Mijn visie en verhaal:
Vorige zomer ergens op een RCmodelbouwmeeting een coaxiale heli gekocht. "Een grote want voor buiten". Leuk om mee te starten (was al een 4-kanaals) maar daar blijft het bij. Niet te vliegen bij wind en niet te vergelijken met een CP heli.
Vervolgens was het plan een FP heli aan te schaffen. Ik had er één aangekocht als cadeau voor m'n vader en na de ervaring met de coaxiale was de FP een erg kleine stap voor me (heb er maar 2 vluchten mee gedaan). Dus zelf geen FP gekocht omdat ik zo wist dat ik er dadelijk weer op uitgekeken ging zijn.
Dan maar direct de stap gezet van coaxiaal naar CP: Phoenix simulator gekocht, Dx6i zender en Blade mcpx v2 (nog niet brushless).
Sim is saai maar wel een aanrader! Ben er mee gestart en de eerste vluchten met een CP draaiden dadelijk uit op een crash.
Zodra ik de sim een klein beetje onder de knie had (echt basis hoover tail in, zonder brokken te maken) heb ik de lipo van de mcpx geladen en op een windstille zomeravond de eerste echte CP ervaring opgedaan. Was me dat effe schrikken! Die kleine duivel ging echt alle kanten op. De eerste vluchten had ik 1 crash op 3 vluchten. Bijna steeds zonder schade of wat losse linkjes / los main gear.
Na een 20-tal vluchten (schat ik, heb thuis m'n "logboek" als je't exact wil weten

) daalde mijn crash statistieken naar 1 op 6.
Ondertussen heb ik er al 80 vluchten op zitten en de laatste 30-35 geen crash meer.
Gedurende bovenstaande periode heb ik nog wat andere heli's aangekocht (zie m'n handtekening) waarvan ik vooral de blade 300x heb gevlogen (een 25-tal vluchten ondertussen). Dat ding is een verademing na de mcpx want een pak stabieler. Maar doe je daar een crash mee dan is't niet zomaar oprapen en weer de lucht in. Ik ben er dan ook een pak voorzichtiger mee.
Tot op heden vind ik mijn manier van leren goed. Die mcpx is super om mee te leren, al heb ik de eerste vluchten wel regelmatig met zwetende handjes gestaan om de op hol geslagen heli onder controle te krijgen.
Groot voordeel van zo klein te beginnen: weinig of geen schade bij crash in het gras en relatief ongevaarlijk moest de heli tegen jou of iets anders aanvliegen.
Groot nadeel: hyperactief dingetje, is zo 30-40-50m van je weg als je niet oplet als beginner (gaat echt snel na coaxiaal) en moeilijk zichtbaar zo ver. Heb een aantal crashes gedaan die puur te wijten zijn aan te ver af vliegen en de slechte zichtbaarheid (oriëntatie) daarbij.
Starten met een grote heli zal zeker beter zijn. Stabieler, beter zichtbaar, makkelijker aan te sleutelen.
Maar zo'n grote heli (en ik lees hier aanbevelingen naar een 600-size...) is letterlijk LEVENSGEVAARLIJK! Dus niks om alleen in je achtertuin of op een veldje mee te beginnen. ZEKER lessen nemen (officieel of bij een ervaren heli piloot)
Een crash met zo'n groot toestel betekend werk en (veel) kosten.
Niet te vergeten, een 600-size (en ook al een 500-size) is erg intimiterend.
Er zijn heel wat mensen die een 500 kopen op aanraden van "groter is beter" en er nooit mee durven vliegen. Ook ik stond met klamme handjes bij m'n Blade 500 3D (enfin, 15m er van af) toen die de eerste keer optoerde...
Een laatste iets: lipo's voor een 500-size kosten dubbel zoveel als deze voor een 450-size.