Het belang van een Lipo laadzak

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Teus, 22 nov 2008.

?

Naar aanleiding van de foto's ga ik een lipozak gebruiken

1. Ja

55 stem(men)
    31,4%
  2. Nee

120 stem(men)
    68,6%
  1. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Opmerkelijk dat één cel nog intact is...

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. br@m

br@m

Lid geworden:
    19 apr 2006
    Bedankt voor deze zinvolle bijdrage aan dit draadje.

Natuurlijk maak ik wel eens fouten. Maar ik blaas niet moedwillig een cel op zoals op de film.

Ik laad zoals gezegd nooit in de kist, dus als ik een fout maak bij het laden kan dat nooit tot explosie van de kist leiden.

Voor het laden heb ik een paar LiPo sacks.

Verder heb ik een automatische lader dus een foutief aantal cellen instellen gaat niet.

In plaats van een sarcastische reactie wil ik graag antwoord op mijn vraag - kan zo'n explosie ontstaan door zelf-ontbranding van een LiPo?

Verder is het nadeel van een niet afgesloten kist dat de gassen gewoon vrijkomen en die gassen zijn bepaald niet fris.

Dus als je besluit dat je wilt laden met een bescherming, of dat nou een zak is of een kist, om echt veilig te zijn moet je dan eigenlijk altijd in de open lucht laden.

Binnenshuis laden met een LiPoSack of niet luchtdichte koffer helpt maar voor de helft - de vlammen blijven beperkt maar de giftige gassen komen gewoon in je huis.

3. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Je kunt ook een bunker in je achtertuin graven, das super veilig.
    Toen we nog met NiCD/MH vlogen waren we ook niet zo paranoïde,
    terwijl die dingen in mijn ogen eigenlijk een stuk gevaarlijker zijn.
    Als zon cell "af gaat", dan is dat een granaat inclusief metaalsplinters.

Er zijn er nog steeds veel die een lipo laden met opa's ladertje of gewoon niet weten hoe je het ding in moet stellen,
    of als zon lipo zo krom als een banaan uit een wrak gekomen is dan buigen ze die gewoon even recht.
    En als zon ding dan een keer begint met stinken en branden, dan is het "lipo is levens gevaarlijk, laad het alleen in een bom kluis!".

Gewoon in een keramische kom met een lader die niet uit het jaar nul komt,
    weten hoe je moet laden, er voor zorgen dat er niets brandbaars in de buurt ligt.
    Dat is in mijn mening meer dan genoeg. Gezond verstand is de beste beveiliging.

4. Aaalie

Aaalie Guest

+1

Vriendelijke groeten,
    Aldert

5. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Helemaal eens met de opmerking "Gezond verstand ... goede lader ...".

Toch een paar kanttekeningen:
    • explosiegevaar ontstaat alleen als iets druk op kan bouwen. Los dynamietpoeder explodeert niet als je hat aansteekt, maar brand heel heftig. Pas als die verbrandingsenergie opgesloten zit in een gesloten bak oid. gaat hij druk opbouwen. En als die het niet meer houdt komt al die energie in 1 milliseconde vrij als "de bom barst".
    • Nicad's en Nimh's zitten in een metalen afgesloten beker. Bij heftige ontlading (kortsluiten) kunnen ze dus druk opbouwen ... Met alle gevolgen van dien.
    • de hoeveelheid opgeslagen energie in 1 Nicad-cel is vele malen kleiner dan in een Lipo-cel. Vergelijk 1 Nicad-cel met 1 lipo-cel, allebei 1200 mAh. Dan bevat de lipo pakweg 3x zoveel energie (vanwege het voltage, 3,7V = ± 3x 1,2 V).
    • De buitenkant van een Lipo is een dunne plastic huid. Die is gevoeliger voor beschadiging. Zeker voor hogere temperatuur, wat bij overladen e.d. gebeurt. Daardoor kan hij makkelijker met de buitenlucht contact maken. Met alle gevolgen van dien.
    • Het gevaar schuilt bij een lipo niet zozeer in explosie, maar in brand! Er komt een machtige steekvlam uit. als je goed naar dat youtube-filmpje hebt gekeken, kon je zien dat het begint met een vlam, maar als hij de doos dicht doet komt er alleen nog maar rook. Omdat er geen nieuwe zuurstof bij kan (wordt door de lipo-gassen eruit geblazen. Tegen de tijd dat die gassen buiten de kist kwamen, waren ze al zover afgekoeld dat ze niet meer spontaan ontbranden. Daar dient dus een lipo-zak of zoiets voor.
    • Keramische kom:
      Ja, goed tegen brand (als je hem niet onder de gordijnen zet) :rolleyes: , maar de rookshade in huis gaat je zeker niet blij maken ...
    Gr. Dirk.

6. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Hier gebruik je een verkeerd voorbeeld Dirk. :oops:
    De eerste fout is dat Dynamiet niet in poedervorm bestaat. Dynamiet is een explosieve vloeistof (nitroglycerine) dat door kiezelgoer is geabsorbeerd. Dit maakt het stabieler en wat minder schokgevoellig, minder gevaarlijk dus.
    Ten tweede zal dynamiet ook zonder opgesloten te zijn met een zeer heftige explosie uit elkaar klappen. Dat komt doordat de verbrandingssnelheid hoger is dan de geluidssnelheid. Wanneer het ontstoken wordt zal de drukgolf met de snelheid van het geluid alle kanten op gaan. De verbrandingsgassen kunnen niet sneller weg dus zal er een enorme druk ontstaan wat de explosie tot gevolg heeft.
    Wanneer je buskruit als voorbeeld zou gebruiken klopt je voorbeeld wel helemaal.

Helaas maar de hoeveelheid elektrische energie die een accu bevat is geen enkele maat voor de kracht waarmee een accu cel zal exploderen. De kracht waarmee een NiCad uit elkaar klapt is meestal veel heftiger en krachtiger dan van een LiPo. Je schrijft het iets verderop zelf al:
    In een metalen behuizing van een NiCad of NiMh cel kan een veel hogere druk opbouwen voordat hij uit elkaar klapt.
    De dunne kunststof "behuizing" van een LiPo scheurt al open bij een veel lagere druk.

Het probleem is dat bij overladen zuiver Lithuim ontstaat wat bij contact met organisch materiaal spontaan ontbrandt. Ook al is de behuizing nog niet opengescheurd dan brand het binnenin al! Wanneer de druk daardoor zo hoog is opgelopen dat de behuizing open scheurt, dat is al na een paar seconden "binnenbrand", komt er een echte steekvlam vrij.
    Je zal dus moeten zorgen dat de druk wel weg kan maar de vlammen "binnen" blijven. Daarom kan een hermetisch gesloten kist dus gevaarlijk zijn omdat die ook uit elkaar kan klappen als de druk hoog genoeg kan oplopen. In de LiPo zelf zit voldoende (chemisch gebonden) zuurstof om dat te kunnen veroorzaken. Dus ook al is de kist afgesloten en kan er geen zuurstof van buiten af bij dan nog kan er voldoende branden on een hele hoge druk in die kist op te bouwen. Dat idee van die sluiting met veertjes is zo gek nog niet, als ze maar niet te sterk zijn.

7. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008

Kan een explosie onstaan door zelfontbranding?
    Ja waarom niet.
    Spontaan zelfontbranden zal veel minder snel gebeuren dan door overladen etc.
    Maar als het gebeurt dan zal hij ook kunnen exploderen wat niet hoeft..
    maar het kan dan natuurlijk ook want de samenstelling ligt in puin.

Ik laad zoals in het filmpie in een geldkist.
    Druk kan eruit, vlammen niet.

Hou effe je adem in, raam open en klaar is klara.

Het is niet dat elke avond er een lipo uitfikt toch?
    Als het gebeurt dan ruikt het maar minder fris.
    Als het goed is hoef je het nooit mee te maken, zowel dan gewoon goed luchten.

Beste manier blijft gewoon in een metalen kist waar de druk er af kan.
    Dus gewoon niet 100% luchtdicht.
    Dat klem idee is leuk maar als de klep toch iets strak zit komt er nog wat druk, als ie dan plots knalt dan blijft hetzelfde effeckt.
    En knalt de deksel er alsnog af.

Wil je ook geen stank dan laad je in je schuur, onder een afdak, balkon etc.

8. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Dit filmpje is zo nep als wat. Ik ken deze kisten; zeer solide!!
    Daar kan je bijna een handgranaat in laten klappen zonder zo'n explosie te krijgen.
    Dit is fake/nep/truckage/verzin het maar, maar geen exploderende Lipo.

Sinds een tijdje heb ik ook lipo's met een daarbij behorende lader.
    Mijn hobbyruimte is de garage.
    Lipo's liggen opgeslagen in een lipo-zak van meneer C.
    Geladen worden ze in een 7,62mm MAG-munitiekist met deksel op een kier, maar vergrendeld.
    Ik heb de laad-apparatuur én m'n werklamp op één geschakeld stopcontact; als ik de garage uitga, gaat de lamp (en de laadapparatuur) uit.

