Gebruik van flaps

Hallo,

Ik heb onlangs een Hype Fox gekocht. Een 4 kanaals elektro zwever.
De rolroeren worden aangesloten op kanaal 2 en 6, zodat deze onafhankelijk aangestuurd kunnen worden. Zodoende kun je deze ook als flaps gebruiken.
De vraag is nu welke van de twee methoden het beste is:
1. Flaps up en up corrigeren met hoogteroer;
2. Flaps down en down corrigeren met hoogteroer.

Kan iemand daar meer over vertellen?

Willem.

Voor mn gevoel zeg ik dat je hem moet drukken. Dus ailerons omhoog en ook hoogteroer omhoog.

Wat je model dan doet is minder lift op de vleugels dus moet je met hoogteroer de instelhoek vergroten. Dan gaat hij wat meer op zijn staart hangen en remt hij af.

Omlaag zou ook kunnen. Ailerons lopen niet tot aan de tip.

Misschien gewoon even proberen.

Hangt er van af waar je het voor wilt gebruiken.
Flaps naar boven om te remmen of flaps iets naar beneden voor behoud van lift bij lagere snelheid, voor bv termiek vliegen.

Bij het landen zet ik meestel de rolroeren naar boven om te remmen, proef ondervindelijk bepaal ik hoe en hoeveel ik moet mixen met het hoogteroer
(volgens mij rolroeren omhoog het hoogte roer iets down)

Flaps aan de tippen slaan naar boven uit, als je dat andersom doet krijg je een onbestuurbaar vliegtuig, hoewel dat ook flink afremt, als dat de bedoeling is...

Ik neem aan dat je de 'flaps' aan de buitenkant hebt zitten ?

Flaps aan de tippen slaan naar boven uit, als je dat andersom doet krijg je een onbestuurbaar vliegtuig, hoewel dat ook flink afremt, als dat de bedoeling is...

Ik neem aan dat je de 'flaps' aan de buitenkant hebt zitten ?

Inderdaad !!

Als de rolroeren/flaps aan de vleugeltippen naar beneden uitslaan zal een van de tips (je weet nooit welke) overtrekken met alle gevolgen van dien.

Groeten, JH

Bij het naar boven zetten van de rolroeren moet je een paar procenten DOWN!! bijmixen.
Hoeveel hangt af van je vleugelprofiel, en hoeveel je de ailerons naar boven zet.
Wel opletten dat je nog steeds met je ailerons kan sturen!
Beste werkt je kist vlak te leggen voor de landing, zodat je maar kleine correcties uit hoeft te voeren, en dan de rolroeren omhoog.
suc6 !
Nico

Bij het naar boven zetten van de rolroeren moet je een paar procenten DOWN!! bijmixen.
Hoeveel hangt af van je vleugelprofiel, en hoeveel je de ailerons naar boven zet.
Wel opletten dat je nog steeds met je ailerons kan sturen!
Beste werkt je kist vlak te leggen voor de landing, zodat je maar kleine correcties uit hoeft te voeren, en dan de rolroeren omhoog.
suc6 !
Nico
Als je de flaps naar boven zet, zal naar mijn idee de voorkant van het vliegtuig naar beneden gedrukt worden. Correct? En als dat zo is, moet je volgens mij juist niet Down bijmixen. Dan zal ie alleen maar sneller zakken. Of mis ik hier ergens iets?
Overigens zitten de flaps aan de buitenkant. Zijn de ailerons die ik als flaps wil gebruiken.

Willem.

Een gewoon Clark-Y profiel wil voorover kantelen. Een S-slag, profiel loopt op aan de achterkomt, voorkomt/verminderd deze neiging (en de locatie het drukpunt is minder afhankelijk van de invalshoek). Als je roer omhoog zet, krijg je a.h.w. een profiel met een S-slag. Daardoor zal de vooroverduikneiging van het profiel minder worden en moet down gegeven worden. Ok, allemaal theorie voor/van mij, aangezien ik nauwelijks vleugel-ervaring heb. Even naar het veld en e.e.a. op hoogte uitproberen morgen? Iemand?

