Hangglider, delta

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door delta johan, 20 apr 2005.

1. firefox309

firefox309 Guest

gewoon achter een scale ultralight, of lieren zoals de echte dat doen eh ;)

2. delta johan

delta johan

Lid geworden:
    17 nov 2003
  3. firefox309

firefox309 Guest

absoluut! :D

4. henky

henky

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Hallo deltavleugel bouwers

Ik ben twee jaar geleden ook begonnen met het na bouwen van een Icaro Mars 170 (waarvan we er zelf 2 van hebben liggen) de spanw van de vleugel is 2.2meter de vleugel is helemaal klaar zal binnekort is wat foto's posten. Ik ben toen die tijd ook begonnen met een pop te maken met besturing kreeg het alleen niet voor elkaar om de juiste mixers te maken op mijn zender:(. Maar nou ik dit draadje zo lees brengt mij dit toch weer wat moed in de besturing van de vleugel.

Groeten Leon
    (Deltavlieger)

5. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik vind het een beetje jamer dat Delta Johan ervoor kiest om wél de pitch, maar niet de rol aan te sturen met gewichtsverplaatsing. Als ik moest kiezen dan zou ik dat eerder nog omgekeerd doen.
    Henky, als je overweegt om beide te doen dan moet dat mogelijk zijn door van een redelijke standaard computerzender de elevon mode (ook wel deltamode) te gebruiken om de armen aan te sturen.
    Weliswaar zou je mechanische piloot wat scharen bij zijn zijdelingse verplaatsing, maar omdat het draaipunt niet rond zijn middel ligt (zoals doorgaans bij levende scharende deltapiloten) maar ter hoogte van de bar, lijkt me dat eigenlijk geen probleem.

Uitleg aan niet-deltavliegers: beginnende deltisten hebben soms de neiging om, in plaats van hun lichaam zijdelings te verplaatsen, zichzelf te draaien rond hun ophang/zwaartepunt. Dat heeft weinig tot geen effect om te sturen en moet dus afgeleerd worden; we noemen dit "scharen".

6. henky

henky

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Hallo Bdoets
    Ik heb een constructie gemaakt waarbij ik de armen als fiets ketingen heb gemaakt deze konden dan zijdelings verplaatsen zonder scharen en de pits dus trekken en duwen zouden deze star zijn ik vind het een beetje moeilijk uitleggen nou maar ik zal morgen of vanavond is wat fototjes plaatsen met wat meer uitleg over hoe ik het toen geprobeert heb.

Groeten Leon

7. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik stel me voor dat je de bovenarmen zou kunnen aansturen, de onderarmen zijn dan gewoon de verbinding tussen bovenarm en bar.
    Zie de bovenarm als de servohevel, en de onderarm als een pushrod. Als al die verbindingen enigzins flexibel zijn dan moet je daarmee alle uitslagen kunnen maken lijkt me.

8. delta johan

delta johan

Lid geworden:
    17 nov 2003
    Hallo Leon, ben erg benieuwd naar je foto's. Klinkt erg interessant.

Een modelpiloot zijdelings laten bewegen zal er optisch zeker leuk uitzien wanneer het model in de hand ligt. Je kunt ook met een klein servootje z'n koppie laten draaien.. In de lucht zie je dat bijna niet meer vrees ik. Wel leuk is het een rc deltapiloot flink te zien uitduwen bij de landing.

Wat betreft de besturing op rol door een rc piloot ben ik de mening dat dit te weinig effekt zal hebben. Bij de echte delta's is de gewichtsverhouding tussen piloot en vleugel ongeveer 2:1. Bij mijn modeldelta zal dit ongeveer 1:1 worden. Om een evenredig penduleeffekt te krijgen moet je of de piloot wezenlijk verzwaren of het A-frame 2 keer zo groot maken. Of de rc piloot 2 maal zo grote uitslagen te laten maken. Daarbij is de vleugel (frame en zeil) zoals ik die maakt te stijf om te reageren op een zijdelingse zwaartepuntverplaatsing van de rc piloot.
    Mijn uitgangspunt was een zo realistisch mogelijk model te maken wat redelijk zou moeten kunnen vliegen en goed bestuurbaar is.

Het leuke van dit project is dat er bij mijn weten nog nooit iemand in geslaagd is een werkende rc delta te maken corr. lees een rc delta die er echt uitziet zonder flaps of uitstekende rc apparatuur of hulpmotoren.

Gr. Johan

Laatst bewerkt: 7 mrt 2010
  9. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Daar zit wat in...

Tja... ik had ooit 30 jaar geleden een Graupner zeilvliegertje dat stuurde door het achtereinde van de kiel heen en weer te scharnieren... de ontvanger zat wel netjes in het mannetje maar de servo zat op de kiel gemonteerd...

10. delta johan

delta johan

Lid geworden:
    17 nov 2003
    Tja... ik had ooit 30 jaar geleden een Graupner zeilvliegertje dat stuurde door het achtereinde van de kiel heen en weer te scharnieren... de ontvanger zat wel netjes in het mannetje maar de servo zat op de kiel gemonteerd...