En ja, ook ik heb een blusser in de garage.
    12 liter CO-2 schuim. Verdrijft zuurstof en verstikt dus de brand. Probleem is alleen dat ik ook zuurstof nodig hebt...
    Een poederblusser ga je niet willen bij al je elektronica: bluspoeder is een zout.
    Als je brand is geblust, kan je vervolgens al je elektronica weggooien, want alle printbanen zijn aan gort.
    Halonblussers zijn de blussers die verboden zijn. Jammer, want het spul bluste perfect, zonder bijverschijnselen.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Sorry, mijn chemische kennis was onvoldoende. Ik bedoelde zoiets als buskruid.

Ik had het in mijn verhaal niet enkel over een evt. explosiekracht. Er stond dan ook enkel "de hoeveelheid opgeslagen energie ...". Desalniettemin is die energiehoeveelheid wel degelijk een maat voor de klap. Een klap van een mega-joule is (onder verder vergelijkbare omstandigheden) minder hard als een klap van een kilo-joule.

Zo was het ook bedoeld, niet hermetisch dicht, maar met lekgaten.

Overigens: de kwaliteit van een lipo schijnt sterk af te hangen van de zuurstofvrijheid van het productieproces. Mijn beleving is dan ook dat er in een Lipo geen (of zeeeer weinig) zuurstof zit.
    Chemisch gebonden zuurstof zegt niets. Roest (ijzeroxide) en bv. CO2 zitten vol zuurstof, maar die dragen niet bij aan een verbrandingsproces.

De strekking van mijn verhaal was dat lipo's toch wel een paar andere (grotere in mijn ogen) risico's hebben dan Nicad's en/of Nimh's. Maar in de voorbeelden heb ik dat inderdaad wat ongelukkig uitgewerkt.
    Verder heb je wel een punt.

Gr. Dirk.

10. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Dirk,
    Je hebt gelijk dat een klap van een mega-joule (veel) harder is dan van een kilo-joule maar dat is de energie van de explosie. De hoeveelheid opgeslagen electrische energie die er in een accu zit is geen maat voor de klap van een eventuele explosie. Een lege accu kan net zo hard klappen als een helemaal geladen accu. Het is de chemie en de mate van opsluiting die hier bepalen hoe hard de klap is.

Het is absoluut waar dat er in een Lipo geen "losse" zuurstof moet zitten. Sorry maar ik heb niet helemaal volledig uitgelegd wat er gebeurt omdat het voor mij zo logiesch is dat ik er verder niet bij na denk. :oops:
    Het probleem is dat bij overladen elektrolise plaats vindt. Door die elektrolise komt er zuiver Lithium en een aantal gassen, waaronder zuurstof, vrij die normaal chemisch gebonden zijn aan andere stoffen. Dat is waarom het overladen van een LiPo zo gevaarlijk is en waarom er brand kan ontstaan zonder dat er zuurstof van buiten af bij komt.

Wanneer de elektrolise net begint ontstaan er alleen nog maar gassen. Op zich al gevaarlijk maar zonder vuur is er nog weinig aan de hand. De accu zal opzwellen maar als je het overladen op tijd stopt hoeft hij nog niet te ploffen.
    Pas wanneer er voldoende zuiver Lithium is ontstaan wat in contact komt met de gassen, dus ook de zuurstof, gaat het mis. Het Lithium ontbrand en steekt de rest aan met als gevolg een plof. Het resterende gas spuit met een steekvlam naar buiten en verder gevaar is dan eigenlijk geweken. Natuurlijk kan (zal?) die steekvlam de boel in de omgeving in de fik zetten en moet je ingrijpen maar van die cel heb je op dat moment niet veel meer te vrezen. De resten zullen nog een poosje nasmeulen en roken waarna ze de vuilnisbak in kunnen.

Omdat dit effect eigenlijk alleen optreed wanneer je overlaad zal de accu dus ook veel elektrische energie in zijn chemie hebben opgeslagen. Toch komt die energie niet vrij wanneer de accu ontbrandt en ploft. Daarvoor is puur en alleen de chemie voor varantwoordelijk. Zou je in plaats van de plastic omhulling metalen bussen gebruiken zoals bij NiMH dan zou de druk veel hoger moeten oplopen voor ze zouden klappen. Daardoor zou de klap ook veel harder en vernietigender zijn. Weest dus maar blij dat LiPo is een "slap" plastick omhulsel zitten. ;);)

Wanneer een lege accu opzwelt komt dat doordat de chemie verstoort is geraakt door te ver ontladen. Wanneer je dan weer gaat laden kan de elektrolise eigenlijk direct al beginnen. Daarom moet je dus zeer voorzichtig zijn als je zo'n accu probeert te laden. Het kan goed gaan, soms kan je de chemie weer in goede orde krijgen maar het blijft link. Als het lukt ben je er nog niet want meestal ben je een (flink) deel van de capaciteit definitief kwijt. Als het niet lukt is het plof en een steekvlam. :evil: Ondanks dat de accu dan nog leeg is zal de plof en de steekvlam net zo sterk zijn als wanneer een volle accu ploft.
    Opassen dus! ;)

11. PH-TVS

PH-TVS verslagschrijvers

Lid geworden:
    20 dec 2008
    Erg interessant om dit te lezen.

