep. De turbine blijft idle ook flink verbruiken dus de lijn afgooien, landen en wachten totdat deze opgehaald is kost teveel brandstof waardoor je sleeptijd beperkt wordt.

Bekijk bijlage 589525

De work gear wordt aangedreven door een klein brushless motortje. Ik moet nog een klein regelaartje vinden welke ook een reverse heeft zodat de lijn kan op en afrollen. De rol wordt in 2 delen geprint en er komt een alu of carbon buis doorheen als versteviging welke in lagers komt in de steunen. De lijn wordt in een gat in het midden van de rol vastgehouden door wrijving en zal los komen zodra de lijn "op" is. Zolang je af kan rollen met flinke belasting moet dit een veilige oplossing zijn. Als we terug zijn maar eens wat delen printen om te testen of het idee werkt.

gaaf idee om het zelf te maken. Als je hem als nog zelf wilt maken op de basis van je foto, met een worm wiel overbrenging kan je niet aan het touwtje trekken om hem af te latten wikkelen.
 
Gisteren even bij Aerobertics geweest en wat upgrades meegenomen. De koeling achterin de kap moet nu een stuk beter zijn.

PXL_20240814_135727985.jpg

PXL_20240814_135741269.jpg

PXL_20240814_142858343.jpg


De spinner die ik eerder gebruikte draait niet helemaal zuiver in de punt. Deze hadden het grote voordat dat ze met 1 bout los konden wat nodig was voor de OV-10. Aangezien de prop hier normaal blijft zitten kan hier een andere spinner op. Van Simprop gebruiken we nu een goedkope glasvezel spinner met een mooie alu backplate. Deze komt zonder gaten voor de prop dus kan je mooi op maat maken. Dit is een 100mm en de oude spinner was 95mm. Staat ook net even iets beter.

PXL_20240814_162106800.jpg


Ook heb ik een unilight controller meegenomen maar deze wordt later ingebouwd. Ik wil nog even wat experimenter met led's....
 
Zonder zender?

Ja..... ik wou vliegen en net toen ik alles wou opladen viel de stroom uit. Ik had nog een opgeladen powerbank dus heb die gebruikt voor het laden van de zender en het voeden van de lader voor de ontvanger accu. Die powerbank deugt alleen niet blijkbaar en heeft 20V aan de zender gegeven.... en dat heeft die niet overleefd. Alles is doorgebrand inclusief de SD kaart..... Gelukkig heb ik een backup van eind mei maar ben de bushmaster setup wel kwijt.
 
Gisteren heeft de bushmaster weer gevlogen met de nieuwe zender. Alles werkte zoals het hoort alleen was de nieuwe zender even wennen. Trimmen werkte niet maar ik gebruikte de verkeerde trim.... ik heb nu 2 extra.... De butterfly instellingen had ik er nu ook ingezet en die werken erg goed. Langzaam landen doet hij prima al was de laatste landing iets te. Als je te langzaam wordt merk je dat niet als de motor nog iets mee helpt maar gas dicht en hij valt heel hard. Onderstel kan dat prima hebben zo te zien en hij staat na 10 meter stil met perfect windstil weer. Niet te vaak doen, en zeker niet te hoog. Vol up doet dan weinig meer.

De extra koeling in de kap helpt ook. De roosters zijn iets warm na de vlucht dus er gaat warme lucht doorheen. Gisteren was het 25 graden en de motor wordt dan 550 in de vlucht en gearbox 33. Op de grond zie je de temperatuur snel oplopen maar in de lucht blijft het mooi stabiel. Het leek in de romp ook iets koeler na de vlucht dus dat zou betekenen dat de roosters een groot verschil maken. De grotere spinner is geen probleem gelukkig.

PXL_20240827_181832059.MP~2.jpg


De nieuwe verlichting werkt heel erg goed. Met direct zonlicht is deze nog goed te zien maar zodra de zon onder gaat wordt het echt mooi. Dit doet niet onder voor de duurdere oplossingen. Deze verlichting was nog geen 40 euro waarvan 30 euro voor de unlight controller. Stroom verbruik gaat wel hard omhoog want de led's verbruiken dik 2A gemiddeld. Totaal nu 700 mAh per vlucht. Er zit 5000mAh in dus 4 vluchten moeten kunnen maar je haalt de accu er in 5 seconde uit en opladen duurt ook maar even.

 
Ook eens gekeken in de logs naar het toerental. Ik draai een 24x12 Fiala prop en die voelt erg lekker aan. Deze gebruiken we ook in electro modellen met een Dualsky GA6000.9 op 12s en bevalt daar ook erg goed. Met de X45TP_LR haal ik bij vol gas uit een hover 6900 toeren. Bij een snellere klim zie ik 7150 en vol gas horizontaal gaat het naar 7250. De motor begint pas te begrenzen bij 7400 toeren en daar blijf ik prima onder. Lijkt me een super combinatie zo. Toch zou ik wel een keer een 25x12 willen proberen om te zien wat voor toeren deze draait.....
 
Afgelopen maandag ook een X20RS aangeschaft na jaren trouw Futaba. Direct ook pitotbuis e.d. er bij. Heb er al even mee zitten spelen maar wat een prachtzender. Erg content mee. Nu de modellen nog programmeren en rustig alle functies en truckjes van deze zender ontdekken.
 
Ik heb kleinere fences gemaakt voor op het stabilo zodat deze niet elke keer verwijderd hoeven te worden voor transport. Ook is 1 metalen insert in het stabilo ook kapot (slecht materiaal) waardoor vast schroeven elke keer een gedoe is. Ik begreep ook dat deze dingen niet echt iets uitmaken dus een kleinere moet geen probleem zijn. Ik had alleen geen oracover in de juiste kleur maar wel orastick.... ach, plakt ook wel.

PXL_20240906_122920187.jpg


PXL_20240906_125405998.jpg
 
Vandaag gevlogen met de kleinere stabilo fences en ik merk geen verschil, zoals verwacht. Ik begin de kist qua landen nu ook iets te kennen en hij kan vrij kort landen maar wel iets hard dan. De grote wielen vangen de klap mooi op maar daardoor stuitert hij iets omhoog. Met weinig wind en mais naast het veld moet je wat. Ook heb ik voor de achterste led een glaasje geprint waardoor deze nu een stuk beter zichtbaar is vanaf de meeste hoeken. Staat ook iets beter afgewerkt. Binnenkort is er schemer vliegen op de club dus hopelijk dan wat foto's bij minder licht zodat de verlichting er mooi op komt. Valt me elke keer op hoe goed deze led's werken en dat bij een felle zon de flitsen goed zichtbaar zijn maar ook de navigatie verlichting. De koplampen zijn vanuit de goede hoek ook erg indrukwekkend maar dat kan ook haast niet anders met die lenzen erop. Toch echt een suc6 voor weinig geld.

upload_2024-9-7_21-20-1.jpeg
 
Het is weer knutsel weer dus de bushmaster krijgt nog wat upgrades. Als eerste heb ik een smoke systeem ingebouwd. Een pomp met dubbele uitgang komt mooi uit voor de 2 uitlaten.

PXL_20241115_161648747.jpg

PXL_20241115_161653439.jpg


Hiervoor heb ik een 850ml tank gemaakt. Dat is genoeg voor wat rook maar ook weer niet te groot en te zwaar. De bushmaster moet wel leuk blijven vliegen.

PXL_20241115_183802006.jpg

PXL_20241116_090557244.jpg


Daarna heb ik de sleepkoppeling ingebouwd. Na wat puzzelen heb ik een plek gevonden waar niet al te veel verstevigd hoeft te worden. Dat scheelt weer gewicht. De plek is zeker niet ideaal maar je kan via de onderkant makkelijk bij de lier om de lijn vast te zetten.

PXL_20241117_181805175.jpg

PXL_20241118_202733926.MP.jpg


De bovenste montage plek van de lier is verstevigd met een carbon profiel waardoor de flex in het spant weg is. Onderin was het spant sterk genoeg. Dit is het spant waar normaal de drijvers op gemonteerd worden dus dat is wel sterk. Boven waar de sleeplijn door de romp gaat is ook verstevigd met een 10mm carbon buis. Zo wordt de kracht over het hele spant verdeeld tot aan de zijkanten.

PXL_20241117_181559948.jpg

PXL_20241118_202804242.jpg

PXL_20241118_202837767.jpg


Tot slot nog de status led op de romp gezet zodat je kan zien in welke stand de lier staat en wanneer deze volledig opgerold is. Ben benieuwd hoe dit werkt straks.
 
Na wat nadenken toch maar wat extra versteviging toegevoegd bij de sleepkoppeling. Teveel is niet erg, te weinig...... Ik heb 2 vierkant carbon profielen verlijmd van achter de sleepkoppeling tot in de hoek bij het spant erachter. Dit moet de krachten netjes verdelen lijkt me. Ben benieuwd of er nu minder flex te voelen is in het spant waar de koppeling op zit.

PXL_20241217_183149889.jpg
 
Back
Top