Rob, mogge.
Klopt, L/B vliegers hebben wél het effect van wind, en dat is duidelijk te merken (voelen) en zien ook, L/B vliegers moeten daar tweemaal per cirkel voor corrigeren.
Zou je een pitot met een snelheidsmeter in een L/B model aanbrengen dan zou je steeds snelheidschommelingen zien veroorzaakt door de wind.
Vanwege de verbinding met de grond, via de lijn, is het echter dus helemaal anders als "los" modelvliegen.
De effecten van de wind zijn vergelijkbaar met een lierstart van een zweefkist.
Bart, ook mogge.
Quote: Ik maakte de vergelijking: Terwijl je door de trein rent, begint de trein te acceleleren; versus: Je draait een korte bocht van upwind naar downwind.
Er is een overeenkomst in het krachtenpatroon.
Nee helaas dit is géén goede vergelijking, er bestaat totaal geen relatie.
Als je het tweede item vervangt: door een vlucht (bvb een daling) door een gebied met snel afnemende wind, ja, dan klopt je vergelijking 100%.
Maar dan praten we over windshear.
Maak de eerstvolgende keer dat je weer aan het zeil hangt (het liefst bij harde wind) eens een paar fikse steile bochten. Misschien zelfs eentje (als je goed hebt uitgekeken) met je ogen dicht.
Merk jij nou wanneer je windaf of tegen de wind in draait?
Geloof me, je zult NIETS merken! Want het bestaat gewoon niet.
Je mag uiteraard proberen mij te overtuigen dat het anders is, maar je kunt beter energie steken in het feit waarom jij en veel anderen dit nou zo verkeerd zien.
Zoals Bert al schrijft is dit een gelopen wedstrijd die al vele decennia geleden beslist is. Nou de Nederlandse modelvliegers nog
Johannes, ook mogge.
Leuk filmpje! Ik vermoedde dat het wel ooit gegaan zou zijn, maar nu kom jij met het bewijs aan! Erg leuk.
Ik vond het bijna angstaanjagend om te zien hoe je zo'n model de diepte in laat vallen.
Zo iets moet de Jetman Yves Rossy
http://www.jetman.com/?page_id=24 ook steeds voelen als hij de ballon loslaat en de diepte in valt...nee, niks voor mij!