Als je wilt remmen met de rolroeren ,deze naar boven zetten (en dan het liefst een graad of 30-45 of meer) hierdoor duw je de achterkant van de vleugel naar beneden aangezien dit achter het zwaartepunt gebeurd (zwaartepunt is ongeveer het "schanierpunt" van je vliegtuig) duw je de staart ook naar beneden (neus naar boven) en moet je DOWN !!! geven Hoeveel is natuurlijk afhankelijk van de snelheid die je op dat moment vliegt (en div andere factoren), maar normaal doe je dit aan lage (landings)snelheid

Gewoon effe proberen: boven langzaam vliegen de rolroeren naar boven zetten en kijken wat er gebeurd dan je mixer instellen en opnieuw proberen dit een paar keer herhalen tot het naar je wens is

Als je wilt remmen met de rolroeren ,deze naar boven zetten (en dan het liefst een graad of 30-45 of meer) hierdoor duw je de achterkant van de vleugel naar beneden aangezien dit achter het zwaartepunt gebeurd (zwaartepunt is ongeveer het "schanierpunt" van je vliegtuig) duw je de staart ook naar beneden (neus naar boven) en moet je DOWN !!! geven Hoeveel is natuurlijk afhankelijk van de snelheid die je op dat moment vliegt (en div andere factoren), maar normaal doe je dit aan lage (landings)snelheid

Gewoon effe proberen: boven langzaam vliegen de rolroeren naar boven zetten en kijken wat er gebeurd dan je mixer instellen en opnieuw proberen dit een paar keer herhalen tot het naar je wens is
Wat ik dan niet begrijp is het volgende:
Volgens jouw redenering zal het vliegtuig willen klimmen op het moment dat de ailerons naar boven gezet worden, waardoor je met hoogteroer down moet corrigeren.
Echter: als ik met de ailerons een linker bocht inzet, zal op de linker vleugel het rolroer naar boven gaan, waardoor de linker vleugel naar beneden gedrukt wordt. Als ik dan beide rolroeren naar beneden zet, verwacht ik dat de hele voorkant van het vliegtuig naar beneden gedrukt zal worden. In dat geval zou je met hoogteroer up moeten corrigeren, wat dan tevens een remmende werking heeft.
Als ik echter naar een groot toestel kijk, zoals een Boeing of iets dergelijks, en die gaat landen heeft die zowel de flaps als het hoogteroer naar beneden staan.
Mijn idee is dan dat, wanneer beide rolroeren naar beneden staan, er aan de voorkant van het toestel een opwaartse druk ontstaat tegen de flaps, en dat dit gecorrigeerd moet worden met hoogteroer down.
Graag jullie visie hierop.

Willem.

... Echter: als ik met de ailerons een linker bocht inzet, zal op de linker vleugel het rolroer naar boven gaan, waardoor de linker vleugel naar beneden gedrukt wordt. Als ik dan beide rolroeren naar beneden zet, verwacht ik dat de hele voorkant van het vliegtuig naar beneden gedrukt zal worden. In dat geval zou je met hoogteroer up moeten corrigeren, wat dan tevens een remmende werking heeft...
Rollen vindt plaats door een verschil in lift tussen linker en rechtervleugel. Het verhaal van mij en jetprop heeft betrekking op de neiging van het profiel zelf om voorover te kantelen doordat het drukpunt van het profiel (waar a.h.w. alle aerodynamische krachten aangrijpen) niet samenvalt met het zwaartepunt van het profiel. Het drukpunt ligt achter het zwaartepunt. In het drukpunt grijpt kracht naar boven aan, in het zwaartepunt een kracht naar beneden. Ze liggen NIET in elkaars verlengde daardoor ontstaat een koppel op het profiel/vleugel.

edit:
Ze liggen netjes in elkaars verlengde
Ze liggen NIET in elkaars verlengde

Laatst bewerkt:
Lift ontstaat (tenminste voor een deel) doordat de afstromende lucht omlaag wordt gebogen door de achterlijst van de vleugel. Als je flaps of ailerons omhoog zet, wordt een belangrijk stuk van de vleugel dus buiten gebruik gesteld.
(Flaps omlaag creëert een holler profiel, dat, vooral bij lage snelheden (thermieken) gunstig is.

