Ik begin nu aan mijn koffie, dus onder behoud van onjuistheden:
De eerste fabrikant van Graupner radiobesturingen was Grundig. Omdat deze te duur werd stapte men begin 80er jaren over naar JR. Tegenwoordig worden de HoTT zenders gefabriceerd door SJ, de firma die al vele jaren de Graupner laders fabriceerde. De software voor deze zenders wordt in Duitsland geschreven onder leiding van Ralf Helbing. Na het faillissement van Graupner GmbH heeft SJ de firma in afgeslankte vorm overgenomen onder de naam Graupner/SJ en is Herr Helbing de nieuwe directeur geworden.
Spektrum apparatuur is afkomstig van HorizonHobby, de USA-importeur van JR. De eerste Spektrum zenders werden eveneens door JR gefabriceerd en werden in Europa door Graupner op de markt gebracht. Na een zakelijk conflict is HorizonHobby de Spektrum apparatuur zelf gaan leveren op de Europese markt. De laatste Spektrum zender, die door JR werd gefabriceerd was de DX7. Waar HorizonHobby tegenwoordig haar zenders laat fabriceren weet ik niet.
JR apparatuur wordt tegenwoordig op het Europese vasteland geleverd door T2M. Van oudsher brengt McGregor de JR apparatuur in Engeland op de markt.