Maar nu een hele andere vraag.

Ik heb laatst een lipo gesloopt door per ongeluk kortsluiting te veroorzaken.
    Maar wat gaat er eigenlijk kapot door de kortsluiting? De lipjes zijn niet door gesmolten en ook de draden zijn nog intact. Maar toch wil de lipo niet meer laden.

Wat kan er eigenlijk verder stuk gaan aan een lipo? Of is dit te veel off-topic?

Groet,
    Theo

12. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens.

Tijdens de testen voor de MBA bleek dat de steekvlam wel behoorlijk groot en fel is, maar van een dusdanig korte tijd dat die niet veel schade doet ontstaan. De schade en een eventuele brand komt voort uit het feit dat de lipo een minuut of 10 blijft branden. Dit gebeurd met een redelijk kleine vlam. Maar daarbij schieten kleine brandende stukjes weg. Deze stukjes steken dan alles aan waar ze op/in terecht komen. Deze kleine stukjes springen tot ongeveer 1,5 meter ver weg.

We hebben dit uit diverse testen kunnen afleiden.

13. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    En als dat gebeurt, getuigt het enkel dat de eigenaar dom bezig is.
    Als je bij je lipo's blijft, zullen ze de kans niet krijgen om 10 minuten te liggen smeulen.
    Die juin je al na de eerste vlam het raam uit als je dat meemaakt.

14. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Stukje uit de tekst van het artikel. Let wel, er zit copyright op het artikel, een stukje eruit halen ter verduidelijking mag hopenlijk wel

Zoals je ziet hebben we veel moeite moeten doen om ze te laten ontbranden. Daarnaast waren er meer dan voldoende waarschuwingen geweest voordat de cellen uiteindelijk in de brand vlogen.

15. janneman

janneman

Lid geworden:
    19 sep 2003
    ..................................................????

Laatst bewerkt: 30 aug 2010
  16. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Niks, is een spambot;)

17. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ja maar dan wel een spambot die Nederlands spreekt. Is nieuw voor mij.

18. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Beginnen ze nu ook al topics te vervuilen? Stel kwasten.. *modknop*

19. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Het klopt dat een GOEDE LiPo niet zo maar zal ploffen. De moderne laders zijn ook nog aan alle kanten beveiligd dus moet je inderdaad "je best doen" om een LiPo te laten ploffen.
    Het is anders als er al iets mis is met een LiPo. Dan weet je niet wat er precies van binnen gebeurt en kan zo'n ding eerder ploffen dan je lief is. Toch kan de beveiliging nog op tijd ingrijpen en een plof voorkomen.
    Helaas is het ook een aantal keren gebeurt dat een LiPo weg werd gelegd en na een poosje spontaan plofte en in de fik vloog. Daar zijn auto's en zelfs huizen door in brand geraakt. Op Youtube staat (stond?) ook een filmpje van een speedboot met LiPo's die tijdens de run begon te roken. Eenmaal op de kant plofte er nog meer cellen en kwam er een regelrecht rookgordijn uit die boot. Achteraf bleek overbelasting de oorzaak te zijn. Een schadepost van vele duizenden euro's voor die jongens. :oops:

Dan die steekvlam. Wat ik tot nu toe heb gezien was zoals ik schreef, een flinke steekvlam en daarna eigenlijk niets meer. Natuurlijk werd er direct ingegrepen en wachtte men niet af wat er verder zou gebeuren. Ik kan me voorstellen dat er meer gebeurt als je niets doet. Het elektrolyt in de LiPo is een polymeer, een soort plastic dat elektrisch geleidend is. Wat daarmee gebeurt als het brandt weet ik niet maar dat zou die wegspringende vonken kunnen veroorzaken. De omhulling is ook een plastic waar aluminium in zit. Wanneer aluminium brandt kunnen er ook vonken wegspringen met alle gevolgen van dien.
    Dus niet op je krent blijven zitten als er iets gebeurt maar direct ingrijpen dan is er verder niets aan de hand. Je hoeft niet bang te zijn voor een nieuwe plof en steekvlam zolang er natuurlijk niet meer cellen beschadigd zijn!

20. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    alle lipo's in de test waren oude gebruikte en soms zwaar mishandelde pakketten. Allemaal afgeschreven door de eigenaren die ze aan ons hebben afgestaan voor de test.

De gebruikte laders: een Hobbyland reflex lader, een Hitec nicad lader en een robbe power peak lader.

Deel Deze Pagina