Rick NL
PH-SAM
Bedenk dat AG een profiel van Mark Drela is, en XFoil (waarmee deze plaatjes berekend zijn ook). XFoil rekent goed, maar is niet de werkelijkheid. De berekeningen kloppen dus niet 100%.
In de praktijk zie je nergens wedstrijdkisten met AG-profielen in de hoogste regionen, en wel hele bossen MH32-varianten. Ook in Amerika niet. Berrie en ik hebben het vermoeden dat de AG-profiel erg 'naar XFoil zijn geoptimaliseerd'. Wat dus zou betekenen dat AG beter lijkt in XFoil dan het in werkelijkheid is.
Dit is een interessante gedachte, zeker bij eppler kwam dit nog al een voor in het begin van zijn (modelprofiel) loopbaan.
Ik heb veel modellen gevlogen met MH30 en enkele met MH32 en kan de smalbandigheid van uit de praktijk wel bevestigen.
Bij F3B en F5B hebben de MH30-32 al lang geen toepassing meer.
Met de 'grotere' AG heb ik nog geen ervaring.
Nog even de AG40-42 serie toegevoegd waar je inderdaad goed moet bouwen maar die is danook (vlgs XFoil) duidelijk beter.
Ik denk dat het voor jouw een beetje lood-om-oud-ijzer is welke van de 2 je gebruikt. Deze verschillen (als ze toch waar zouden zijn) bereik je niet zonder CNC en in mallen gebouwd. je zult de profielnauwkeurigheid met minder dan 0,05 mm afwijking moeten kunnen bereiken. Dat lukt mij misschin bijna met schuim snijden. maar dan moet er nog beplanking en glas etc. over. Balsa-plankjes en fineer varieren veelal 0,2 à 0,1 mm ....
Dirk.
Hier is dan toch een pleidooi voor de AG35-37 serie die ontwikkeld is voor houtbouw en om ongevoeliger te zijn voor bouwonnauwkeurigheden.
Rick
Laatst bewerkt door een moderator: