Richard Branderhorst
PH-SAM
Nou, hier gaatie- dan, als spinoff van dit draadje:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/dornier-do-28a-twin-sleper-bouwproject.24489/
Stelling 1:
90-95% van de modelvliegers begrijpt de problematiek niet goed, men verward continue wat de invloed van de wind is op een (model)vliegtuig.
Stelling 2:
Men denkt dat energie uitsluitend ten opzichte van de aarde bekeken kan worden. Nee, het is ook mogelijk dit binnen een systeem te bekijken
Stelling 3:
Modelvliegers zijn dom? NEE, maar je wordt vanaf je eerste vlucht bedonderd door hetgeen je waarneemt, en als je dan les krijgt van een instructeur die het ook nooit begrepen heeft, dan kun je die 90% het niet kwalijk nemen dat ze het nooit goed begrepen hebben.
Ja, daar gaan we wat aan doen in dit draadje!
Voor de mensen die het al wel begrepen hebben: om dit draadje niet onnodig complex te maken halen we er (voorlopig?) geen "windshear" bij, laten we eerst proberen dit eens duidelijk te krijgen.
OK, Johan, jij als eerste aan de beurt.
Helaas, als je deze antwoorden bij de les aerodynamica zou geven zou je eindigen in de hoek met een vette "0" en een zéér teleurgestelde leraar!
Je vergelijking op de fiets gaat al direct mank, een model(vliegtuig) heeft géén contact met de grond en ondervindt dus géén (aerodynamische) voor- of nadelen van wind.
Het enige wat je waarneemt is een verandering van snelheid over de grond.
Dus als jouw model prima horizontaal vliegt met de motor op bvb 5000RPM, dan zal hij dat in alle richtingen doen, ongeacht de wind. Je hoef dus geen "gas" bij te geven als je "tegen de wind" in vliegt, dat is complete onzin.
Want de overtreksnelheid verandert niet van een model, dat is een EIGENSCHAP van het model, dat staat volkomen los van de wind.
Het enige wat je zult zien in dat je "tegen de wind" in langzamer (ten opzichte van de grond) opschiet. Maar de LUCHTsnelheid van jouw model is precies dezelfde als "met de wind mee".
http://www.modelbouwforum.nl/threads/dornier-do-28a-twin-sleper-bouwproject.24489/
Stelling 1:
90-95% van de modelvliegers begrijpt de problematiek niet goed, men verward continue wat de invloed van de wind is op een (model)vliegtuig.
Stelling 2:
Men denkt dat energie uitsluitend ten opzichte van de aarde bekeken kan worden. Nee, het is ook mogelijk dit binnen een systeem te bekijken
Stelling 3:
Modelvliegers zijn dom? NEE, maar je wordt vanaf je eerste vlucht bedonderd door hetgeen je waarneemt, en als je dan les krijgt van een instructeur die het ook nooit begrepen heeft, dan kun je die 90% het niet kwalijk nemen dat ze het nooit goed begrepen hebben.
Ja, daar gaan we wat aan doen in dit draadje!
Voor de mensen die het al wel begrepen hebben: om dit draadje niet onnodig complex te maken halen we er (voorlopig?) geen "windshear" bij, laten we eerst proberen dit eens duidelijk te krijgen.
OK, Johan, jij als eerste aan de beurt.
Helaas, als je deze antwoorden bij de les aerodynamica zou geven zou je eindigen in de hoek met een vette "0" en een zéér teleurgestelde leraar!
Je vergelijking op de fiets gaat al direct mank, een model(vliegtuig) heeft géén contact met de grond en ondervindt dus géén (aerodynamische) voor- of nadelen van wind.
Het enige wat je waarneemt is een verandering van snelheid over de grond.
Dus als jouw model prima horizontaal vliegt met de motor op bvb 5000RPM, dan zal hij dat in alle richtingen doen, ongeacht de wind. Je hoef dus geen "gas" bij te geven als je "tegen de wind" in vliegt, dat is complete onzin.
Want de overtreksnelheid verandert niet van een model, dat is een EIGENSCHAP van het model, dat staat volkomen los van de wind.
Het enige wat je zult zien in dat je "tegen de wind" in langzamer (ten opzichte van de grond) opschiet. Maar de LUCHTsnelheid van jouw model is precies dezelfde als "met de wind mee".
Laatst bewerkt door een moderator: