Herstel bootje :)

Ik vindt dat het hier niet thuishoort :mrgreen: Maar Burp kent mij goed dus weet dat ik er niks van meen :yes:

Ik kan me niet voorstellen dat mensen zich aan dit draadje ergeren, er staat zoveel info op en het is altijd leuk te zien als iemand zijn ziel en zaligheid in een project stopt...
ik zeg Burp, ga zo door :thumbsup:

ik heb vandaag dit hele (!) topic gelezen :D
vind het heel leuk en ben heel erg benieuwd naar
het eind resultaat ;)

Keep up the good work !

Laatst bewerkt:
Haha prachtig.
Het 'afdankertje' krijgt met recht een tweede leven en word in volle ere hersteld.
Ik heb zeer veel respect voor je doorzettingsvermogen en kijk met plezier naar het werk dat je er in stopt.

En dat je straks maar met trots mag rondvaren.

mvg,
Martijn.

het mooi om zo een verslag telezen alle tegenspraak tenspijt
het is een hele tour om dit tedoen als je allen dat gepriegel gewent bent
en rustig van de tekening kan werken en waar het gereedschap wat kleiner is
maar je komt voor de zelfde dillemmas testaan alleen de verhouding is anders.

petje af,een mooi fletje:D

of je nu 1:1 of 1:200bouwd, hoe groter het wordt,hoe minder je kan verdoezelen.

Je zegt het goed Phil. Ik ben net verhuisd zoals je weet en ga de boot deze week ophalen. Hij kan inmiddels al varen maar moet nog geschilderd worden. Ik twijfelde afgelopen weekend al om eerst de bodem te schilderen en daarna deze kant op te halen (slepen met mijn andere boot) of eerst deze kant op te halen en dan verder af maken.

Naast mijn huis heb ik hier de ruimte en ik kan dan eventueel de verf gaan spuiten. Ik denk dat ik hem hier naartoe vaar eind van de week en dan de laatste dingen ga schuren, nieuwe delen monteren en alles verfen. Dit voorjaar moet hij toch zeker af komen.

Het weer is er zeker naar!

Nou, spullen zijn gehaald om de epoxy in de primer te zetten en tevens heb ik antifouling gekocht. Bootje ligt inmiddels naast mijn huis en ik kan er heel simpel bij. Ik heb hem bij mijn oude huis gewoon in het water gegooid en met een touwtje gesleept naar mijn nieuwe huis. Binnen een half uurtje was ik er al en heb de boot op de kant getrokken. Hij ligt nu te wachten op de vervolgstappen.

Rechts de doorsteek die ik heb gemaakt naast mijn huis. Boot kan daar nu makkelijk in en uit het water.
Foto-A4JSQ3BG-G.jpg

Foto-7W4BWGDH-G.jpg

En vanuit mijn tuin gezien
Foto-3BT648BV-G.jpg

Was eerst nog even bezig met mijn andere boot. Bankjes zijn gelakt en de voorste vlonder ook. De grote heb ik eruit gehaald en vandaag in de lak gezet.
Foto-M7YOB3GU-G.jpg

Foto-3KNU6WXP-G.jpg

Links achter het gedeelte ook opnieuw in de lak en de plaat voor de bak ook meteen maar gedaan.
Foto-YECGTYQI-G.jpg

Foto-MVIE8ZC3-G.jpg

Ligt lekker in mijn tuintje te wachten tot zijn broertje klaar is. Waarom zijn bootjes zo leuk, ze kosten vreselijk veel tijd!! ;)
Foto-XAVERGL6-G.jpg

Foto-MFNQMLAQ-G.jpg

Aankomende dagen wordt het erg mooi dus beide bootjes krijgen wat aandacht.

Als eerste ga ik de boot schuren en in de primer zetten. Anti fouling kan er dan op. Moet daarna goed drogen en ik denk om dan ook de definitieve kleur aan de buitenkant erop te smeren. Moet wel mooi glad zijn.

Wordt weer vervolgd!!

Hoi Burp, gaaf project, wil je alleen even voor 1 ding waarschuwen... en dat is je spiegel, ik heb niet elke post doorgelezen, dus weet niet of het al gezegd is, maar die spiegels zijn altijd uit 1 stuk omdat daar nogal wat krachten op komen (je buitenboordmotor aandrijving) als wij spiegels moesten restuareren van bootjes, werd de gehele spiegel in 1x gedaan wegens sterkte van het hout.

nou is het geen grote motor, maar zou toch zonde zijn als je spiegel net breekt en je de motor weer uit de plomp kan vissen :)

Het stuk wat ik heb vervangen van de spiegel zit naast het stuk waar de motor aan vast komt. Tevens is het versterkt met epoxy en glasvezel. Gaat zeker heel blijven :yes:

Toch bedankt voor de tip. Als er meer tips zijn dan hoor ik het graag. Zeker mbt het verven. Zou zonde zijn als ik na al het werk de verf er zo zie afdonderen.

de kracht van de motor komt niet alleen op het dikke plankje waar de motor op komt, maar over de hele breedte van je spiegel. epoxy en glasvezel is leuk, maar je loopt kans dat je als je gas geeft met je motor dat op het punt waar de spiegel is doorgezaagd helemaal gaat delamineren. juist omdat op dat punt van het hout geen stevigheid te verwachten is.

polyester/epoxy/glasmat is niet sterk genoeg om alleen een motor te houden.

wat is anti fouling? Ik ken niets van boten, maar wat kuperus zegt, lijkt heel logisch. Misschien kunnen van de binnenkant nog een extra plank bevestigen voor de stevigheid? Of wat metalen strips?
Mooie tuin/doorsteek trouwens.

de kracht van de motor komt niet alleen op het dikke plankje waar de motor op komt, maar over de hele breedte van je spiegel. epoxy en glasvezel is leuk, maar je loopt kans dat je als je gas geeft met je motor dat op het punt waar de spiegel is doorgezaagd helemaal gaat delamineren. juist omdat op dat punt van het hout geen stevigheid te verwachten is.

polyester/epoxy/glasmat is niet sterk genoeg om alleen een motor te houden.

Ik ga aan de binnenkant nog wel wat versteviging maken. Maar er is alleen maar een hoekje uit de spiegel gezaagd. Zo te voelen zit het allemaal echt stevig op zijn plek maar ik zal voor de zekerheid twee maal controleren voor ik het af ga maken.

wat is anti fouling? Ik ken niets van boten, maar wat kuperus zegt, lijkt heel logisch. Misschien kunnen van de binnenkant nog een extra plank bevestigen voor de stevigheid? Of wat metalen strips?
Mooie tuin/doorsteek trouwens.

Anti fouling is een soort verf waar algen zich moeilijk aan kunnen hechten. Zo blijft je onderwaterschip schoon.

@burp: dat hoekje uit de spiegel is precies de plek waar de spiegel de krachten doorgeeft aan de rest van de boot. kijk maar hoe laag de onderkant van de bracket van de motor komt... zal niet veel schelen. bedenkt dat niet alleen de motor aan de spiegel hangt, maar ook het totale vermogen van de prop (arm x kracht = moment) op dat punt aangrijpt... zijn geen kinderachtige krachten... die hou je bijv niet vast met je handen, draait weg.

strips doen vrij weinig... je moet juist een geheel maken, liefst over de hele breedte.

[edit] Ook nog belangrijk is te weten dat de kracht niet altijd naar voren is gericht maar ook naar achter, dus wordt behoorlijk belast daaro.[/edit]

Mijn originele idee was ook om er een hele plaat tegen aan te maken (voldoende dik)

Ik zal eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Thanks voor de informatie :thumbsup:

Back