Geschikte Heli

Koop toch wat groters , dat kleine spul is niks om te leren vliegen .
Ik heb een nette goedvliegende T rex 600 te koop staan , dat is een heli voor buiten , zo`n pruts 450 toch niet .
Hoe groter de heli hoe stabieler , en "even" leren vliegen is niet voor iedereen of bijna niemand weg gelegd , leren helivliegen kost tijd , en soms ook veel geld .
Maar dat heb je zelf vaak in de hand .

Ik wou ook juist naar buiten en die DX5e zender zit bij de simulator.
En als ik dan een CP RTF heli koop zit daar toch een DX6 zender bij. Zou ik die dan ook kunnen koppelen aan de simulator?

Da heb je idd gelijk Ed,
maar met een 600er zou ik toch iemand voor lessen mee nemen,
tenminste de eersten paar keer,
anders is het te gevaarlijk, en bovendien heb je snel brokken,
jij ben het gewent, maar ook jij ben eens begonnen lang geleden, ha ha

Groet
Uwe

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Koop toch wat groters , dat kleine spul is niks om te leren vliegen .
Ik heb een nette goedvliegende T rex 600 te koop staan , dat is een heli voor buiten , zo`n pruts 450 toch niet .
Hoe groter de heli hoe stabieler , en "even" leren vliegen is niet voor iedereen of bijna niemand weg gelegd , leren helivliegen kost tijd , en soms ook veel geld .
Maar dat heb je zelf vaak in de hand .

Groter is ook duurder ;)
En hoe groter hoe meer er kapot kan.
Ofniet?

bij grotere helis let je beter op,
idd crashen zij niet zo vaak,

en jou SIM kan met (bijna) elke zender.

Groet
uwe

Inderdaad. Groter is duurder. Ik vlieg een mcpx, crashen oppakken vliegen. Kosten blijven daardoor laag en de hobby blijft daardoor leuk.
Wil je perse een cp, dan is een wltoys v977 misschien wel iets voor je. Die heeft een soort beginnersmode, waardoor hij op 6 assen stabiliseert. Gyro en accelerometer. Maakt hem super stabiel. Onderdelen zijn ook goedkoop.

De 200srx is in mijn ogen nog steeds een goede optie. De opmerking die hier eerder geplaatst werd, dat je er niet mee zou leren vliegen is onzin. Je gebruikt de stabilisatie van safe naar gelang je het nodig hebt. Telkens als je beter wordt, kun je weer een stapje terug in hulp van het safe systeem tot je het helemaal zelf doet. Die panic knop is om eventuele schade te voorkomen en lijkt me heel handig bij het verlies van je orientatie.
Het is fp, maar wel flybarless fp en dat scheelt. Een beetje wind kan hij prima hebben.

Maar je betaald je wel suf aan zo'n grote.
En welke zou jij mij dan aanraden voor niet al teveel geld liefst ook voor buiten

@youri:

dat met niet kunnen leren vliegen met de Blade 200 was ook
niet zo erg bedoelt, alleen je gaat de uitdagingen niet zo snel aan,
en verkeerd geleerd en omleeren is moeilijker, dan een keer goed leren,
dat bedoelde ik, sorry

Groet
Uwe

Da heb je idd gelijk Ed,
maar met een 600er zou ik toch iemand voor lessen mee nemen,
tenminste de eersten paar keer,
anders is het te gevaarlijk, en bovendien heb je snel brokken,
jij ben het gewent, maar ook jij ben eens begonnen lang geleden, ha ha

Groet
Uwe

full

Uhh , Uwe , ik moet je teleurstellen .
Ik heb zelfstandig leren helivliegen , heb 1 lesje gehad , daarna simmen simmen simmen .
Ik vloog binnen 1 maand 8tjes en rondjes , de rest heb ik geleerd door kijken naar anderen , billen bij elkaar , en gaan ermee .
En ik heb nog geen 1 keer een heli gecrasht , zelfs een boomstrike heb ik(de heli) overleeft .

Om even ontopic te gaan , ga eens kijken bij een (vies woord) club uch uche .
Dat heb ik ook gedaan , en heb t bij kijken daar gelaten .
Toen een lesje genomen van Rob via Quartel , en dat ging zo goed dat ik t leuk vond en een heli heb aangeschaft daarna .
Een uurtje aan de kabel lessen is echt een aanrader !

Laatst bewerkt door een moderator:
Vorig jaar gestart en het pad coax > fp > cp gevolgd. Ik snap overigens niet waarom mensen niet eerst wat goedkoops aan raden in combinatie met een goede zender. Vind zelf de DX6i met Blade 120sr prima combi.
Maar low budget kun je ook voor WLtoys v911 kijken. Kun je buil aan vallen voor 40-50 euro.

Voor een CP zou een mcpx idd ook een goede zijn ivm lage crash kosten.

Inderdaan met wind wat moeilijker te vliegen, maar prima te doen wanneer je tussen de 1 en 3 meter boven de grond vliegt. Je bent alleen wat meer met je throttle in de weer.

zo heeft iedereen zijn eigen ervaring ...
@eddie: deed het zo,
@MichFly: weer iets anders,

dus voor de TS ook nog een punt van budget,
en dan maar beginnen,
erder gezegt, SIM is belangrijk (schreef ook @eddie:)

suc6
Groet
Uwe

Goedkoop is vaak duurkoop.. en vaak staan ook e eisen nog eens verkeerd.
velen begonnen met clones met het idee dat iedereen veeeeeeel te veel betaald. maar velen zijn daar ook al weer van terug gekomen.

Buiten vliegen met een mini cp, zoals de mcpx ( en andere soortgenoten) is geen pretje.
met windstil kan het best, maar het blijft een uitdaging.

wil je echt buiten vliegen, ga je eigenlijk meteen naar de grote jongens.. 500 en groter.
die blijven met windkracht 3 gewoon goed vliegen.
een 450 steekt er mooi tussen, kan eigenlijk alles wel. ikzelf heb hem wel eens met windkracht 5 in de lucht gehad, maar daar wordt je niet echt gelukkig van ;-)

Stijn, even goed de dingen op een rij.
simulator is eigenlijk een must have, zeker als je verder wilt naar die 450.
nu meteen een 450 of groter, en je gaat hem zonder hulp snel in de grond boren.
zonde, en duur. al vrij vlot 100 eur per crash, en dan heb je geluk. een verkeerde crash waarbij de electronica uitfikt, en je bent meerdere honderden euro's kwijt.

nu zie ik hier van fp naar 600 maat geadviseerd worden.. wat wil je nu echt?
en wat is je budget? Leeftijd (staat niet in je profiel.. een 13 jarige kan misschien een 600 kopen, maar daarna nooit onderhouden, terwijl een 30 jarige dat eerder zou moeten kunnen)?

Alles is een evenwicht.. wil je goedkoop, ga je snel kleiner.
maar die kunnen ook minder goed buiten vliegen.
de 450 is een goede alleskunner, maar voor een 15 jarige (even als voorbeeld) zonder enige ervaring, zonder hulp, zonder sim zou ik dit absoluut niet aanraden.
je hakt er letterlijk vingers mee af. en dat kan makkelijk op hoofdhoogte voorbij komen, dus daar kan hij dat ook doen.

geef een budget..
leeftijd
wil je hulp gaan zoeken, sim
er zijn hier dan vast wel weer mensen die daar iets in kunnen passen ;-)

..even nog onder aan @Student:

..voor een :newbie: zonder hulp kan een 600er niet,
met hulp (kabel, les, hulp bij de eersten hovers) wel

.. ik heb een 500X met hoge headspeed,
die wil je niet in je gezicht hebben,
dat zou nooooog kunnen, dus 450 of 500 raad ik aan

.. en kijk nog eens goed wat andere deden,
algemeen, niet die uitzonderingen

.. en budget niet vergeten,
mijn trainer kost b.v. 2.500 €, voor mij geen probleem,
maar het gaat ook met een voor 250 € bedoel ik

suc6,
Uwe

Mijn visie en verhaal:

Vorige zomer ergens op een RCmodelbouwmeeting een coaxiale heli gekocht. "Een grote want voor buiten". Leuk om mee te starten (was al een 4-kanaals) maar daar blijft het bij. Niet te vliegen bij wind en niet te vergelijken met een CP heli.

Vervolgens was het plan een FP heli aan te schaffen. Ik had er één aangekocht als cadeau voor m'n vader en na de ervaring met de coaxiale was de FP een erg kleine stap voor me (heb er maar 2 vluchten mee gedaan). Dus zelf geen FP gekocht omdat ik zo wist dat ik er dadelijk weer op uitgekeken ging zijn.

Dan maar direct de stap gezet van coaxiaal naar CP: Phoenix simulator gekocht, Dx6i zender en Blade mcpx v2 (nog niet brushless).
Sim is saai maar wel een aanrader! Ben er mee gestart en de eerste vluchten met een CP draaiden dadelijk uit op een crash.
Zodra ik de sim een klein beetje onder de knie had (echt basis hoover tail in, zonder brokken te maken) heb ik de lipo van de mcpx geladen en op een windstille zomeravond de eerste echte CP ervaring opgedaan. Was me dat effe schrikken! Die kleine duivel ging echt alle kanten op. De eerste vluchten had ik 1 crash op 3 vluchten. Bijna steeds zonder schade of wat losse linkjes / los main gear.

Na een 20-tal vluchten (schat ik, heb thuis m'n "logboek" als je't exact wil weten ;) ) daalde mijn crash statistieken naar 1 op 6.
Ondertussen heb ik er al 80 vluchten op zitten en de laatste 30-35 geen crash meer.

Gedurende bovenstaande periode heb ik nog wat andere heli's aangekocht (zie m'n handtekening) waarvan ik vooral de blade 300x heb gevlogen (een 25-tal vluchten ondertussen). Dat ding is een verademing na de mcpx want een pak stabieler. Maar doe je daar een crash mee dan is't niet zomaar oprapen en weer de lucht in. Ik ben er dan ook een pak voorzichtiger mee.

Tot op heden vind ik mijn manier van leren goed. Die mcpx is super om mee te leren, al heb ik de eerste vluchten wel regelmatig met zwetende handjes gestaan om de op hol geslagen heli onder controle te krijgen.
Groot voordeel van zo klein te beginnen: weinig of geen schade bij crash in het gras en relatief ongevaarlijk moest de heli tegen jou of iets anders aanvliegen.
Groot nadeel: hyperactief dingetje, is zo 30-40-50m van je weg als je niet oplet als beginner (gaat echt snel na coaxiaal) en moeilijk zichtbaar zo ver. Heb een aantal crashes gedaan die puur te wijten zijn aan te ver af vliegen en de slechte zichtbaarheid (oriëntatie) daarbij.

Starten met een grote heli zal zeker beter zijn. Stabieler, beter zichtbaar, makkelijker aan te sleutelen.
Maar zo'n grote heli (en ik lees hier aanbevelingen naar een 600-size...) is letterlijk LEVENSGEVAARLIJK! Dus niks om alleen in je achtertuin of op een veldje mee te beginnen. ZEKER lessen nemen (officieel of bij een ervaren heli piloot)
Een crash met zo'n groot toestel betekend werk en (veel) kosten.

Niet te vergeten, een 600-size (en ook al een 500-size) is erg intimiterend.
Er zijn heel wat mensen die een 500 kopen op aanraden van "groter is beter" en er nooit mee durven vliegen. Ook ik stond met klamme handjes bij m'n Blade 500 3D (enfin, 15m er van af) toen die de eerste keer optoerde...

Een laatste iets: lipo's voor een 500-size kosten dubbel zoveel als deze voor een 450-size.

leuk verhaal inderdaad, nog 1 tip.... die kreeg ik van Gevaho tijdens m'n eerste hoover met de Atom 500 ....

BLIJF ADEMEN haha

..die is goed Sven,
ik heb zo oude filmpjes van mij gezien,
waar ik stuurde, niet aan te zien,
ergens maar heb ik aan mijn houding wat gedaan,
en nu kan ik zelfs praten tijdens het sturen, ha ha

Groet
Uwe

Haha! Zo is het inderdaad: blijven ademen, klamme handjes moet je er bij nemen en hopelijk loopt er niks langs je benen! :D

Zo erg is't natuurlijk niet maar ik wil maar zeggen dat de tip "groter is beter" niet zonder een "ALS" gaat.
-> ALS je begeleiding hebt.
Zo niet zou ik niet groter starten dan een 450. Zelfs dat formaat vinden sommigen al te beangstigend om alleen mee te starten. Het formaat, het geluid, de snelheid van de (carbon) blades, de kostprijs,... Allemaal zaken waar je bewust of onbewust mee bezig bent wanneer je (als beginner) een heli het luchtruim laat kiezen.
En dan neem ik het gevaar voor schade en verwondingen nog niet mee. Al schatten beginners dat meestal verkeerd in. "Och, wat kan zo'n "speelgoed" nu aanrichten." of "ik zorg wel dat ik niet in de baan van de heli komt te staan".

M'n mcpx blijf ik nog steeds vliegen. Is een leuk spele-dingetje waar ik nog steeds mee leer. Een rustig moment: mcpx en zender uit de kast en paar lipo'tjes leeg vliegen. Nadien zo weer in de kast.
Ik kan er buiten met redelijk veel wind mee vliegen. Nu, het is te zeggen: ik kan er mee opstijgen, voorkomen dat de heli naar de buren of de hoogte in wordt geblazen en er mee landen. Echt leuk vliegen bij wind kan je daar niet mee. Met de 300x gaat dat al wat beter. Met de 500 3D heb ik nog niet echt gevlogen, zeker niet bij wind.

de 500 kun je ook prima met wat wind vliegen .. max wk4 ... het enige wat het zal doen met wind is wat op en neer deinen, daar moet je wel even verdacht op zijn.

knap lastig landen als je 'm net neer wil zetten en er komt ineens een vlaag voorbij .. maar onhandelbaar word het niet, alleen even wennen.

Back