Echter: als ik met de ailerons een linker bocht inzet, zal op de linker vleugel het rolroer naar boven gaan, waardoor de linker vleugel naar beneden gedrukt wordt.
Je haalt (misschien wel bewust) twee dingen door mekaar. Als je de ailerons als ailerons gebruikt (dus tegengesteld uitslaand) dan veroorzaak je een beweging rond de lengteas van je model. Uitslagen van het hoogteroer, en mogelijk van flaps, hebben een beweging rond de dwarsas tot gevolg.
Maar, grofweg komt het wel overeen: rolroer omlaag geeft meer lift, rolroer omhoog geeft minder lift. Allebei de uitslagen vergroten overigens de weerstand.

Als ik dan beide rolroeren naar beneden zet, verwacht ik dat de hele voorkant van het vliegtuig naar beneden gedrukt zal worden. In dat geval zou je met hoogteroer up moeten corrigeren, wat dan tevens een remmende werking heeft.
Klopt. Alleen niet de remmende werking van het hoogteroer.

Als ik echter naar een groot toestel kijk, zoals een Boeing of iets dergelijks, en die gaat landen heeft die zowel de flaps als het hoogteroer naar beneden staan.
Mijn idee is dan dat, wanneer beide rolroeren naar beneden staan, er aan de voorkant van het toestel een opwaartse druk ontstaat tegen de flaps, en dat dit gecorrigeerd moet worden met hoogteroer down.
Een Boeing heeft niet alleen afzonderlijke ailerons en flaps, maar ook nog slats (kleppen aan de leading edge) en waarschijnlijk nog wel het een en ander. Dat wordt wel erg complex...
Ik zet op bijvoorbeeld mijn Junior, de ailerons omhoog voor de landing. Dat is de meest effektieve manier om vlot te dalen. De ailerons gaan plm. 45º omhoog, en het toestel luistert dan nog prima naar aileronuitslagen.
Met ailerons omlaag heb je meer lift, de glijhoek wordt wel minder maar hij komt niet sneller omlaag.
Zelf heb ik geen hoogteroer bijgemixt. Ik vind het niet zo nodig, afhankelijk van weerscondities en hoogte duik ik wel een beetje bij (de omhoogstaande ailerons zijn effectiever bij hogere snelheden).
Maar dat kan per model verschillen, afhankelijk van profiel en configuratie, en dat kan je best proefondervindelijk uitzoeken, het gaat niet om grote uitslagen omdat de verstoorder van de stabiliteit om de dwarsas (die uitgeslagen ailerons) erg dicht bij het CG zit, en het hoogteroer daar juist ver achter.

Ailerons een tikkie naar boven (ik heb hem op de FF-9 op 38% staan met 20% down), dit kistje heeft niet veel nodig om dood te vallen.
Als die dan teveel zakt kun je hem opvangen met een tikkie up.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de flapfunctie niet of nauwelijks gebruik en de 'ideale' instelling vast nog niet bereikt heb.
Gewoon even testen op veilige hoogte.

Het is even wennen met dit kistje maar zodra je hem door hebt is het echt genieten. Gewoon een heel leuk ding voor het geld.
Hij komt inderdaad slecht naar beneden als je wilt en zeker bij windstil weer.
Hij is goed vliegbaar t/m windkracht 5 maar dan is de lol er (voor mij) wel een beetje af.
Het richtingroer zit er echt alleen voor de show op (haakt alleen maar wat) en die kun je mooi gebruiken om licht slippend binnen te komen.;)

Alleen die slagroomklopper als propellor hé :nooo:

Inderdaad !!

