Grumania Me 262

Dat is een gaaf project! Nog niet tegen gekomen op het internet. Wordt er ook een verslag van bij gehouden op het internet?

Nee, niet echt. Het FH&CA museum houd veel achter gesloten deuren en in eigen beheer met zo nu en dan een update. Hetzelfde met de Stuka die ze aan het restaureren zijn naar vliegwaardige status. Die is vorig weekend officieel gepresenteerd naar de buitenwereld.

De nalatenschap van Paul Allen. Wat een man.

Vooral ook erg gaaf dat ze die Jumo's aan het restaureren zijn. Lastigste klus zal denk ik zijn het certificeren van deze onbetrouwbare motoren, erg indrukwekkende progressie daar!!!

Yep! :koud:

Voor mij is deze motor de Holy grail van turbine motoren, erg bijzondere techniek uit die tijd. Je had natuurlijk Hans von Ohain en Frank Whittle maar dat die Duisters zó vroeg met dit ding kwamen vind ik erg indrukwekkend en erg v er voor hun tijd. Tuurlijk geboost door oorlogsvoering maar geplaagd door gebrek aan geschikte materialen. De motoren gingen maximaal maar 25 uur mee (ongeveer 25-50 vluchten) en er zijn niet zoveel bewaard gebleven. Zeer bijzonder dat ze deze hebben gerestaureerd, draaiende gekregen hebben én dan ook nog eens voornemens om er daadwerkelijk mee te gaan vliegen......waauw!

Vanavond bezig geweest met een plek voor de servo van het richtings roer.
En een tijdje geleden een nieuwe kolomboormaschine gekregen van mijn vriendinnetje[emoji1]

1543265542189.jpg

2 van deze balkjes gemaakt en inserts geplaatst.
1543265610918.jpg

1543265661757.jpg

Na een hoop passen en meten met de vleugel de juiste positie gevonden en de boel vast gelijmd. Ook nog 2 duveltjes gemaakt om wat extra stevigheid te krijgen.
1543265683989.jpg

Van de week stuurkabels maken en dan is de romp grotendeels klaar.

Gebruiken jullie wel eens turnbuckels om de stuurkabels netjes op spanning te zetten?

Zo, dat vriendinnetje ziet je graag boven? ;-)

En ja, heb wel eens turnbuckles gebruikt, had ik op de waterroeren van m`n Decathlon zitten

Ach vond het er toen aan de buitenzijde leuk en schaal uitzien en dat werkte prima.

Je kan ook kwiklinks gebruiken als je die 1 keer afsteld ben je ook klaar. En anders draai je hem nog even iets verder aan.

Gewoon deze oid toepassen:
gpmgpmq3720.jpg

Kanonnen! Vandaag beetje geprutst achter de draai en freesmaschine.
1543348808337.jpg

1543348815463.jpg

En dan past het zo in de neus.
1543348835818.jpg

Moet alleen even kijken of ik de messing kanonnen ga gebruiken zijn een stuk zwaarder dan de aluminium. Had niet genoeg aluminium om er nog meer van te maken.

Ook de eerste servo ingesteld met het SBUS2 systeem van Futaba. Kearl wat werkt dat mooi!
1543348955790.jpg

1543348960645.jpg

Wanneer bouwavond bij jou Leon?
De woensdag is bij mij al bezet dan bouw ik bij Ray, de donderdag ook dan bouwt buum bij mij.

Dus....... ik hoor het wel ;-)

Back