Graupner / GM Racing XG-6i (race spec) 2.4Ghz

Ook een vraagje ivm deze zender, is bij deze zender het 3e kanaal vrij in te stellen? Ik zie bij de ene site staan dat 't alleen schakelbaar is, bij de andere zie ik dat er brake mixing kan worden toegepast, en in de handleiding lijkt het ook alsof steer mixing kan worden toegepast. Welke eigenaar van deze zender kan me hier verder over informeren?

Ik wil een 3 kanaals zender met een zo uitgebreid mogelijk 3e kanaal, je weet maar nooit wat je in de toekomst nog zou kopen...
 
ene heeft een lcd scherm het andere niet
fernsteuerungen_xg6.jpg
 
Bind-stecker

Beste forum leden,

Ik heb voor mijn kyosho inferno sports 3 ook een Graupner Xg-6i sport space 2,4 ghz zenderset aangeschaft en snap eigenlijk niet waarvoor die bindstekker is. Moet ik die altijd gebruiken?
 
1 malig te gebruiken, om ervoor te zorgen dat je receiver en zender elkaar vinden.

lijkt mij de puurste logica
 
Oke bedankt voor je snelle reactie,

Dus dan mag ik hem daarna verwijderen?
En dan pas mijn servo's aansluiten of moet ik die eerst aansluiten?
 
jeps,

idd, ik dacht ook dat ik daarna pas de stuurservo's aangesloten heb.
Eerlijk gezegd weet ik niet meer precies hoe ik precies de binding tot stand heb gebracht, maar eens hij hem erkend kan je die plug opbergen...
Ik zou anders op youtube es zoeken, bindplug receiver (of iets in die aard, beetje spelen met de trefwoorden en je zal wss wel vinden ik welke volgorde je moet werken)

(en die plug kan je gebruiken als je nog bijkomende receivers koopt om op dezelfde zender te laten werken, verbeter mij als ik verkeerd ben)
 
De gebruiksaanwijzing is erg duidelijk, alleen mijn duits is zeer slecht.
Er staat duidelijk te lezen dat je hem in uitgang 1 moet doen.
Volgensmij is dat de uitgang v/d gas rem servo.
Als ik de bind stekker verwijderd heb kan ik daar dan de gas/rem op aansluiten

Heb al op youtube gekeken maar het wordt me niet erg duidelijk daar
 
het kon ook de gas/rem zijn....

1 ding kan ik je alvast ten zeerste aanraden, zoals ik gedaan heb, gewoon DOEN! :)
Je maakt er niets kapot mee met te proberen ;)


En volgende post wil ik lezen dat het je gelukt is :p
 
Dus de uitgang waar nu de bind stekker inzit wordt later gebruikt voor een servo functie?
Of mag er op deze uitgang geen servo aangesloten worden?

iK laat het je weten zodra het mij gelukt is.

bedankt voor je reactie

Gr denbosch
 
jeps, je kan tijdens de binding effe 1 van je servo's niet gebruiken.
Maar als hij gebind is, dan zal je wel merken dat het werkt doordat de overige servo reageert op jouw bewegingen.

Dan kan je de plug wegdoen en de andere servo aansluiten, en je zal merken dat deze ook werkt.
 
Oke dat is een duidelijk verhaal.

Ik ga er denk ik van de week nog mee aan de slag.

Hartelijk dank voor je nuttige info.

grtz
 
EN - enable ?

maar wat is die "EN" functie die je kan aan- of uitvinken?

trouwens bedankt voor de tip van dat aan en uitschakelen trouwens, want ik was al aan het zoeken naar een grote ruimte waar ik de failsafe kon testen :)

Waarschijnlijk betekend EN enable
enable = in staat stellen - aanzetten dus.

Hans
 
Zoals gezegt ben ik ermee aan de slag gegaan,
Ik heb gisteren de ontvanger in mijn auto geplaatst (kyosho inferno sports 3) Tot mijn verbazing lees ik dat de ontvanger geschikt is van 4,8V tot 5,6V.
Dus 4cellen zou betekenen dat ik idd op die 4,8V uitkom, echter ik heb een 5 cells ontvangervoeding dus 6V!
Kan ik mijn 5 cells ontvangervoeding nu wel of niet gebruiken?

gr Denbosch.
 
.... Tot mijn verbazing lees ik dat de ontvanger geschikt is van 4,8V tot 5,6V.
Dus 4cellen zou betekenen dat ik idd op die 4,8V uitkom, echter ik heb een 5 cells ontvangervoeding dus 6V!
Kan ik mijn 5 cells ontvangervoeding nu wel of niet gebruiken? .......
NEE niet op 5 cellen aansluiten! De ontvanger is daar niet voor gemaakt en kan daar echt schade door oplopen.
Bedenk goed dat 4 volledig geladen cellen net van de lader al rond de 5,6V kunnen zijn. Een accu van 5 cellen komt tot wel 7V!
Als je toch 5 cellen wilt gebruiken zal je een spanning limiter moeten gebruiken die er voor zorgt dat de ontvanger niet meer dan die 5,6V toegevoerd krijgt. Beter is om een 5V limiter te gebruiken.
 
Heb hem idd op 4 cellen aangesloten.
Het probleem dat ik nu heb is dat mijn uitslag v/d gas rem servo te klein geworden is!
Zo te zien kan ik op de zender niks veranderen waardoor deze groter gaat worden, nu gaat de gas maar 90% open, en remmen gaat bijna niet.

Hoe kan ik dat oplossen?
Met de orginele zenderset had ik daar geen problemen mee

Gr Uit denbosch
 
De uitslag van de servo wordt bepaald door de stuurpuls die van de zender komt. Standaard is die puls regelbaar tussen de 1msec en 2msec. 1msec is de ene uiterste stand en 2msec de andere. Normaal gesproken zal de puls nooit buiten deze grenzen kunnen komen.
Wat in veel zenders gebeurt is dat de puls niet helemaal tot de uiterste waardes gaan wanneer je de knuppel naar de uiterste standen beweegt. Wat er dan over is wordt gebruikt door de trim.
De meeste computerzenders hebben de mogelijkheid om de uitslag te beperken via het menu. Bijna altijd kan je de uitslag instellen van +120% tot -120%. Normaal staat de uitslag ingesteld op +100% en -100%. Dat betekend dat ook hier niet het hele bereik gebruikt wordt. Er is een stukje over om instel ruimte te hebben.
De originele zender is waarschijnlijk geen computer zender waardoor er geen uitslag instelling mogelijk is en je bijna het hele bereik tot je beschikking hebt. Er wordt slechts een heel klein stukje voor de trim gebruikt. De nieuwe zender is wel een computer zender en heeft dus een stukje "instelreserve". Je kan de stuurstang aan het servo heveltje één gaatje verder naar buiten zetten waardoor de uitslag groter wordt. Je kan ook de uitslag van de betreffende kanalen in het menu op de maximale waarde zetten. Hiermee zal je het hele bereik van de servo tot je beschikking hebben. Je hebt dan alleen geen instel mogelijkheden meer. Of dat noodzakelijk is moet je zelf bepalen.
De uitslag van de servo's zal niet veranderen als je een hogere spanning (meer cellen) gebruikt. Dat staat helemaal los van elkaar!
 
Back
Top