Bouwverslag Fokker F.XX schaal 1:12

De andere gondel ging snel en ik werd op een paar zwakke plekken in de gondel gewezen, gelukkig nu en niet toen het al klaar was!
De verbinding tussen de twee (4) draaipunten moest sterker en dat deed ik met een aantal koolrovings. Eerst een lus in een stuk roving geknoopt, met ZAP de knoop verzegeld , om de ophangpunten gewikkeld, geimpregneerd met epoxy en een gewicht eraan gehangen om de rovings min of meer strak te krijgen. Tegelijk ook de verbinding van spant met schotten met een epoxy fillet en glasbandjes versterkt.

31 IMG_3235.JPG

Het ziet er na uitharding wat slordig, maar wel stevig uit.

32 IMG_3237.JPG


De gondels hangen onder de vleugel met een stangenstelsel, 8 stuks. Door de binnenste voorste stang lopen ook de stangen, leidingen voor het onderstel en motor, complex geheel…
33 F XX.jpg


Ik wilde de dragende constructie van dezelfde buis als het onderstel maken, een heel gepuzzel. Eerst de voorkant. Een 4mm buisje ingezaagd, in een V gebogen en een sleufje voor een versterking/ bevestiging plaatje erin ingeslepen
34 IMG_3242.JPG
.
Met zilver gesoldeerd
35 IMG_3244.JPG


In de 6 mm staanders kon ik 4mm gaten boren waar de 4mm buisjes in passen om dit per kant te solderen .
36 IMG_3246.JPG

De achterste 4 buizen was ook even nadenken, het viel mij niet mee om met al die hoeken iets kloppends te krijgen, maar door een houten malletje te maken kreeg ik wat overzicht.


37 IMG_3247.JPG



38 IMG_3250.JPG

Na veel slijpwerk met een diamant schijf in een proxxon kon ik al de 4mm buisjes in een keer solderen. De foto’s laten zien hoe het metaalwerk aan de gondels vastzit.

39 IMG_3252.JPG


De twee gondels met een kleurtje hier en daar, om de onderdelen niet te verwisselen.
40 IMG_3251.JPG
.



Vincent.
 

De struts waar de motorgondels mee aan de vleugels hangen zijn gestroomlijnd. De 4mm buis die ik gebruikt had leek mij al behoorlijk dik, dus moest ik het materiaal van de stroomlijning behoorlijk dun houden. Gelukkig ontdekte ik dat ik ergens achter een behoorlijk aantal offset platen (ik hoop dat ik dat goed zeg) had liggen, dankjewel Wim! Ze zijn 0.2mm dik en behoorlijk stijf. Knipte strookjes af en boog dat om de buisjes. Ik gebruikte een rubberplaat en een lineaal om dat netjes te buigen

41 IMG_3258.JPG
Na wat probeersels kreeg ik een vorm die op de echte leek
42 IMG_3255.JPG
Met tape dichtgeplakt en 1 uiteinde ook met tape dichtgemaakt. Daarna heb ik met een dikke stompe naald en een injectie spuit epoxy hars
43 IMG_3261.JPG
(bij pijl) in laten lopen, natuurlijk lekte er toch nog wat uit en heb dat een keertje moeten herhalen.
De binnenste voorste strut is anders, veel dikker, zie de vorige post. In het model moeten daar de stroomdraden van motor en de servo van het onderstel doorheen. Ik maakte dat van 0.6mm triplex gebogen onder kokend water. Zo deed ik dat bij mijn zwevers, daar heb ik nog een video van;
44 IMG_3256.JPG


Toen het gebogen triplex stukje voor stukje ingekort totdat de grootte leek te kloppen . Helaas bleek het wel erg krap voor de 3 X 2.5mm2 draden. Na wat overleg heb ik besloten de siliconen isolatie te gaan vervangen door krimpkous en toen paste het net.
46 IMG_3265.JPG

Het triplex kokertje aan het stangetje vastgelijmd met epoxy en gepast op de interne constructie


48 IMG_3263 (1).JPG


Bekijk bijlage 519538


Vincent​
 
Laatst bewerkt:
Na dit gepriegel kon ik de buitenkant van de gondel gaan maken. Veel 2X2 vuren en een tijdelijk bouwlatje (zie pijl) voor de positionering van de laatste twee spanten
51 IMG_3266.JPG
. Vanwege de stevige bochten gebruikte ik gedubbeld 2X2 , zodat dat 4X2 werd.
52 IMG_3270.JPG


Na het nodige passen konden al de struts weer op hun plek. Omdat de servo draden in de strut dicht bij de draden van de motor lopen
53 IMG_3271.JPG

heb ik een afscherming gemaakt. Dit keer van wat zachter aluminium (groot waxine lichtje) opgerold
54 IMG_3273.JPG
en wat geplet, dat kon er net bij en de draden konden er nog steeds in en uit, handig met de bouw
55 IMG_3272.JPG

Daarna heel veel. opvulstukjes bij de struts om de bekleding op te plakken en ze zorgden ervoor dat het meer geheel werd.
56 IMG_3274.JPG

57 IMG_3275.JPG

58 IMG_3276.JPG

59 IMG_3277.JPG

60 IMG_3278.JPG


Straks gondel no 2 afmaken, de struts heb ik gelukkig al.



