Het belang van een Lipo laadzak

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Teus, 22 nov 2008.

?

Naar aanleiding van de foto's ga ik een lipozak gebruiken

1. Ja

55 stem(men)
    31,4%
  2. Nee

120 stem(men)
    68,6%
  1. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Mijn balancer moet ik tussen de lader en de accu hangen, en daar gaat het soms fout heb ik gemerkt. Nu laad ik met deze balancer los van de lader. Dit gaat tot nu toe steeds goed, de lipo's worden weer helemaal vol en het balanceren is ook redelijk tot goed. Helemaal tevreden ben ik echter nog niet met die balancer.

Maar laden zonder balancer zou normaal goed moeten gaan, Ik doe dat met enkele oude 2 en 3s lipo's nog steeds omdat daar geen balancer aansluiting op zit. Zolang de instellingen goed zijn zou er normaal niets moeten mis gaan.

Wel heb ik ooit eens gehad dat een zwaar mishandeld lipo pakketje vrijwel direct na het insteken en opstarten van de lader met een sisend geluid zich bol blies. Dit pakket heb ik direct losgekoppeld en naar buiten gebracht, verder dan opbollen is er niets gebeurd. De instellingen waren toen goed en volgens de gegevens van de leverancier van de lipo.

2. xyz

xyz

Lid geworden:
    2 dec 2007
    Laden zonder balancer gaat goed bij goede lipo's. Als met Balancer hij niet wil laden moet je toch echt eerst uitvinden waarom hij niet wil laden. Alleen de balancer aansluiten zonder laden, en je kunt met de infinity 3, de spanningen van alle cellen afzonderlijk zien. 1 van de cellen zou wel veel te laag zijn geweest. Laden zonder balancer is dan vragen om problemen, de spanning die de lage cel te kort komt gaat dan naar de andere cellen en die gaan dan boven de 4.2 V. Als er meer niet goed zijn wordt het probleem alleen maar groter. Maar met lipo zak had je misschien nog wel een lader gehad . Jammer dat het gebeurd is, is een goede lader die infinity 3.

Bart,

Laatst bewerkt: 1 sep 2009
  3. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Ik heb hier een Zippy-R 4800 5S met aardig wat cycles achter de rug, deze wordt warm tijdens laden op 1C, is dat normaal ? het pack presteert nog aardig en mijn andere accu`s (fligtmax) worden niet warm.

@ Hans, kun je nagaan wat er had kunnen gebeuren als je niet in de buurt was :(

4. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Dit warm worden tijdens het laden is niet normaal voor lipo's. Zet eens een watt meter of zo tussen de lader en de lipo en kijk ook eens met een voltmeter of de cellen gelijk zijn (onbalans). Ergens klopt er iets niet met die cellen, dus goed in de gaten houden.

5. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Dan gaat hij de kliko in, andere packs blijven gewoon koud tijdens laden.
    Onbalans zit er bijna niet in.

6. helihans

helihans

Lid geworden:
    16 feb 2006
    Hallo Rene,
    ja, ondanks dit voorval ben ik nog veel blijer dat het zo afliep..
    Maarehhh..... het waren de packs die ik van jou kocht haha.. Had ik nog garantie?;)

Ik zie jou trouwens nog laden op je keukentafel, raad je dus aan dat niet meer te doen..

7. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Gewoon de foto naar HC mailen ;)
    Dat waren trouwens de HXT G3 accu`s, die paarse had ik al tegen garantie verkregen.

En tjah, ik ga toch maar voortaan IN die laadzak laden, ook al is het wat onhandig.

8. hezik

hezik Guest

Lipo's die warm worden tijdens het laden, zouden bij mij bij de KCA terecht komen.

Een lipo laden zonder balancer kan natuurlijk wel, maar is wel degelijk vragen on problemen op termijn. In het begin zal het geheel nog wel in balans zijn, maar hoe ouder en vaker gebruikt het pakket, hoe groter de onbalans. Je komt dan vanzelf op het punt dat je een cel aan het overladen bent, met alle gevolgen van dien.

Waarom het nog best heel lang vol kan gaan, is omdat de meeste laders een lipo helemaal niet echt vol laden. Ze geven dan op het display 4.2 aan, terwijl het in werkelijkheid 4.15 is en een lipo meer dan 4.2 mag hebben (4.26 geloof ik).. er zit dus wat marge in op die manier.

9. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik laad nooit met een balancer er tussen. Ik check de lipo's regelmatig voor onbalans en balanceer ze dan voordat ik ga laden maar die zit er nooit tussen bij het laden zelf.

10. hezik

hezik Guest

Goed, maar dan hou je dus zelf de onbalans wel in de gaten. Het beeld wat hier een beetje gepresenteerd werd, was dat een balancer niet nodig was en je gewoon je lipo's altijd zonder kon laden. Dat kan lang goed gaan, maar gaat gewoon een keer fout.

Als je zelf tussentijds de onbalans controleert en indien nodig balanced, is er natuurlijk niets aan de hand :)

11. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Altijd zonder..... zou ik niet doen met de huidige lipo's. Vroeger waren ze een stuk beter ;)

Elke keer laden hoeft niet maar elke 10x laden de balancer er even op moet echt wel.

12. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ik laad altijd met de balancer ertussen, mijn 10s lipo's hebben altijd wel een beetje verschil na een flinke vlucht hoor, de infinity 3 geeft heel mooi weer hoe groot het verschil is onderling:)

13. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    zaterdag een accu van zippy, 3300 mah, 3s, 1 vlucht oud en vol.
    2 min vliegen en toen neergekwakt met het toestel, accu was beschadigd aan neus.

als test 2 priemen door het pakket gemept.
    veel rook, geen vuur helaas.

14. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Pas wel op met die rook he ! schijnt niet zo best te zijn voor mens en dier.

15. erichevy

erichevy

Lid geworden:
    24 sep 2004
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. xyz

xyz

Lid geworden:
    2 dec 2007
    Laatst bewerkt: 4 jul 2010
  18. Arnout Janssen

Arnout Janssen

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Een LipoSack LipoSack.com

in een menutiekist[​IMG] geeft hopenlijk en betere oplossing, mocht het fout gaan.

19. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Nou ik heb eens een NiMH D-Cell zien klappen, geef mij maar liever een sissende lipo hoor!
    De huls vloog met een hels kabaal door het hok heen, het leek wel een western.

20. Aaalie

Aaalie Guest

Hey Bart,

het ziet er idd niet heel betrouwbaar uit, echter je weet niet hoe het was afgelopen zonder lipozak.
    Ik gebruik dezelfde (van HobbyKing, maar zien er hetzelfde uit met dezelfde opdruk), en heb eens eentje geofferd aan een testje. Dit ging wel goed.

Vriendelijke groeten,
    Aldert

Deel Deze Pagina