Het belang van een Lipo laadzak

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Teus, 22 nov 2008.

?

Naar aanleiding van de foto's ga ik een lipozak gebruiken

1. Ja

55 stem(men)
    31,4%
  2. Nee

120 stem(men)
    68,6%
  1. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik heb een zeer kromme 3S 3000 mah lipo liggen. (Heeft in een romp gezeten die recht de grond in ging) Eigenlijk is-ie nog vol, en goed gebalanceerd... :(
    Strikt genomen zou ik 'm moeten ontladen alvorens weg te gooien, alleen heb ik geen idee hoe. Tja, een outrunner op aansluiten... een gloeilampje kan natuurlijk ook... is er geen handiger manier?

2. xyz

xyz

Lid geworden:
    2 dec 2007
    was niet duidelijk genoeg,
    1: dit is niet bij mij gebeurd.
    2 : doordat er nog een stoeptegel onderlag is er niks mis gegaan
    3 hier de originele post : RC Groups - View Single Post - Lipo Fires Are Real!!!!
    4 : ik denk toch, dat het andere zijn, zo mogen er het zelfde uit zien maar werken doen ze niet. Jij hebt die van jou bij HK van dan(denk ik) , en die blijken echt te werken. Waarom denk ik dat ze niet het zelfde zijn, deze lijken niet te werken, en B geeft HK lowest price garantie, die op ebay zijn goed koper.

Bart,

3. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Ik schiet op oude lipo's. Moet je wel doen op een verlaten plek met de wind van je af ;)

Dit was mijn FPV twinstar totdat de lipo "ontplofde" midden in de lucht.
    Was een splinternieuwe 5000mAh Turnigy 3s lipo.

4. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Vertel daar eens wat meer over... was dat echt een nieuwe, niet mishandelde lipo?
    Trouwens, zo te zien loont het de moeite om voor die Twinstar een nieuw rompje te bestellen...

5. Tjello

Tjello

Lid geworden:
    16 feb 2010
    Had dit topic nog niet gezien. Ik gebruik een lipo laadzak voor het laden van mijn lipo's.

Ik vind het een stukje techniek wat met een stukje extra aandacht behandeld moet worden.

Beetje jammer maar ze werden na wat incidenten verplicht op de worlds !

6. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Ja, het was een splinternieuwe Turnigy 5000mAh 3s 25c op zijn eerste vlucht, met het stekkertje er netjes aan vast gesoldeerd en zowel + als - beide van krimpkous voorzien.
    Opgeladen en goed gebalanceerd.

Heb een compleet nieuwe TwinStar bouwkit (zonder motor regelaar servo's etc.) besteld, het middenstuk van de vleugels en beide motor bevestigingen waren ook kapot.
    Heb voor de servo's gelukkig alleen nieuwe draadjes en gears hoeven kopen.

7. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ik vraag me toch af wat de oorzaak daarvan geweest kan zijn.
    Van normaal ontladen kan zoiets toch niet gebeuren?
    Ik bedoel waarom issie niet al geknald bij het laden, want rot is rot toch?
    Misschien is het om een of andere reden zo heet in de romp geworden,
    dat de soldeer lipjes in het lipopack zelf zijn gaan smelten (bijde escs binnenin zonder luchtstroming ofzo)?

Ik vind zelf mijn hoge ceramische soepkom wel goed genoeg om in te laden.
    Met ammo boxen of zakjes zou ik me niet bezig houden iig.

8. br@m

br@m

Lid geworden:
    19 apr 2006
    Het is een feit dat LiPo's kunnen ontbranden, en ik weet dat ik, hoewel ik secuur ben, toch ook zo af en toe wel eens een fout maak :).

Wie het risico wil lopen moet dat zelf maar weten.

Ik heb in ieder geval bij de legerdump twee US Army ammoboxes gekocht (WO2 trouwens) voor €12,50 per stuk.

Daar bewaar ik alle LiPo's in.

En ik laad ze alleen op onder toezicht en bij voorkeur buitenshuis.

Better safe than sorry.

9. robert c

robert c

Lid geworden:
    8 jul 2008

ow ...

Ik gebruik een laadzak van PK, die was daar rond de 13 euro. Ziet er wel exact hetzelfde uit... :confused:

Robert

10. xyz

xyz

Lid geworden:
    2 dec 2007
    wat bedoel je met PK ?

Als het HK moet zijn, hoef je volgens mij geen zorgen te maken, deze zijn door een aantal mensen getest. En ja die goedkope zien er het zelfde uit, maar hoeven dus niet het zelfde te zijn.

Bart,

11. jakkobink

jakkobink

Lid geworden:
    25 okt 2007
    PK is een nl winkel. Dat zou een zeer slechte zaak zijn. Ik ga al mijn lipo's ook maar niet meer bij elkaar leggen! Ik heb ze nu op een brandvaste plaat van metaal op een kleiplaat. Maar zie na het lezen van het volledige topic dat ze wegschieten.. Ik ga nu uit een bonk klei maar eens een plaat makenmet diepe uitsparingen voor de afzonderlijke accu's. Voor 6 euro heb ik 10kg klei. Met 20kg kan ik een mooie hyvemaken waar ze rechtop in kunnen staan. De lader zal ik er ook maar in maken..als ik dat zo lees. De geperforeerde metaal plaat (honingraad) maak ik op maat zodat die erop kan.
    Toch vervelend als mijn schuurtje af zou branden ;)

Jakko

12. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    tja een lipo geeft wel een mooie vlam :D maar ik heb nu eig een vraag ivm met die lipo's. Hoe zit het met een hardcase lipo? brand deze ook gewoon door zoals een "losse" lipo?