Vincent
 
Jan,
Twee redenen,
1e, de twee achterste spantjes worden door een tijdelijk 4X4 tje op hun plek gehouden. Met 4X2 tjes die behoorlijk moeten worden gebogen zou ik problemen met de uitlijning krijgen. Met ter plekke gelamineerde twee maal 2X2 is dit probleem er niet.
2e , ik had nog een heleboel 2X2 liggen, inmidels wel zo goed als op, er gaan veel latjes in de Fokker....

Vincent
 
De tweede gondel ging veel sneller. Om beter toegang tot het onderstel te houden, maakte ik een afneembaar stuk voor onderin de gondel. Na het uitschroeven van de M3 draadeindjes kan het onderstel eruit, de servo blijft zitten, maar is wel bereikbaar,
61 IMG_3285.JPG


62 IMG_3287.JPG


Nog wat plaatjes
63IMG_3286.JPG


64 IMG_3289.JPG


65IMG_3288.JPG
en een link naar een video. Het werkt prima, gebruikt weinig stroom, alleen is de beweging niet 100% naar mijn zin. Het schokkerige (ik voel geen zware punten in het mechaniek) is minder als het niet op zijn kop staat, maar dat was erg lastig filmen. https://youtu.be/OVnA_Wws51Q

Ik denk (en hoop) dat het niet opvalt met vliegen.

Vincent
 
Ik weet niet hoe ze origineel.aangedreven werden . Maar als het hydraulisch was ,mag het rustig zo schokkerig blijven ,is alleen maar realistisch.
 
Klopt, met een soort orgeldraaiwiel op de voorste vleugelligger in de cockpit, achter de piloten.
32258-Fokker F20 schets landingsgestel.jpg

Via een (roterende) buis en kruiskoppelingen kwam het bij een wormoverbrenging bij het tandwielsegment uit, zie tekening. Het werd dan ook mechanisch geborgd. Ik snap het in grote lijnen. Het tandwielsegment (of kromme tandheugel) moet nog op mijn modelonderstel gemaakt worden, dat is alleen cosmetisch. Dank aan Rob voor alle tekeningen.

Vincent.
 
Laatst bewerkt:
De vleugel

De vleugel wilde ik delen naast de romp, de gondels blijven zo aan de vleugel vast zitten. De vleugel van de echte F.XX heeft twee hoofdliggers en de motorgondels zitten daar met een metalen beslag
rechtsreeks aan vast. Zie de rode pijlen.

70.jpg


De landingskrachten komen hier ook op en daarom leek het mij een goed idee om de vleugelpennen binnen de hoofdliggers te laten vallen. De landingskrachten worden dan rechtstreeks op de vleugelpennen overgebracht. Na wat controle berekeningen op calculdelongeron kwam ik uit op een ligger van 20 X 8mm UD koolstof met een wanddikte van 1.5mm, 3 lagen UD koolstofband van 340gr/m2. Ik maakte ze op eenzelfde manier als van mijn Slingsby King Kite. Een mal van twee 8 X 8mm latten (beplakt met transparant verpakkingtape als losmiddel)

71 IMG_3197.JPG


Drie stukken UD koolstof tape geimpregneerd met epoxy en verschoven op elkaar gelegd en daarna in de mal. Met twee balsa latjes het koolstoftape tegen de mal gedrukt,

72 IMG_3199.JPG


en met meer latjes opgevuld zonder verder aan het tape te zitten. Daarna de twee “flappen” UD tape om en om over de balsa kern gelegd. Hierover een brede balsa lat (ook met tape omwikkeld) erop gelegd, gewichten erop en laten uitharden.

73 IMG_3200.JPG


Omdat de latjes van de mal los te schroeven zijn kon ik, met toch wat moeite, de vleugelpen lossen.

74IMG_3202.JPG


Toen dat gelukt was kon ik de veugel met Devwing tekenen. Ik gebruikte ( net als Rob in zijn FXX) ook het originele NACA M6 profiel, wel erg dik….

