Flaps omhoog of omlaag kunstvlucht.

Hoi,

Aangezien ik perongeluk mn zender heb aangezet zonder het te merken ben ik alle geheugens kwijt. (batt leeg en lege backup bat)
Daardoor moet ik dus wat modellen herprogrammeren en heb ik de handleiding maar eens op gezocht.

Nu vlieg ik al een tijdje met een Supra 40 (140cm 6.5cc) maar heb wat problemen om dat ding met windstille dagen binnen 100 meter aan de grond te zetten.
De snelheid wil er bijna niet uit en hij blijft maar vliegen en rijden of stuiteren als hij inmiddels aan de grond staat.
Meest van de tijd gooi ik de motor aan het begin van het veld uit maar onlangs schoot ik dus het veld bijna voorbij en probeerde nog een bocht te maken maar toen viel ie dus wel uit de lucht. Gelukkig geen schade op een splintertje van de motorkap af na en een kromme buis.

Nu heb ik de ailerons als flaps kunnen mixen incl hoogteroer maar wat is nou beter om in dit geval te doen.
Ailerons omhoog of omlaag.

Omlaag is meer lift en lagere landingssnelheid en omhoog is minder lift, hogere snelheid maar hij drukt hem dan wel goed aan de grond.

Probeerde het al te vinden maar de meningen verschillen hierover.

Groeten Dennis

Flaps reduce the stalling speed by increasing the camber of the wing and thereby increasing the maximum lift coefficient.
[..]
Extending the flaps also increases the drag coefficient of the aircraft so, for any given weight and airspeed, flaps cause higher drag. Flaps increase the drag coefficient of an aircraft because of higher induced drag
[..]
Flaps are usually fully extended for landing to give the aircraft a slower stalling speed so the approach to landing can be flown more slowly, allowing the aircraft to land in a shorter runway distance.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flap_(aircraft)
[sup:88d53460c6](forum kan niet omgaan met bovenstaande link, hele link copy pasten in je browser)[/sup:88d53460c6]

Met behulp van spoilers wordt de luchtweerstand verhoogd en de lift, de kracht die het vliegtuig in de lucht houdt, verkleind.
[..]
Vrijwel altijd worden spoilers ingezet bij de landing, direct na touch down.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoiler_(luchtvaart)

Als je de ailerons wilt gebruiken om snelheid te verliezen bij de landing dan zou ik ze naar boven doen (en dat heb ik ook zo op een toestel). Beide ailerons naar boven met een uitslag van een millimeter of 5 (kist van 1.60m span). Niet vergeten om een beetje down elevator mee te mixen. De verhoudingen moet je in de praktijk uitproberen.

Het resultaat is dat je wat steiler naar beneden zakt en meer afremt. En dit werkt wel degelijk om een lang doorzwevende motorkist wat beter af te remmen.

Over het naar boven of naar beneden zijn de meningen verdeeld. De meesten die ik er over heb gesproken zeggen naar boven maar ik ken een RC-2 vlieger en die doet ze naar beneden, en dat werkt ook.

In theorie is het verhaal van de tip stall versus centrale stall het argument om de ailerons naar boven te doen, het effect is dat de instelhoek aan de tips vlakker wordt waardoor deze minder snel overtrekken dan de vleugelwortel waar geen ailerons zitten.

Flaps dienen om te "remmen" en je aillerons een tikje omlaag zetten verstoord alleen maar het vlieggedrag en remt niks.
Ik heb zelf ook een Supra gehad maar dan met 10 cc. Die wou ook niet langzaam vliegen, maar dat hoort er blijkbaar bij.

Flaps zitten tussen romp en aillerons in en moeten bijna haaks omlaag staan willen ze een beetje effect hebben.

@ Rhelie:
Flaps dienen niet om te remmen.....flaps dienen om meer lift te kunnen produceren...... maar dit kost weerstand( dus remt wel een beetje).

Wil je alleen weerstand (remmen) dan zal je ze omhoog moeten doen, maar dat gaat dan ten koste van de lift , en dit noemt spoilers.

Ik heb ook een toestel die niet wilt afremmen, ik los dat op door slippend binnen te komen (rudder en tegenovergesteld aileron), als je het goed doet kan je bijna verticaal binnenkomen zonder extra snelheid te winnen.

groeten, cor

Er is nog ergens een draadje wat over dit onderwerp gaat.

Even in het kort:

- als je alleen ailerons hebt en geen dedicated flaps dan moet je het idee laten schieten dat je door de weerstand van die 'flaps' (lees ailerons) kan afremmen.

