Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Discussie in 'Model elektronica' gestart door prop-er, 12 okt 2010.

1. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Wow dat is echt top. Dat was een groot gemis bij Graupner imo

2. Beton

Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    28 aug 2005
    Ik heb wat moeite met de mixers van de MX-20.
    Ik heb een 2 motorig vliegtuig waarbij ik de drossels een klein beetje wil kunnen beïnvloeden om het stationair toerental enig sinds gelijk te krijgen.
    Ik kan dit dan met een draaiknop regelen op de zender. Dit heeft natuurlijk ook invloed op het volgas gedeelte maar dat is zo weinig dat dit geen probleem geeft.
    Ik heb dit eerder zo toegepast en dat bevalt prima.
    Zoals gezegd kost het met echter wat moeite.
    Na wat proberen heb ik de 2e servo op kanaal 6 aangesloten (1e natuurlijk op K1) en 100% meegemixt. Dus dat werkt.
    Vervolgens heb ik een draaiknop toebedeelt aan kanaal 8. Vervolgen heb ik kanaal 8 gemixt met K1 en K6. Zie foto.
    Nu werkt dit. Ook de trim heb ik kunnen inschakelen dus die werkt op beide servo's
    Ik vraag me alleen af of dit de logische manier is. M.a.w. kan het eenvoudiger.
    Een probleem wat ik nog heb is dat de engine cut alleen werkt op K1.
    Weet iemand daar nog een oplossing voor?
    Alvast bedankt voor het meedenken.

Jan

Laatst bewerkt: 13 okt 2015
  3. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Voor die gene die updaten:
    11.12.2015: mx-12/16/20, mc-16/20/32: V1.x07

If you switch next voice announcements and repeat voice announcement at the same time, all selected voice announcements will be repeated.
    The voice announcement can be interrupted by pushing the switch for the next voice announcement.

Kleine update, maar best handig lijkt me.
    Fijn dat ze de "oude" zenders nog updaten.

4. Nebukadzir

Nebukadzir

Lid geworden:
    15 jun 2011
    Krijg met geen mogelijkheid mijn GR-12 3 X G ontvanger ge-update. Ligt niet aan de pc/software volgens mij.
    De overige GR-12 ontvangers zijn allemaal vanavond wel succesvol ge-update.
    Wat kan ik nog doen om die 3 X G wel te updaten.

Mvg. Bernard

5. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hoe heb je geprobeerd te updaten?
    de 3xG ontvangers worden geüpdate met "Slowflyer/Gyro Receiver Update" volgens de handleiding.

Laatst bewerkt: 18 dec 2015
  6. Nebukadzir

Nebukadzir

Lid geworden:
    15 jun 2011
    Twee receivers GR-12 zijn geupdate met de firmware upgrade studio 4.3 op de manier zoals op de foto staat.
    De GR-12 3 X G weigert elke update.

Met slowflyer/gyro receiver update geprobeerd maar werkt het niet.

IMG_7465.jpg

7. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Dat het niet werkt is op zich ook niet zo verwonderlijk...
    Zeker wanneer je je bedenkt dat je de firmware van een Brushless regelaar in een ontvanger probeert te proppen :weetnie:

Er vanuit gaande dat je #33576 hebt, dan is GR12_33576_V104M3.bin de laatste versie.
    Die moet je echt met slowflyer/gyro receiver update laden volgens de handleiding.

Wel even goed opletten wat je doet, andere merken zijn doorgaans niet zo slim om de update niet uit te voeren.
    En dan zit je al gauw met een apparaat dat het nooit meer doet, je mag dus van geluk spreken :)

8. Nebukadzir

Nebukadzir

Lid geworden:
    15 jun 2011
    Gelukt!!!:yes:
    Bedankt voor het meekijken, ik was niet dronken:eek: maar evengoed toch de verkeerde firmware geselecteerd.

Groeten Bernard

IMG_7488.jpg

9. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Fijn om te horen dat het gelukt is, toch best handig zo'n forum ;)

10. Nebukadzir

Nebukadzir

Lid geworden:
    15 jun 2011
  11. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Het is een tijdje geleden dat ik een Graupner ontvanger moest inbouwen in een nieuw toestel, waarschijnlijk doe ik iets heel erg fout maar het reageert niet zoals ik zou willen...:
    De GR-12 ontvanger heeft eerder in iets anders gezeten, en zou dus eigenlijk al gebonden moeten zijn. Maar als ik 'm aansluit krijg ik héél even een groen flitsje van de LED, en daarna niks. (Hij zou, als ik me niet vergis, rood moeten geven, en na 3 sec. indrukken rood/groen knipperend, en dan zou ik met een druk op SET op de MX-16 zender kunnen binden). Langdurig drukken op het knopje haalt ook niks uit.
    Sterker nog, ik heb nóg een GR-12 liggen en die doet precies hetzelfde.
    Wat doe ik fout??

12. pietervisser

pietervisser

Lid geworden:
    10 apr 2005
    Stekker er niet verkeerd om in gedaan ?

Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2016
  13. j.albers

j.albers

Lid geworden:
    19 dec 2007
    Bart,
    Staat je HF wel uit?
    Kijk ook eens naar post 1171 en 1172 in dit draadje.
    En als je in het zoekveld "binden GR12" intoetst, krijg je nog meer resultaten. En in Google zo ongeveer een gros, want er wordt bij het binden van deze ontvanger internationaal heel wat afgeworsteld.

Groet,
    Juun

14. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Dan brandt de LED volgens mij wél, op een heel laag pitje (al wel eens gedaan, kan het spul gelukkig tegen).

Maar, zelfs als ik de ontvanger alleen aansluit krijg ik al niet de signalering die ik verwacht...!

Maar vervolgens ben ik, op advies van Juun (j.albers), op Google gaan kijken en ik vond een Duits filmpje waar het werd voorgedaan. Tot mijn verbazing blijkt er helemaal geen LEDje te moeten gaan branden als ik de ontvanger aansluit (staat toch echt wél in mijn manual). Dus, zender voorbereiden zodat in de display de BINDEN pagina voorstaat, ontvanger aansluiten (geen LED signaal), stomweg het ontvangerknopje indrukken, dan de SET knop op de zender indrukken. Tot mijn verbazing signaleert de zender keurig dat hij gebonden is, en het LEDje van de ontvanger blijft groen.
    Volgens mij was er toch echt een rood/groen ledje in de ontvanger als hij klaar was om gebonden te worden... maar ik ben allang blij hoor! Kennelijk zijn de recentere versies van de GR-12 iets versimpeld.

15. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hallo Bart,

Beetje laat misschien, maar er bestaan 2 uitvoeringen van de ontvanger.
    De GR-12 en de GR-12L(ight?), waarin een aantal functies ontbreken.
    (Ik meen me te herinneren dat de GR-12 een groen/rode led heeft maar dat weet ik niet zeker meer)

Mocht het hier toch om een GR-12 gaan dan vermoed ik dat je de handleiding leest die bij software V3 werd geleverd.
    Er zijn nieuwere versies van de handleidingen te downloaden voor software V4

Laatst bewerkt: 4 jan 2016
  16. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Dat zal het zijn... ik zal wel de Light versie hebben... (gecheckt: Er staat gewoon GR-12 op, geen L)
    Maar, zolang ik het maar aan de praat krijg zit ik er niet mee, en dat is dus gelukt.

17. Nebukadzir

Nebukadzir

Lid geworden:
    15 jun 2011
    Wie weet dit?

Autopilot aansluiten op een GR-16

Zie onderstaand voorbeeld.

Wat ik niet begrijp is de verdeling van een ingang/uitgang die gedeeld word door rudder en schakeling van de autopilot.

Zie ik iets over het hoofd?

Mvg.Bernard

thumb_IMG_7656_1024.jpg

Bijgevoegde bestanden:

18. Nebukadzir

Nebukadzir

Lid geworden:
    15 jun 2011
    Het is opgelost!!!!:banana:

19. heli arie

heli arie

Lid geworden:
    11 aug 2005
    Even dit ,heb een mz 18 nu 14 maanden opeens drie blauwe lijnen in de display dus Jan gebeld en zender in gezonden .
    Zaterdag tring pakketdienst Graupner had maar besloten een nieuwe zender af te sturen ,de service is nog steeds als vroeger super .
    Ik vlieg al ruim 30 jaar met Graupner ,Jan jij ook bedankt voor de service .
    mvg Arie

20. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Probleempje...
    In mijn pas gebouwde Eyecatcher krijg ik de variometer niet aan de praat. Hij zit op kanaal 5 van de GR12 ontvanger.
    Ik heb géén Electric Air-module, ik ben alleen in de vario geïnteresseerd.
    Ik heb drie Variometer-sensors (om zo min mogelijk te hoeven wisselen) en ik heb al geprobeerd een sensor die het in een ander toestel prima doet in de Eyecatcher te stoppen, ook geen resultaat.
    Ik heb de eerste drie tekstblokjes na "Telemetrie / Einstellen, anzeigen" uit het menu van een ander toestel overgeschreven om te vergelijken met wat er in het menu van de Eyecatcher staat, geen verschil.
    Ik weet niet waar ik verder nog naar kijken kan. Bij andere toestellen werkte de vario zonder speciale bemoeienis mijnerzijds... iemand een suggestie?

Deel Deze Pagina