Jammer van alle bonje. Dat zou niet moeten!
Wat methanolmotoren betreft. Methanol breekt behoorlijk snel af, is niet milieu belastend. Het is jammer dat onze auto's er niet op rijden.
Voor de smeermiddelen geld dat eveneens, breken snel af. Bij vliegclubs geen issue, bij de boeren in het veld ook niet.
De discussies zijn vergelijkbaar met wat je kan tegenkomen bij het modelvliegen. Alleen is de discussie omtrend een geluidsnorm eerder aan de orde. Meet men de Db's. Ook van elektro als dat nodig is in verband met een geluidsnorm. Denk aan pylonracers waarbij de propellers veel herrie kunnen produceren.
De milieu balans elektro versus brandstof is bijna niet te maken. Ga maar na.. waar begin je te rekenen. De dremel thuis? De bouwmaterialen? Het transport met openbaar vervoer of per auto? Of bij de BBQ?
Dan.. als ik mijn schroefas heb gevuld met motorolie, en die gaat lekken. Dan is mijn e-bootje vervuilend. Zit in mijn asje milieu afbreekbare mountainbike olie, hoef ik mijn geweten niet aan te spreken?
Van het genoemde slepertje zou je kunnen verwachten dat het niet klinkt als een knetterende scooter. Eerder een zeer stil torretje. Ook om de rookmakers zou ik me geen zorgen maken.
Goed om te overleggen en niet direct in de vooroordelen te schieten. Dan kan je de hele modelbouw wel gaan afschaffen op voor en tegenstand bij het gebruik van typen lijm, gezien een milieubalans.
Mocht onverhoopt een loodhoudende gel-vaaraccu in het water vallen, wat zijn daarvan de consequenties. Wat doet een lipo of vergeten NiCad in het water?
Eerst nadenken en dan schrijven. Sleutelwoord! Samenwerken en in het redelijke blijven! Komt alles goed.
Gr Bas
PS: Prachtige scheepsmodellen. Mooie vaardag geweest. Wat een schitterende locatie, en wat een club die dat alles zo mooi voor elkaar heeft! Chapeau!
De Smit sleper met OS 40 FS viertakt is ook niet te versmaden! HMBC?

Wat mooi!