13. Sleurhutje

Sleurhutje Forum veteraan

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Check, die zijn stukken gevaarlijker. :yes: Dat zijn complete projectielen als de huls eraf geschoten wordt. Heb het een aantal keer zien gebeuren tijdens het autorijden (sommige gasten zijn echt onverantwoord bezig door alleen CC te laden en de delta peak negeren. Of lekker 4x re-peaken. Voller dan vol kan echt niet zonder gevaar te lopen.

Een keer flink belasten zodat de accu wat warmer wordt. Dan als de accu nog warm is gewoon langzaam plat drukken. Een half uurtje af laten koelen en een paar laad- en ontlaadcycli uitvoeren. Wedden dat er niets mis mee is. Zo lang de interne lamellen elkaar of de zijkant niet raken, is er niets aan de hand.

En anders? LiPo buiten leggen, bij voorkeur wat weg van de bewoonde wereld. Plank met een spijker nemen en even een opstelling maken zodat je op een 10 meter afstand de plank met de spijker door de LiPo kunt laten vallen. Dan is de LiPo op spectaculaire wijze snel uit zijn lijden verlost. :rolling: Wel filmen en uploaden. :yes:

Deze LiPo (2S 3200mAh Graupner/Kokam) is nu 3 jaar oud en levert na het plat drukken nog braaf 3130mAh bij ontladen op 7A tot 3,00V/cel.

14. Pascal

Pascal

Lid geworden:
    28 nov 2004
    fijne tip zeg !

Ik ga ook op zoek naar dit mooie kistje

15. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Erg mooie, ruime en degelijke kist hebben ze bij Baco Army Goods in IJmuiden.

16. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Baco, das een top tent.
    Je kwijlt je helemaal gek als je daar eens binnen loopt.

Laden in een zak of bom koffer doe ik iig niet,
    bij mij liggen ze in een hoge dikke soepkom bij het laden, en in rust liggen ze in een metale ladekast.
    Ik moet de eerste bolle lipo nog meemaken trouwens, wat doen jullie er toch mee? :lol:

17. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Ja, ik vraag me ook af hoe ze het keer op keer presteren om een LiPo zo ver te krijgen. Ik heb vanaf het begin dat ik elektro ging rijden en vliegen ook LiPo's gebruikt en nog nooit één probleem gehad. Alleen een flutje GE-Power chinese LiPo. Die komen er dus echt niet meer in.

En zo'n bomvrije kist is echt mooi. Je maakt de kist open en dan blijkt alles gegratineerd te zijn. Niets van gemerkt. :rolling: En de Baco is inderdaad een leuke tent om lekker een middagje te struinen. Snoepwinkel voor de knutselaars. ;) Je gaat er altijd met meer weg dan waarvoor je eigenlijk kwam. :oops:

18. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    prachtig, die stalen munitiekisten, vooral goed afsluiten, dan kan als de lipo ploft de druk tenminste niet weg en wordt de klap nog groter..................

In de Modelbouw Aktueel heeft ooit een heel goed stuk gestaan over de lipo veiligheid, de schrijver heeft toen heel veel moeite moeten doen om de lipo's in de brand te krijgen. Jammer dat dit blad niet meer bestaat, daar stonden toch altijd goede stukjes in.
    Vooral omdat de adverteerders niet meer wensten te adverteren omdat er een advertentie van hobbyking in stond. Erg hypokriet want hier adverteren ze wel en de meesten gebruikers hier wijzen iedereen door naar hobbyking in plaats van naar de nederlandse winkelier.

19. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Nou ja, zoveel druk bouwt het nu ook weer niet op. Sterker nog, het loopt echt letterlijk met een sisser af. De lucht expandeert niet dusdanig dat zo'n kist bol staat of het deksel er af knalt. :nooo: Zelfs een Tupperwarebakje bleef het deksel op met een 3S 1500mAh 20C LiPo. En het kostte heeeeeeel veel moeite om de accu elektrisch zover te krijgen (een spijker erin slaan is sneller en veiliger ;)).

Daar zijn de winkeliers evenmin blij mee. Maar ik denk dat de resultaten van op het MBF adverteren beter zijn dan in een magazine. Daar lees je vrolijk verder en na drie bladzijden ben je de link vergeten. Op het scherm is het een kwestie van klikken en de webshop wordt geopend. En winkelbespreking is in principe niet toegestaan (conform de regels en in een aantal gevallen ook de verzoeken van mods/beheerders). :D

20. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Ik heb kort geleden een rookmelder boven de hobbytafel gehangen, waar de lipo's laden. Mocht ik even de huiskamer ingewandeld zijn en er gebeurd wat, heb ik in ieder geval de snelst mogelijke waarschuwing.

Groet,
    Gerben

Deel Deze Pagina