Het 1:12 Topic

1:12 bodies en zwarte foambanden op 1:12 velgen

even serieus:

Veel gebruikte bodies in de 1:12 zijn de Parma Speed 8 (HD), Protoform Speed 12, Blackart Ba03 en de Hotbodies Reynard. Er zijn nog veel meer bodies te koop en de meeste voldoen allemaal wel.

Voor wat betreft banden zijn Jaco banden behoorlijk populair omdat die goed leverbaar zijn. Lila voor en dubbelpink voor de voorkant en Pink of dubbelpink achter voldoen meestal wel.

Banden met Rubber, en Bodies met Verf....

Als je EFRA wedstrijden gaat rijden, moet je oppassen, lang niet alle bodies zijn toegestaan. If not... Alle bodies zijn goed, maar heeft zo zijn eigen karakter. Mij bevallen Parma kappen (speed 8 en Zytec) altijd wel erg goed.

Banden... ligt totaal aan waar je rijdt, wat je rijdt enz....
Voor worden Purple en Double Pink veel gebruikt, en achter zie je meer verschil, vooral Geel, Grijs, en Pink.

Maar nogmaals beide is erg naar eigen inzicht..

Groet Robert

Kan iemand eens schematisch tonen hoe je een booster aansluit (mn de Hobbywing versie) op je elektro ? Of een linkje naar zo'n schema.

Er wordt heel wat geschreven/getest met het aan of uitzetten van je regelaar bij het gebruik van een booster.

Ik dacht dat je de booster aansluit op de + en - van je batterij en vervolgens aansluit op je ontvanger (batterij connectie). Mij lijkt het dan logisch dat je dan je regelaar aanzet om alles van stroom te voorzien. Sommigen spreken echter over een schakelaar op de booster, maar die heb ik niet op die Hobbywing booster.

Inderdaad de + en - op de regelaar ipv de batterij (foutje van mij).

Dwz dat ik er wel een schakelaar kan tussen zetten ?

Dat kun je doen, maar het moet dan wel een schakelaar zijn die een hoog vermogen (lees stroom van je motor) kan leveren. Beter zou het zijn als je bijvoorbeeld de plus of min draad van je booster naar je ontvager van een schakelaar voorziet. Daar loopt veel minder stroom (enkele Milli Amp's in plaats van Amperé's naar je motor)
Als dan je ESC uit staan, en je ontvager (en de rest) geen spanning krijgt, is je hele auto uit. Doe je dat niet, is de stekker in je accu.. je schakelaar ;-)

Groet Robert

De Novak booster heeft een + en - voor voeding.
Deze kan je direct op de regelaar solderen.

Dan stekkertje in de ontvanger steken (maakt niet uit welke positie)

Klaar is Kees.

Schakelaar op de regelaar uit laten en de auto aan en uit zetten met de schakelaar van de booster.

Werkte bij mij in 1 keer en had niet eens echt naar de handleiding gekeken.

Wat opviel met rijden met een 1cell lipo is dat je de tanwielverhouding aardig moet aanpassen, maar dat is logisch.
Maar vooral dat de auto minder druk op de achterwielen heeft daardoor voelt de auto heel anders aan, wil sneller een stapje opzij zetten.
Het aanpassen van de setup lijkt noodzakleijk.

De Novak booster heeft een + en - voor voeding.
Deze kan je direct op de regelaar solderen.

Dan stekkertje in de ontvanger steken (maakt niet uit welke positie)

Klaar is Kees.

Schakelaar op de regelaar uit laten en de auto aan en uit zetten met de schakelaar van de booster.

Werkte bij mij in 1 keer en had niet eens echt naar de handleiding gekeken.

Wat opviel met rijden met een 1cell lipo is dat je de tanwielverhouding aardig moet aanpassen, maar dat is logisch.
Maar vooral dat de auto minder druk op de achterwielen heeft daardoor voelt de auto heel anders aan, wil sneller een stapje opzij zetten.
Het aanpassen van de setup lijkt noodzakleijk.

he Kees?
waar heb jij dan al getest?

he Kees (ik ga hier maar mee verder hé), hoe bevalt het met 1 cel lipo ?

Wat is je set-up (esc - motor - vertandingen - banden - veren) ? Welke lipo gebruik je ?
Wat is het baangedrag ? Heb je jezelf kunnen vergelijken met 4 cel nimh ?

Inderdaad het meeste is al beantwoord.

Testen was trouwens een groot woord, heb ongeveer 10min met de lipo gereden.
Moet dus nog veel uitproberen.

De lipo is een Reedy 4600.
Heb geen vergelijk dus kan ik geen oordeel verder over geven.
Behalve dat ie heel mooi past in de asso ;)

Grt,
Kees euhh Michael!

Inderdaad het meeste is al beantwoord.

Testen was trouwens een groot woord, heb ongeveer 10min met de lipo gereden.
Moet dus nog veel uitproberen.

De lipo is een Reedy 4600.
Heb geen vergelijk dus kan ik geen oordeel verder over geven.
Behalve dat ie heel mooi past in de asso ;)

Grt,
Kees euhh Michael!

Een interessante quote van een ander forum:

You will most likely struggle to make times. At the recent IIC many of the mod drivers were dumping, but I dont know what wind motors thay were using. I'd guess that you will have to motor or gear down and run a receiver pack instead of a booster to make it.

Zijn er nog mensen die met een 1/12 4wd rijden? Worden er nog wedstrijden enz. voor georganiseerd? Of is het hele 1/12 4wd dood gebloed? Er waren een paar leuke modellen van corally en xray...

@ Pieter: dat is met Modified. Met een 4.0 ga je je tijd niet meer halen. Een 4.5 of 5.0 zal het wel gaan worden voor de modified rijders. Overigens denk ik niet dat daar veel van gaan overblijven. Met 10.5 geen problemen met 8 minuten.

@ Pieter: dat is met Modified. Met een 4.0 ga je je tijd niet meer halen. Een 4.5 of 5.0 zal het wel gaan worden voor de modified rijders. Overigens denk ik niet dat daar veel van gaan overblijven. Met 10.5 geen problemen met 8 minuten.

I know Frans, staat ook in het stukje tekst. Met een lipo (lagere voltage) zal een 4,5 of 5 oid inderdaad wel kunnen lukken. Alsof er niet veel van gaat overblijven bestrijd ik, het is nog steeds al snel 30% van een totale opkomst bij bijna elke (grote) race. Met de huidige ontwikkelingen op elektronica, motoren en lipo's verwacht ik zelfs dat ook runtime hier in de toekomst geen probleem meer gaat zijn.

hallo beste modelbouwers ik rij nu zon jaar met de academy sp3 EXTREME en heb steeds last van lamme velgmeenemers(het schroefje waarmee hij op de as zit) ze zijn van kunststof maar ik heb gezien dat ze er ook van paars aluminium zijn nu is mijn vraag weet 1 van jullie mischien waar deze online te bestellen zijn??

Het liefst niet muco of verspaget

bijvoorbaaat dank

Zooooo het buiten seizoen is voor mij wel een beetje over denk ik zo...
Nu weer lekker voorbereiden op de winterrr lekker 100% op de 1:12 :D

Greets Robert

Die nog steeds verbaasd is van de "uitrem actie" whahahahaha :mrgreen:

Back