Vincent de Bode
PH-SAM
De andere gondel ging snel en ik werd op een paar zwakke plekken in de gondel gewezen, gelukkig nu en niet toen het al klaar was!
De verbinding tussen de twee (4) draaipunten moest sterker en dat deed ik met een aantal koolrovings. Eerst een lus in een stuk roving geknoopt, met ZAP de knoop verzegeld , om de ophangpunten gewikkeld, geimpregneerd met epoxy en een gewicht eraan gehangen om de rovings min of meer strak te krijgen. Tegelijk ook de verbinding van spant met schotten met een epoxy fillet en glasbandjes versterkt.
Het ziet er na uitharding wat slordig, maar wel stevig uit.
De gondels hangen onder de vleugel met een stangenstelsel, 8 stuks. Door de binnenste voorste stang lopen ook de stangen, leidingen voor het onderstel en motor, complex geheel…
Ik wilde de dragende constructie van dezelfde buis als het onderstel maken, een heel gepuzzel. Eerst de voorkant. Een 4mm buisje ingezaagd, in een V gebogen en een sleufje voor een versterking/ bevestiging plaatje erin ingeslepen
.
Met zilver gesoldeerd
In de 6 mm staanders kon ik 4mm gaten boren waar de 4mm buisjes in passen om dit per kant te solderen .
De achterste 4 buizen was ook even nadenken, het viel mij niet mee om met al die hoeken iets kloppends te krijgen, maar door een houten malletje te maken kreeg ik wat overzicht.
Na veel slijpwerk met een diamant schijf in een proxxon kon ik al de 4mm buisjes in een keer solderen. De foto’s laten zien hoe het metaalwerk aan de gondels vastzit.
De twee gondels met een kleurtje hier en daar, om de onderdelen niet te verwisselen.
.
Vincent.
De verbinding tussen de twee (4) draaipunten moest sterker en dat deed ik met een aantal koolrovings. Eerst een lus in een stuk roving geknoopt, met ZAP de knoop verzegeld , om de ophangpunten gewikkeld, geimpregneerd met epoxy en een gewicht eraan gehangen om de rovings min of meer strak te krijgen. Tegelijk ook de verbinding van spant met schotten met een epoxy fillet en glasbandjes versterkt.
Het ziet er na uitharding wat slordig, maar wel stevig uit.
De gondels hangen onder de vleugel met een stangenstelsel, 8 stuks. Door de binnenste voorste stang lopen ook de stangen, leidingen voor het onderstel en motor, complex geheel…
Ik wilde de dragende constructie van dezelfde buis als het onderstel maken, een heel gepuzzel. Eerst de voorkant. Een 4mm buisje ingezaagd, in een V gebogen en een sleufje voor een versterking/ bevestiging plaatje erin ingeslepen
Met zilver gesoldeerd
In de 6 mm staanders kon ik 4mm gaten boren waar de 4mm buisjes in passen om dit per kant te solderen .
De achterste 4 buizen was ook even nadenken, het viel mij niet mee om met al die hoeken iets kloppends te krijgen, maar door een houten malletje te maken kreeg ik wat overzicht.
Na veel slijpwerk met een diamant schijf in een proxxon kon ik al de 4mm buisjes in een keer solderen. De foto’s laten zien hoe het metaalwerk aan de gondels vastzit.
De twee gondels met een kleurtje hier en daar, om de onderdelen niet te verwisselen.
Vincent.