Vaag hoor. Een maximale hoeveelheid snap ik, maar in het laadruim is wel vaag. Voor zover ik weet willen vliegmaatachappijen liever niets met batterijen (laptops, camera's etc),in het laadruim.
EDIT:
Nog ff geGoogle-ed, de site van de
TSA (Amerikaanse airport security, zeer goed in regeltjes en een categorisch gebrek aan humor) schrijft het volgende:
Search Results For:
lithium batteries
Carry On Only
You may travel with dry batteries (AA, AAA, C, and D) in your carry-on or checked baggage.
Federal Aviation Administration (FAA) prohibits loose lithium batteries from being transported in checked baggage. Car batteries, wet batteries, or spillable batteries are prohibited from both carry-on and checked baggage unless being used to power a scooter or wheelchair
Ze verwijzen dus naar de FAA. Die
schrijven er nog meer over:
Lithium-ion batteries (a.k.a.: rechargeable lithium, lithium polymer, LIPO, secondary lithium). Passengers may carry all
consumer-sized lithium-ion batteries (no more than 8 grams of equivalent lithium content or 100 watt hours per battery). This
size covers AA, AAA, cell phone, PDA, camera, camcorder, handheld game, tablet, and standard laptop computer batteries.
The watt hours (Wh) rating is marked on newer lithium ion batteries and is explained in #3 below.
Passengers can also bring two (2) larger lithium-ion batteries (more than 8 less than 25 grams of equivalent lithium content per
battery or about 100-300 watt hours per battery) in their carry-on. This size covers the largest aftermarket extended-life laptop
batteries and most lithium-ion batteries for professional-grade audio/visual equipment. Most lithium-ion batteries are below
this size.
Het kan natuurlijk altijd dat vliegmaatschappijen strengere regels toepassen, maar het laadruim lijkt redelijk off limits overall. Kortom, gewoon mee in de handbagage, maar niet teveel. Dan maar wat vaker laden ;-)
Nog een EDIT:
FAA zijn ook maar Amerikanen, dus nog ff gezocht bij de IATA, die de wereldwijde autoriteit zijn rond aviation. Via hen kwam ik op een heuse werkgroep die zich druk maakt over transport van Lithium batterijen (inclusief LiPo's dus). Beetje ZZZZZzzzzz om te lezen, maar
hier staat een relevant voorstel om per 2015 het transport van Lithium batterijen in het laadruim van passagiersvliegtuigen te verbieden per 2015.
Over het meenemen in de handbagage hebben ze ook voorstellen die variëren van een algeheel verbod tot het toestaan van knoopcelletjes of grotere batterijen met restricties. Dat laatste zou volgens mij op hetzelfde neerkomen als de FAA regeltjes: alleen mits goed verpakt en niet te veel (100Wh ofzo).
Wat natuurlijk flauw is, is dat apparatuur met ingebouwde Lithium accu's buiten dit soort regelingen vallen. Dus een 17" laptop met een 6000mAh accu is geen probleem, maar mijn 2200 mAh 3s accu wel. Dus als ik de LiPo in mijn MC 'installeer' dan is het opeens een ander verhaal !?