Grappig die ken ik geloof ik nog niet, heb je er nog foto's van of andere info?
    Heb veel gezocht op het internet.. vond wel deze op rc groups:

GR. Johan

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. delta johan

delta johan

Lid geworden:
    17 nov 2003
    Hier nog eentje:

gr. Johan

12. raymon

raymon Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2003
    hey een oude foto van mij!

13. henky

henky

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Zo als beloofd hier een aantal foto's van mijn RC deltapiloot:

Hier zie je dus wat ik bedoelde met de fiets kettingen, de ene servo in het midden zou dan gekoppelt moeten worden aan de aluminium pijp en dan de armen heen en weer moeten bewegen. Dat was voor de rest ook geen probleem.

Maar dan het volgende het links en rechts sturen was een grotere uidaging.

Dit is dus de onderkant van de pop waar ik twee servo's heb geplaatst. De bedoeling was om er twee draadjes te spannen die aan de uprights (driehoek waar de piloot in hangt) worden vast geknoopt en dan dus door de servo beweging links of rechts word getrokken. Dit was ook geen probleem maar zodra je pits gaat geven moeten de touwtjes dus langer worden als je de pop naar voren laat kantelen en ze moeten langer worden als de pop naar achteren word gekanteld. Dit kreeg ik echter niet voor elkaar met mijn zender die ik nu heb. Als het goed is komt er volgende week een Futaba FF-10 2.4GHz binnen met de post. En dan ga ik is kijken wat de mogelijkheden zijn met deze zender.

Als iemand nog tips of mischien denkt dat het op een andere manier beter kan hoor ik het graag want het word wel is een keer tijd dat mijn deltavleugeltje (waarvan ik deze week ook nog een paar fototjes zal posten) gaat vliegen.

Groeten Leon

14. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Tja, zoals ik eerder al schreef denk ik dat je door de bovenarmen aan te sturen alle bewegingen kan maken met twee servo's. Maar Johans opmerking dat de oppervlak / gewichtsverhouding besturing door gewichtsverplaatsing twijfelachtig maakt snijdt hout. Ik had zelf al eens de opmerking gemaakt dat het heel erg nauw zou luisteren om het gewicht van de piloot en de buigstijfheid van de leading edges op elkaar af te stemmen; dat is hetzelfde aspect.

Als je niet per sé met de piloot wil sturen zou je het scharnierpunt van de crossbar met een servo kunnen verplaatsen (naar liks of rechts om l of r te sturen, naar voren voor sneller vliegen...) Rechtstreekse bollingverschuiving.
    Als je echt de dwarsbesturing vanuit de piloot wil doen dan moet je denk ik heel flexibele leading edges kiezen, zodat ze echt doorbuigen bij a-symmetrische belasting.
    Nog een optie is, terug naar de ouderwetse floating keelpocket, en dan een flink hoge keelpocket. De keelpocket van een Mars lijkt me okee, maar dan wel gecombineerd met een veel losser doek, meer bolling; anders valt er ook geen billow te shiften...

15. henky

henky

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Volgens mij heeft de buigstijfheid van de leading edge alleen nut als je een floating crossbar hebt. En de mars 170 heeft geen floating crossbar. Ik weet niet zeker of het zo is maar ik dacht dat het altijd zo was. Omdat je met een floating crossbar ook een profiel verandering in je zeil krijgt bij het sturen, en dus tegerlijke tijd een andere vorm van je leading edge.

Groeten Leon

16. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Nee hoor; stel het je maar eens extreem voor, een zeilvlieger met niet-floating crossbar en heel slappe leading edges... bij een zijdelingse stuuruitslag zou de extra belaste LE gewoon extra doorbuigen, zodat meer bolling ontstaat etc. etc.
    Leading edges zijn altijd buigzaam, de mate verschilt met het type. Ook onder symmetrische vliegbelasting buigt de leading edge al door naar achteren/boven.

17. henky

henky

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Ok had ik het dus toch verkeerd.
    Dat een leading edge altijd buigt onder symmetrische vliegbelasting wist ik wel. Dat ziet een deltapiloot als het goed is voor iedere start die hij maakt met zijn checks.
    Ik heb op het moment bij mijn delta gewoon een aantal aluminium pijpen gebruikt die totaal niet doorbuigen. Dus als ik dan een besturing maak met gewichts verplaatsing gaat dat weinig uithalen.

Groeten Leon

18. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Als je maar een flink hoge floating keelpocket hebt (gecombineerd met een beetje losse bolling) valt er natuurlijk toch wel wat billow te shiften. Of het genoeg is om er leuk mee te sturen... geen idee.

19. delta johan

delta johan

Lid geworden:
    17 nov 2003
    Hallo Leon,

Prachtige vinding met die ketting.
    Heb je ook foto's van je vleugel?

Gr. Johan

20. henky

henky

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Jah zeker,
    Dit ben ik dus met de mars 170

En dit is de tweede mars 170 van Icaro
    Met als instructeur Aernout Drijvers van de deltavliegschool Randonaero Advantures.

Hier een filmpje van mijn eerste start vorig jaar met een Icaro Laminar ST2:
    [URL=" - Deltavliegen[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina