Natuurlijk zat dit er aan te komen. De discussie is er al even op de EKs en WKs. Daar worden dit soort dingen al in de wandelgang besproken. Laat ik het zo zeggen: De meningen zijn heel erg verdeeld.
Tegenstanders:
Men vind dat de piloot moet vliegen en niet allerlei electronica. Een goede piloot/trimmer zou moeten winnen. ZOrgen voor een goed vliegend vliegtuig en je vliegtuig kennen zodat je de juiste figuren laat zien.
Voorstanders:
Het hoofddoel van F3A is het zo
precies mogelijk vliegen van de figuren zoals beschreven. De nadruk ligt op "precies". Je kunt je afvragen of het plots rollen door weersinvloeden hiertoe bijdraagd. Officieel mag je hier geen punten voor aftrekken, maar je kunt nooit zien of het een stuurfout is of een oneffenheid in de lucht..... Daarnaast krijg je een rommelige indruk van de vlucht. Echter is indruk weer geen echt instrument om te beoordelen..
Een gyro vliegt de figuren niet voor je. Je bent zelf nog steeds verantwoordelijk voor het juist plaatsen, juiste rondingen, rolplaatsingen, etc. Dit zijn de hoofdcriteria van het jureren (Precisie) en hierbij helpt een guro van geen meter. Dus het zou op zich de basis van de sport niet aantasten.
Daarentegen wordt inderdaad de workload van de piloot minder en is het "makkelijker" te beginnen. Aangezien we wereldwijd een teruggang zien in deelnames, kan dit toch een aardige trigger zijn. Kijk hierbij ook eens naar andere takken zoals heli's. Daar is de toename groot, mede door het verlagen van de moeilijkheid en zijn de mogelijkheden toegenomen. Hierdoor krijg je heel aantrekkelijke wedstrijden.
Misschien wel de belangrijkste reden: Hoe kun je nog controleren of iemand zo'n ding aan boord heeft of niet? Het is gewoon niet meer te controleren met al die elektronica. Hierdoor krijg nog veel meer problemen door wantrouwen en discussies. Of een gecompliceerd validatie process van electronica.
Wat ik wel weet is dat er altijd ontwikkelingen blijven, en die moeten ook blijven, en dat "wij" niet de tijd stil moeten zetten. Dat zou denk ik het slechtste zijn en uiteindelijk een stervende sport wat helemaal zonde zou zijn. Denk hierbij aan vectorsturing (Plettenberg), gyro's en dergelijke.
My few cents....