Herstel bootje :)

graag gedaan, vind het zonde als je zo`n bootje zo mooi opknapt en tijdens je 3de of 4de vaart dat je weer overnieuw kan beginnen en misschien de motor kan afschrijven.

btw motor is 2takt neem ik even aan... normaal lopen die 1:50 mengsmering, maar het kan zeker geen kwaad om de eerste paar uur 1:35 te varen. btw neem GEEN brommer benzine, zitten andere olien in, en is niet geschikt voor bbm.

Vreemd, het lijkt alsof Kuperus vanmorgen een bericht heeft geplaatst maar ik kan niet op pagina 21 komen...

Even testen of dit extra bericht wel werkt.

/edit, het werkt dus. Nu zie ik het bericht wel.

Ik heb de motor al laten lopen, volgens mij moet deze motor 1:100 maar ik gebruik 1:50 voorlopig. Uiteraard met de juiste olie. Brommix is absoluut niet geschikt.

Laatst bewerkt:
Alleen Yamaha loopt 1:100 ALLE andere bbm`s draaien 1:50 mengsmering

sommige mensen denken mengsmering = mengsmering en draaien vrolijk op brommix.

ik zou voorlopig even 1:35 draaien voor de zekerheid.

Tsja, ik ga die discussie niet aan. Mercury zelf geeft bij hun motoren ook aan dat 1:100 prima is. Boekjes spreken weer van 1:50.

Mariner is volgens mij mercury en mag ook 1:100.

Je zou een met 1:50 kunnen varen en kijken hoe de bougie eruit komt. Zwart en vet dan naar 1:75 gaan. Nog steeds dan zit je snel aan 1:100.

De bougie is een mooie maatstaf voor de hoeveelheid olie die je gebruiken moet. Veel rook en een vette bougie is bij mij minder olie. Wel goede olie gebruiken uiteraard.

Zeker een mooie tuin aan het water, nu nog een leuk RC bootje erbij en als het fout gaat kun je die ophalen met de grote boot. Misschien kun je die sloot ook gebruiken als opstijg en landings plaats voor een watervliegtuigje :-)

@brandaris: mariner = 1:50 simpel gezegd is ALLEEN yamaha 1:100

@burp:
leuke is dat mercury dealer hier ook zegt "je mag ook 1:100 smeren" MAAR als er door oliegebrek wat kapot gaat wijzen ze naar onderhoudsboekje 1:50.

met 1:35 wat ik als advies gaf zal de bougie vet worden, maar is juist gedaan om de bewegende delen extra in de olie te zetten ivm onder water hebben gelegen.

1:50 heeft ie nodig, nu zou ik 1:35 draaien (1 tank vol zegmaar puur om de bewegenede delen even dat extra beetje smering te geven, motor zal ook eerst uren dus wat meer roken) dan naar 1:50 gaan. niet schraler.

Alleen Yamaha loopt 1:100 ALLE andere bbm`s draaien 1:50 mengsmering

HOHO NIET ALLE , ik heb een seagull en die moet toch echt wel 1 op 25 hebben.
En nu niet miepen van dat is ouwe zooi, start altijd met lechts 1 keer trekken, ook na half jaar niet gebruiken.

Laatst bewerkt door een moderator:
@baggeraar: ok ok ... er zijn ook nog Johnsons van dezelfde leeftijd als die seagull van jou die 1:35 moeten hebben of ook 1:25... maar ik had het over relatief moderne motoren :)... (dus ook geen 4tact !! )

hallo

het verstevigen van het achterste schotr had oon nog anders gedaan kunnen worden
ofer de hele lengte een renuur in de plank frezen (boven frees)van voldoende diepte
dan in deze gleuf een evenbreed stuk triplex vast lijmen (poluerethaen lijm)
in het nieuwe stuk dezelfde gleuf frezen en dit ook met lijm over de reeds aangebrachte triplex schuiven
dit geeft een mooie onzicht bare versterkte achter plaat

gr raf

@ kuperus: ik heb een mariner 10 pk uit 2005 achter mijn rib (rubberboot met polyester kiel) hangen, en daar staat echt in het onderhouds boekje dat deze motor 1:100 gesmeert dient te worden. Maar als je vaak hard vaart is het wel verstandig om rond de 1:75 te smeren. En daar mariner in wezen een mercury is zullen die ook wel 1:100 gesmeerd worden. Ik heb mijn mariner eens open gehad naast een mercury van hetzelfde vermogen, das gewoon echt identiek.

