Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Heb dat topic erover gemist of over het hoofd gezien. Voor mij is een MZ18 voldoende en heb daar ook oren naar zodra hij leverbaar is. De bekende Duitse verkopers hebben hem wel op hun site maar nog niet in voorraad.

Het enigste wat ik nog mis bij Graupner is de mogelijkheid om goedkope Chinese ontvangers te kunnen gebruiken.
Zoals bij Futaba, Spektrum en Hitec.

Het enigste wat ik nog mis bij Graupner is de mogelijkheid om goedkope Chinese ontvangers te kunnen gebruiken.
Zoals bij Futaba, Spektrum en Hitec.

Tja daar zou je bij Graupner over kunnen reclameren, als ze al niet failliet waren...

SJ heeft de zender tak over genomen van Graupner
Logisch kijk maar op je zender, Graupner / SJ ;)

Dus ja het gaat door onder andere naam... (met wat wijzigingen)

Als ik me niet vergis werkte graupner in het verleden samen met JR (op mijn oude zender staat namelijk JR propo) maar die zitten nu bij spectrum/HH en dus mocht graupner opzoek naar een andere leverancier. Dat is SJ geworden, vandaar dat de oude menu structuur niet meegenomen kon worden (welke ik makkelijker vond). Door de crisis nemen zij nu ook de hele zender tak over.

Corrigeer me maar waar nodig, ik heb nog geen koffie op ;)

Verstuurd van mijn GT-I9300

Laatst bewerkt:
Ik begin nu aan mijn koffie, dus onder behoud van onjuistheden:

De eerste fabrikant van Graupner radiobesturingen was Grundig. Omdat deze te duur werd stapte men begin 80er jaren over naar JR. Tegenwoordig worden de HoTT zenders gefabriceerd door SJ, de firma die al vele jaren de Graupner laders fabriceerde. De software voor deze zenders wordt in Duitsland geschreven onder leiding van Ralf Helbing. Na het faillissement van Graupner GmbH heeft SJ de firma in afgeslankte vorm overgenomen onder de naam Graupner/SJ en is Herr Helbing de nieuwe directeur geworden.

Spektrum apparatuur is afkomstig van HorizonHobby, de USA-importeur van JR. De eerste Spektrum zenders werden eveneens door JR gefabriceerd en werden in Europa door Graupner op de markt gebracht. Na een zakelijk conflict is HorizonHobby de Spektrum apparatuur zelf gaan leveren op de Europese markt. De laatste Spektrum zender, die door JR werd gefabriceerd was de DX7. Waar HorizonHobby tegenwoordig haar zenders laat fabriceren weet ik niet.

JR apparatuur wordt tegenwoordig op het Europese vasteland geleverd door T2M. Van oudsher brengt McGregor de JR apparatuur in Engeland op de markt.

Dan kijk je waarschijnlijk op de Engels-talige pagina daar staan ze inderdaad niet op, even voor Duits kiezen en dan zie je ze wel.

(De MZ-Serie staat er op die pagina ook nog niet bij)

Vraag mij af wat er precies veranderd is
Einschaltwarnung: Abschaltung korrigiert, Lehrer-/ Schülerbetrieb bei Deaktivierung geändert

Ik wacht nog even met updaten, op dit moment bevalt de software mij heel goed.
Vooral het leraar leerling gedoe werkt goed, als je het leerling model selekteerd dan hoef je niet opnieuw te binden. Vorige software updates was dat wel eens anders.

Belangrijkste bug die er nu uit is: na een bepaalde tijd inactief hoort de zender zichzelf uit te schakelen (bijvoorbeeld als je hem vergeet uit te zetten). Dat deed hij wel maar schakelde dan na een minuut vanzelf weer in, om vervolgens helemaal niet meer uit te gaan. Dat is nu verholpen.
Dat andere (Leraar-leerling) weet ik het fijne niet van maar ik weet wel dat het knap lastig was om het leraar-leerling systeem weer uit te schakelen. als je de zender (s) na het lessen uitschakelde en later weer aan deed, bleef je meldingen krijgen. Daar zal wat aan veranderd zijn maar ik weet niet precies wat.

In ieder geval geen schokkende veranderingen :-)

Back