Als de rolroeren/flaps aan de vleugeltippen naar beneden uitslaan zal een van de tips (je weet nooit welke) overtrekken met alle gevolgen van dien.

Groeten, JH

Aha, ja, dat heb ik gemerkt bij mij Decathlon. Weet ik meteen de oorzaak van die crash. Was de eerste keer met rolroeren naar beneden als flaps. Rolroeren: aan de vleugeltippen.

... Als ik echter naar een groot toestel kijk, zoals een Boeing of iets dergelijks, en die gaat landen heeft die zowel de flaps als het hoogteroer naar beneden staan...
Die Boeing trekt flink zijn neus op voor een landing.

In mijn vorige bericht stond een flink fout, zie de 'edit' opmerking aldaar.

ik heb veel full scale gevlogen en weet dus de werking van flaps in de praktijk.
1e stand flaps veranderd het vleugelprofiel en geeft extra lift zonder al te veel extra weerstand, dit gebruik je bij zowel start als landing.
2e stand flaps geeft nog meer lift maar ook meer weerstand, dit gebruik je op final maar nooit in de start.
3e stand flaps geeft nauwelijks nog meer lift maar wel een heleboel weerstand, wil je blijven vliegen dan moet je flink gas geven, dit doe je op short final, ondanks dat je motor draait blijf je toch dalen met de neus omhoog.
Moet je de landing afbreken en doorstarten dan draait je motor dus al goed, je gaat naar volgas en naar 2e stand flaps, het vliegtuig bouwt gelijk snelheid op.
pas als je meer snelheid hebt ga je terug naar 1e stand flaps.
Dit zijn natuurlijk flaps vlak bij de romp en geen flaperons.

Ik heb ook getest met flaperons in de modelbouw op 2 kisten, maar ik vind het niet echt een groot voordeel.
Het nadeel is dat je servoweg inlevert van je gewone rolroeren, dus je moet je servohevels aanpassen maar dit belast de servo zwaarder en hij wordt onnauwkeuriger.
Ook betekend:
Flaperons omhoog meer weerstand maar ook minder lift dus hogere overtrek snelheid.
Flaperons naar beneden = meer lift = lagere snelheid maar ook meer kans op een gemene overtrek bij veel rolroeruitslag.
Bij ful scale is dit ook wel, bij de landing stuur je meer met het richtingsroer, dan is er minder kans dat 1 vleugel overtrekt.
In mijn ervaring (en dat is nog niet veel in de modelbouw) hebben flaperons net zoveel voordelen als nadelen.
Maar iedereen zal hiervoor wel een eigen mening hebben en dit is natuurlijk sterk afhankelijk van het type kist.

Groeten Willem

Klopt Willem maar je vergeet één niet onbelangrijk punt. De flaps lopen niet door tot het einde van de vleugel! De rolroeren blijven altijd normaal werken.
De vleugel tippen blijven dus "clean" en zullen dus bijna volledig normaal lift opwekken. Als je de rolroeren als flaps gaat gebruiken kan de hele vleugel in één keer overtrokken raken als het fout gaat. Je kan dan helemaal niets meer doen behalve toekijken hoe je model tegen de grond klapt.
Ik heb ooit ook een model (een Puma) gehad met flaperons. Het was niet zo'n succes want vooral bij de landing was het zeer lastig onder contgrole te houden. Later heb ik de zaak gewijzicht en de roeren in tweeën gesplitst. De buitenste delen waren de rolroeren en de binnenste delen de flaps. Dat werkte prima en de flaps waren echt werkzaam. De besturings problemen waren weg!

Als je de rolroeren als flaps gaat gebruiken kan de hele vleugel in één keer overtrokken raken als het fout gaat.
Alleen als je die flaps dan omlaag zet. Als je ze omhóóg gebruikt moet je het al bont maken (kan altijd fout gaan natuurlijk)
Op mijn Junior S gaan ze omhoog; dat heeft op zich niet zo veel effect maar als je dan wat bijprikt zakt-ie lekker. En de ailerons blijven verbazend goed werken.

Back