75 Schermopname (197).png


Adri freesde de ribben weer prachtig.
77 IMG_3293.JPG


Ik bouwde de vleugel op zijn kop, dan kan ik eerst de onderkant indekken, want die moet gebeitst worden, daar mogen dus geen foutjes in zitten, die blijven zichtbaar.
77a IMG_3290.JPG

En ja, ik bouw nog steeds op een strijkplank, lekker in hoogte verstelbaar….

Het in elkaar lijmen van de vleugel ging snel
78 IMG_3296.JPG


en tot mijn opluchting paste de gondel er op

79 IMG_3297.JPG



Vincent
 
Vanwege het gewicht met 2mm balsa, dan bekleden met Diacov of iets soortgelijks en dan schilderen. De onderkant was blank gevernist triplex en het zit hier op de onderkant.
Fokker F.20 KLM PH-AIZ Zilvermeeuw.jpg

Ik heb balsa al een keer gebeitst met beits op alcohol basis en dat lukte redelijk . Een foto van mijn mini Minimoa gebeitst, foto voor en na
IMG_3066.JPG


IMG_3080.JPG


Ik moet nog proberen hoe ik de naden in het triplex erin kan imiteren.

Vincent
 
Van dat gewicht gaat misschien nog wel meevallen. Voor mijn Fokker F.VIIb heb ik uiteindelijk twee vleugels gebouwd. De eerste met 2mm balsa indekking en de tweede met 0,4mm triplex indekking en deze was uiteindelijk maar iets van 100 a 120 gram zwaarder dan de eerste vleugel. Dat viel mij toen erg mee. Maar met de geschilderde bovenkant van de F.XX zal het triplex uiterlijk van de vleugel inderdaad minder prominent aanwezig zijn.
 
Hoi Kjeld,
Dank voor je reactie en dat gewichtsverschil valt inderdaad best mee. Ergens zat er toch een overtuiging in mijn hoofd dat het veel zwaarder was, terwijl ik met triplex ook wel behoorlijk licht gebouwd heb. Bovendien kreeg ik van een modelbouwvriend 2mm balsa 30 cm breed en dat is hier mooi toepasbaar, dus ik houd het hier op balsa.
Vincent
 
Net toen de ruwbouw van de vleugels opschoot, keek ik nog een keer naar de tippen van de vleugel

80 Foto 163. Fokker F.XX PH-AIZ 'Zilvermeeuw' in hangar, kopie.jpg

en ik zag dat de bovenkant recht is en niet afgerond zoals de echte zie de foto
81 IMG_3299.JPG


Toch maar het mes erin

82 IMG_3302.JPG

en de tip opnieuw opgebouwd

83 .JPG


84 IMG_3304.JPG

. Schuren en nog meer schuren

85 IMG_3300.JPG


86 IMG_3301.JPG

en zo lijkt het beter. Verder met de beugels om de gondel op te hangen.

Vincent
 
Laatst bewerkt:
De ophangbeugels voor de gondels maakte ik van zelf geknipte strip 1mm plaat ijzer (van dezelfde pc),en daarna opgevouwen met twee waterpomptangen , excuus voor de onscherpe foto, maar het is
alleen om een idee te geven

90 IMG_3305.JPG


en daarna met zilver gesoldeerd.
Gepast en vulblokjes ingelijmd

91 IMG_3307.JPG


Toen dat paste met een blikschaar en met een kleine haakse slijper (buiten) vormgegeven.
Ook de gaten geboord en M3 draad getapt, ik heb twijfel of de dubbele strip dik genoeg is, anders moet er toch een moertje op. Zwart gespoten (ook buiten...)

92 IMG_3310.JPG

en 2mm gaten door de vulblokjes geboord
93 IMG_3311.JPG


De plaatsing ten opzichte van de vleugelpen kwam gelukkig goed uit
94 IMG_3309.JPG


. Na het vastlijmen van de ontbrekende web plaatjes kon ik de beugels monteren.

95 IMG_3319.JPG

Hierna moest ik alles echt even in elkaar zetten of de verhoudingen klopten
96 IMG_3314.JPG

96 IMG_3315.JPG


97 IMG_3308.JPG

Op deze foto zijn nog niet alle webplaatjes aangebracht, wel goed te zien hoe de ophangbeugels de krachten op de vleugelpennen overbrengen.

Ondertussen had ik (met wat hulp) een curve in mijn zender geprogrammeerd om de beweging van het intrekken gelijkmatiger te laten lopen. Er zit nog wat aarzeling in, maar in het echt moest met de hand, misschien is dat juist wel heel natuurgetrouw!

De link naar de video

https://youtu.be/LPMp8ZplIi0

Vincent
 
Laatst bewerkt:
Waarom die carbon vulblokken in de ligger? Dat kan je toch ook met triplex shear webbing met balsa kern doen?
 
Back
Top