- wat wel mogelijk is, is het aerodynamisch remmen, hierbij probeer je met een hoge neusstand te vliegen, waardoor het hele model als rem werkt.
Om het vliegen met een hoge neusstand te vereenvoudigen (oftwel een tip-stall te voorkomen) wil je eigenlijk de instelhoek van je vleugel verminderen.
Dit kan je doen door de ailerons iets omhoog te zetten. Doordat je de ailerons omhoog zet verminder je als het ware de instelhoek van je vleugel. Trek maar een denkbeeldige lijn tussen je voorlijst en de achterlijst.

Dit werkt echter lang niet bij alle modellen. Modellen met een hoge vleugelbelasting blijven gemeen. Bovendien moet je heel goed snappen dat als je met een hoge neusstand vliegt, je de koers correcties met je rudder moet doen. De ailerons gebruik je om je vleugel vlak te houden.

Suc6
Winfried

Remmen door reduced drag zal inderdaad niet echt gaan, maar je kunt wel langzamer vliegen door meer lift. Dat is, als je je ailerons als flaperons gebruikt, wat voor zover ik weet voor dit kistje de enige juiste keuze is. Ga je ze als spoilerons gebruiken, dan breng je alleen de landingssnelheid omhoog, wat je niet wilt.

Het probleem wat topicstarter beschrijft, is snelheid.

Misschien bij zwevers met een dun profiel, dat spoilers dan beter werken, maar denk dat voor dit kistje flaps een betere keuze is.

Je kunt het natuurlijk heel eenvoudig proberen, het kost je niets...

Ik heb geen supra en nergens zeg ik dat je het direct bij landing moet proberen.

Wel heb ik het gedaan bij zowel de Derwisj als bij de Oxalys als bij de Gemini en daar werkte het prima. Gebruik het niet, omdat ik dat gehannis met schuiven en/of schakelaars niet makkelijk vind.

Heb je ook nog een reden waarom het niet kan? Hij heeft 2 aileron servo's en zijn zender kan het. Ik zie dan ook geen enkele reden waarom het niet zou kunnen.

Of het ook doet wat je wilt, dat weet ik niet, gezien de andere reacties hier zal het wel van niet, maar mijn ervaring heeft mij al geleerd dat je niet altijd alles moet geloven wat hier gezegd wordt..

corvl zei:
Wil je alleen weerstand (remmen) dan zal je ze omhoog moeten doen, maar dat gaat dan ten koste van de lift , en dit noemt spoilers.

Zeg er dan meteen bij dat ze een serieuze hoek moeten hebben, met een paar graadjes omhoog heeft het wel het omgekeerd effekt, je bak vliegt er alleen maar sneller van door minder geïnduceerde weerstand.

Doe maar best zoals Winfried zegt, proberen een "high alpha approach" te doen met het gas erop. Moet kunnen als de vleugelbelasting niet té hoog is. En natuurlijk hoog genoeg testen eerst...

Groeten, Bart.

Bertus zei:
Er staat hier al genoeg over op het forum.
Ik ga er geen ruzie over maken.
Als het goed zou werken zouden ze het in het 1 : 1 ook zo doen.
Waarom al die apparte roeren bij de echte kisten?

Omdat dat in dat formaat wat makkelijker te realiseren is. Gewicht is minder een issue en je hebt de ruimte. Waarom zouden Futaba etc. dat soort opties op hun zender zetten.

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Ik weet niet of flaps helpen of niet, het zal wel niet, maar technisch is het gewoon mogelijk dat hij z'n ailerons als flaperons gebruikt. Jij zegt 'het kan niet' en dat is gewoon domweg niet waar. Het kan absoluut zeker weten. Of het dan ook wat doet en of dat ook het effect is wat je wilt, is een tweede.

Verder ga ik er ook zeker geen ruzie over maken, want, zoals gezegd, ik weet niet wat het beste werkt op dit kistje. Ik weet wel dat het allemaal wel kan, zo duidelijker? :)

Dan iets heel anders, ligt het zwaartepunt wel op de goede plek? Als je een te voorlijk zwaartepunt hebt, is de vaart er ook niet goed uit te krijgen...

het linke bij flaperons (daar praten we over) is
zolang ze naar beneden staan gaat het allemaal goed
zodraa er gestuurdt wordt met de rolroeren dan heb je een probleem
door je rolroeren naar beneden te zetten genereer je wel degelijk meer lift
als je dan stuurt valt de extra lift weg aan 1 kant weg met gevolg een weg vallende vleugel
dit is in de landing gegarandeert fataal

er is ook nog een verschil met de 'waar' zit de rolroer
over de gehele spanwijte of alleen aan de buiten kant
zo ook met de vorm (breed bij de romp smal bij de tip)

Back