Bart,
Je weet dat ik je postings altijd waardeer, je hebt veel zaken goed door, maaarrrr...dit keer....
Ook jij zit nog vast in dat verkeerde denkpatroon, dat je energie moet afleiden aan de aarde. Het is en blijft energie ten opzichte van de omringende lucht.
Of ik met een B747 in 30 seconden (een lege of afgeladen, maakt geen zak uit) een 180 graden bocht maak in zware wind, of ik dat met een Pitt's Special (heb ik ooit ook gevlogen) in één seconde,, het maakt niks uit of je dat tegen of met de wind mee doet. Het is dezelfde energie balans.
Weer in de trein, die staat stil ik ren met 20 km/u naar de voorkant toe.
Mijn kinetische energie is 1/2mV2, ofwel 1/2 keer de massa maal de snelheid in het kwadraat.
Ik weeg (ai nou wordt het persoonlijk

een dikke 100kg en mijn energie level is dus 1/2 X 100 X (20 X 20). Wil ik nu heel snel stoppen en omdraaien dan heb ik daar energie voor nodig om dat te doen.
Nu rijdt de trein 120. He, wat raar dezelfde manoeuvre kost mij evenveel energie maar volgens de formule heb ik véél meer energie??? (want V is 140 geworden!!!???)
Denkfout
Je zit IN de trein en je hebt een energie level ten opzichte van de trein en niet ten opzichte van de stilstaande rails er onder. Tenminste zo lang je maar lekker IN de trein blijft en al rennend je hand niet buitenboord steekt bij de slagbomen...
Ander dramatisch voorbeeld.
Stel vier gelijke vliegtuigen voor, ze vliegen 200 km/u en het waait 50 km/u, twee vliegen er tegen de wind in twee met de wind mee.
Van de eerste twee vliegt er eentje tegen een mast aan die op de grond staat, de snelheid van de klap is vanwege de tegenwind lager: 200-50= 150 km/u. Zijn maat gaat het niet beter af, maar vliegt tegen een heteluchtballon aan die daar "vaart" (zo heet dat bij ballonnen!)
De klap is 200 km/u!
Met de andere twee gaat het niet beter, maar de ene met rugwind knalt met 250 km/u tegen de mast en die tegen de ballon...gewoon OOK met 200, net als zijn maat die van de andere kant kwam!
Bart, eenmaal in de lucht is dus het enige wat telt is je energie ten opzichte van je omgeving, of dat nou een trein is of een "blok lucht" waar je in vliegt...