Lift ontstaat (tenminste voor een deel) doordat de afstromende lucht omlaag wordt gebogen door de achterlijst van de vleugel. Als je flaps of ailerons omhoog zet, wordt een belangrijk stuk van de vleugel dus buiten gebruik gesteld.
(Flaps omlaag creëert een holler profiel, dat, vooral bij lage snelheden (thermieken) gunstig is.
Echter: als ik met de ailerons een linker bocht inzet, zal op de linker vleugel het rolroer naar boven gaan, waardoor de linker vleugel naar beneden gedrukt wordt.
Je haalt (misschien wel bewust) twee dingen door mekaar. Als je de ailerons als ailerons gebruikt (dus tegengesteld uitslaand) dan veroorzaak je een beweging rond de lengteas van je model. Uitslagen van het hoogteroer, en mogelijk van flaps, hebben een beweging rond de dwarsas tot gevolg.
Maar, grofweg komt het wel overeen: rolroer omlaag geeft meer lift, rolroer omhoog geeft minder lift. Allebei de uitslagen vergroten overigens de weerstand.
Als ik dan beide rolroeren naar beneden zet, verwacht ik dat de hele voorkant van het vliegtuig naar beneden gedrukt zal worden. In dat geval zou je met hoogteroer up moeten corrigeren, wat dan tevens een remmende werking heeft.
Klopt. Alleen niet de remmende werking van het hoogteroer.
Als ik echter naar een groot toestel kijk, zoals een Boeing of iets dergelijks, en die gaat landen heeft die zowel de flaps als het hoogteroer naar beneden staan.
Mijn idee is dan dat, wanneer beide rolroeren naar beneden staan, er aan de voorkant van het toestel een opwaartse druk ontstaat tegen de flaps, en dat dit gecorrigeerd moet worden met hoogteroer down.
Een Boeing heeft niet alleen afzonderlijke ailerons en flaps, maar ook nog slats (kleppen aan de leading edge) en waarschijnlijk nog wel het een en ander. Dat wordt wel erg complex...
Ik zet op bijvoorbeeld mijn Junior, de ailerons omhoog voor de landing. Dat is de meest effektieve manier om vlot te dalen. De ailerons gaan plm. 45º omhoog, en het toestel luistert dan nog prima naar aileronuitslagen.
Met ailerons omlaag heb je meer lift, de glijhoek wordt wel minder maar hij komt niet sneller omlaag.
Zelf heb ik geen hoogteroer bijgemixt. Ik vind het niet zo nodig, afhankelijk van weerscondities en hoogte duik ik wel een beetje bij (de omhoogstaande ailerons zijn effectiever bij hogere snelheden).
Maar dat kan per model verschillen, afhankelijk van profiel en configuratie, en dat kan je best proefondervindelijk uitzoeken, het gaat niet om grote uitslagen omdat de verstoorder van de stabiliteit om de dwarsas (die uitgeslagen ailerons) erg dicht bij het CG zit, en het hoogteroer daar juist ver achter.