Greets norrit

Kuperus, de motor heeft al zeker meer dan twee uur gelopen na het onder water geweest te zijn. Ook meer dan 1:50 gesmeerd toen. Daarna is hij netjes droog binnen weggezet (beetje olie in de cylinder en even aan de trekstarter trekken)

Ik verwacht dat deze het straks weer simpel doet. ik zal 1:50 smering aanhouden.

@burp: die 2 uur wist ik niet... dan ben je al paar stappen verder :). ik geef aan 1 tank omdat dat makkelijk bij te houden is... gaat om een paar uurtjes inderdaad.

@norrit: sorry, je hebt gelijk. jouw Mariner is trouwens als ik me niet vergis geen mercury, maar een yamaha. er is een periode geweest dat Mariner een samenwerkingsverband was tussen mercury en yamaha... en de hele mariner lijn van 9.9 en 15 pk`s waren 1 op 1 copies van de yamaha`s uit die tijd.

Is niet erg hoor. Liever dat mensen me ergens op wijzen als dat ze achteraf zeggen, dat had ik wel verwacht. Kritiek vat ik op als een kadootje zolang het opbouwend is ;)

Zeker een mooie tuin aan het water, nu nog een leuk RC bootje erbij en als het fout gaat kun je die ophalen met de grote boot. Misschien kun je die sloot ook gebruiken als opstijg en landings plaats voor een watervliegtuigje :-)

Dat is zeker goed mogelijk hier. Zowel het bootje als een watervliegtuig.

Misschien wil je je 007 bootje wel kwijt voor een prikkie? :rolling:

Zo, weer even ontopic ;)

Vandaag de boot weer rechtop gezet en begonnen met schuren en schrapen. De nieuwe stukken lekker rond gemaakt zodat ze perfect aansluiten op de bestaande delen.

Tevens begonnen met de driehoek om de verf er flink af te schrapen. foto's heb ik niet genomen omdat je daar nog niet veel van ziet. Morgen ga ik de hele ochtend schrapen en schuren tot ik het zat ben. Zodra ik zelf flink wat voortgang zie plaats ik weer een foto.

Morgen ook het statenjacht even tussendoor van wat lak voorzien. Zo blijf je bezig. Koop een boot en werk je dood ;)

En weer verder met schrapen. Net even grondverf gekocht en een heteluchtpistool. Gaat waarschijnlijk toch wat makkelijker.

Het gaat niet heel hard maar het wordt wel mooi. Misschien straks nog een foto als je weer meer kunt zien.

Zoals beloofd nog even snel twee foto's met de vorderingen van vandaag. Met het heteluchtpistool gaat het een heel stuk beter en sneller. Oude lagen komen redelijk goed los. Flink wat verf is inmiddels in de container beland.

Achterkant is helemaal schoon. Alleen nog schuren en dan kan het in de grondverf.
Foto-AF6CYVDB-G.jpg

Zijkant ook "behandeld"
Foto-CWSOOZTC-G.jpg

morgen wordt niks. Moet tennissen. Ook leuk maar het bootje komt er niet van af. Zondag of maandag weer verder.

hout ziet er netjes uit.
Zo op deze foto's is het inderdaad goed te zien, probleem met de spiegel. Ik zou zeggen, nog een balkje van langs binnen ertegen, desnoods met lange bouten er door?

Back