goedkope (en betrouwbare) syntesized ontvangers

En er zit wel gewoon een kristal in de zender of niet? Want volgens mij moet er wel gewoon een kristal in de zender zitten(?)

Zou kunnen toch?

Igor

corona synth. receiver

Ik heb sinds een week of 2 ook een corona synth. receiver (35 mHz) in gebruik....en tot nu toe tot volle tevredenheid.

lekker klein, en licht, en voor deze prijs hoef je het niet te laten ;)

Hij zit bij mij in een fun flyertje van 1m span, qua reikwijdte heb ik dus niets te klagen.

gr Gert

Heb 'm van de week ook binnengekregen, nog niet mee gevlogen. Het instellen van de freq is supersimpel, alleen hij is 7 gram ipv 4, dat is voor indoor wel wat jammer...

Grt.

En er zit wel gewoon een kristal in de zender of niet? Want volgens mij moet er wel gewoon een kristal in de zender zitten(?)

Zou kunnen toch?

Igor

Ja want zoals ik al liet weten een gewone ontvanger met kristal doet het wel .
Maar een van de forum lezers test hem even voor mij uit, en dan zie ik wel verder iedereen tot zover bedankt voor alle input.

Heb er ook een gekocht bij bidproduct, 18 euro en nog wat inclusief verzending, na negen dagen lag-ie in de brievenbus.

Nog niet gevlogen, wel uitgeprobeerd. Ik heb een FF9 synth en bij mij ontvangt de Corona de hele A-band van kanaal 55 tot en met kanaal 293 probleemloos.

Hij is 7 gram, da's jammer maar het is wel 'veel voor weinig'.

Gisteren bij ons op de hei gevlogen met een mini DLG met corona RP4S1 ontvanger. Ik had erg veel last van storing, mijn roeren gingen tijdens het vliegen overal heen, terwijl ik toch de dichtstbijzijnde zender was. Ik gebruikte kanaal 75, kanaal 74 en 76 waren vrij (volgens ons frequentiebord). Er waren ongeveer 4 zenders actief.

Ik gebruik een multiplex cockpit SX zender (synthesizer). Ik heb daar een multiplex korte antenne opgezet. Ook had ik mijn antennedraad om de koolstof pook van m'n kistje gewikkeld, er hing ongeveer 20 cm los achteraan...

Volgens mij zorgt de korte antenne wel voor minder bereik, en is de combinatie koolstof/antenne niet ideaal, maar ik ben met m'n DLGtje maar 50 (maximaal 100) meter ver weg. Wat mij verbaasd is dat de ontvanger blijkbaar andere signalen opvangt terwijl ik zo dicht bij ben.

De storingen traden op bij twee van deze ontvangers (in twee kistjes). Andere vliegers (natuurlijk op andere kanalen) hadden ogenschijnlijk geen probleem.

Heeft iemand hier een verklaring voor???

Gebruikt iemand deze ontvanger regelmatig op een druk veld? Ik ga volgende week namelijk meedoen met een wedstrijd, en dan staan er flink wat andere zenders aan. Moet ik me zorgen maken?

Jaap

............ Ook had ik mijn antennedraad om de koolstof pook van m'n kistje gewikkeld, er hing ongeveer 20 cm los achteraan...

Volgens mij zorgt de korte antenne wel voor minder bereik, en is de combinatie koolstof/antenne niet ideaal, maar ik ben met m'n DLGtje maar 50 (maximaal 100) meter ver weg. Wat mij verbaasd is dat de ontvanger blijkbaar andere signalen opvangt terwijl ik zo dicht bij ben.
..........
Heeft iemand hier een verklaring voor???

Wel de reden is duidelijk voor mij, je hebt de antenne om een koolstofbuisje gewikkeld. Ten eerste werkt die wikkeling als een spoel waardoor de antenne veel minder signaal door kan geven aan de ontvanger. Die spoel werkt als een "weerstand" waardoor het ontvangstbereik dramatisch minder wordt.
Ten tweede zal die koolstof buis als een soort afscherming van je antenne kunnen werken wat de zaken alleen nog maar slechter maakt. Een ontvanger antenne moet je zo ver als mogelijk is weg houden van alle andere geleiders in je vliegtuig. Metalen stuurstangen zijn zulke geleiders maar koolstof staafjes ook, net als de draden van een accu naar een regelaar en/of motor.

...... Ik ga volgende week namelijk meedoen met een wedstrijd, en dan staan er flink wat andere zenders aan. Moet ik me zorgen maken?

Jaap

Ja dus! Die opgewikkelde antenne en koolstof staaf zullen je ook daar parten spelen. Zorg ervoor dat je antenne zo snel mogelijk uit je romp komt en laat hem zo veel mogelijk vrij. Span hem bijvoorbeeld tussen de romp en de bovenkant van je kielvlak. Wat de antenne dan nog te lang is laat je achter het model hangen. Zo is hij over een zo groot mogelijke lengte recht en loopt hij nergens parallel aan een geleider in je romp. Zo voorkom je de meeste, misschien wel alle, storingen waar je nu last van hebt.

Denk erom, voor optimale ontvangst:
Antennes NOOIT opwikkelen.
Als het even kan ook niet inkorten of verlengen. Een paar cm kan meestal geen kwaad maar de helft eraf knippen kan hele grote gevolgen hebben.
Houdt de antenne weg van andere geleiders. Laat hem er ook nooit parallel aan lopen!
Zorg er voor dat de ontvangstantenne zo veel mogelijk “zicht” kan hebben op de zender.

Ik heb gisteren met mijn dlg gevlogen met dit ontvangertje: geen enkel probleem. Niet één tikje gehad. Er waren enkele andere zenders actief, maar niemand op aangrenzende kanalen. Het vliegtuig vloog soms 200m van me weg boven andere zenders, geen enkel probleem.
Volgende week heb ik een wedstrijd waar het druk zal zijn met zenders en verschillende frequenties, goede test. Ik zal de uitkomsten laten weten.

Ik heb vandaag gevlogen met de antenne gewoon buiten m'n rompje hangen. Ging goed, maar toch, ik heb de afgelopen maanden wel een keer of 10 gevlogen met m'n antene rond een koolstof buis, en dat ging ook goed, geen problemen...

Jaap.

corona synth. receiver

Waarschijnlijk heb je dan ergens een engeltje gehad, dat is gewoon afwachten tot het een keer mis gaat. :schrik: De vraag is niet of het misgaat, maar wanneer.

gr Gert

van het weekend flink gevlogen met dit ontvangertje. nou, prima hoor! In een spitfiretje van depron en een vliegend vleugeltje van 90cm. Tot aan de zichgrens en geen enkel probleem... ik ben tevreden :)

Inderdaad, ik ook van het weekend met mijn swift!
Ik vloog als een raket om hoog en omhoog, (liet aan een vriend die mee was zien dat dat gewoon kon :P) en ik dacht bij me zelf of de ontvanger het aankon, maar 0,0 storing, en ook andere vliegers in de lucht (ook nog een syntesizer) maar ben erg tevreden over deze ontvanger! En in mijn volgende toestellen komt er zeker weer een!

Hmm. ik geloof dat ik er ook maar eens eentje moet gaan bestellen,
met m'n Jeti's icm met m'n FX-18 wil het maar niet lukken om storingsvrij te vliegen.

Hmm. ik geloof dat ik er ook maar eens eentje moet gaan bestellen,
met m'n Jeti's icm met m'n FX-18 wil het maar niet lukken om storingsvrij te vliegen.

Met een Jeti ontvanger heb ik nog nooit storingsvrij gevlogen.....ik begin er in ieder geval niet aan:)

Toch weer problemen....

Ik heb vandaag een wedstrijd gevlogen, en toch weer problemen gehad met m'n corona RP4S1 ontvanger :( De eerste 3 ronden ging alles goed, maar tijdens de laatste twee ronden gingen m'n roeren weer alle kanten op.

Mijn antenne hing volledig los buiten m'n rompje, dus het lag dit keer in ieder geval niet aan het omwikkelen van mijn koolstof pookje. Wat mij verbaasde is dat de problemen al optraden terwijl ik maximaal 50 meter verder vloog. Ik verdacht de verkorte antenne van m'n Multiplex SX zender (origineel Multiplex), dus heb ik voor de laatste taak de lange standaard antenne erop geschroeft. Dit had niet het gewenste effect.

Wat me wel opvalt is dat er in de eerste drie ronden geen zenders op naastgelegen frequenties actief waren, terwijl tijdens de laatste ronden beide keren een naastgelegen frequentie gebruikt werdt. (Ik gebruiktje kanaal 71, en kanaal 72 werdt ook gebruikt). Na het vliegen van de taak heb ik nog een range-check uitgevoerd en alles was Ok. Ik weet niet of toen de zender op kanaal 72 al uit stond...

Ik heb de antennedraad doorgementen, en daar zit geen breuk in.
Kan het zo zijn dat mijn Cockpit SX kanaal 71 een beetje teveel richting kanaal 72 synthesized, mijn ontvanger hierop lockt, en de zender op kanaal 72 een beetje richting kanaal 71 zendt zodat hij interferreert met mijn signaal? Of is dat te ver gezocht.

Overigens hebben diverse andere deelnemers zonder problemen een RP4S1 gebruikt.

Heeft iemand een idee waar mijn storingen door veroorzaakt worden?

Ik denk dat je de ontvanger eens moet opsturen naar de service dienst om hem af te laten regelen. Ik krijg namelijk het idee dat de afregeling van het middenfrequentgedeelte en misschien ook wel de demodulator niet helemaal perfect is. De verschillende kanalen zitten maar 10kHz bij elkaar vandaan dus de filters moeten zo goed mogelijk afgeregeld zijn. Is dat niet helemaal perfect dan kan een kanaal vlakbij ook een beetje door de filters komen en zo roet in het eten gooien.
De ontvanger goed afregelen kan een wereld van verschil maken. Je zou kunnen denken dat je een geheel nieuwe ontvanger hebt.

@Ernst

Het vreemde is dat ik de problemen met twee van deze ontvangers heb. Ik heb iets gelezen over een 'eerste foute batch'. Misschien heb ik er daar twee van (ik heb ze half november 2007 gekocht)

Jaap

vandaag gevlogen met de goedkoopste corona van Bidproduct. Die 4 kanaals waar nog een kristalletje in moet. Nou, Was een wedstrijd, dus veel kanalen in gebruik. heb mijn 1m DLG tot een stipje omhoog gedraait en geen storinkje gehad de hele dag! top dingetje :D

Laatst bewerkt:
Back