Tja hij had gewoon meer lading moeten nemen. Dan heb je dat probleem niet 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
En dan te bedenken dat bijna alle bruggen tussen Lemmer en Groningen een beweegbaar deel hebben. Niet zo breed als het vaste gedeelte maar toch. En als je dan vaart toestaat met dermate hoge lading dat maar net meer onder het vaste gedeelte door kan (ongeveer 7,5 m.), dan moet je de stuurhut zo lang mogelijk hoog laten staan en op je apparatuur vertrouwen dat het werkt. Ja, apparatuur kan wel eens weigeren en een bedieningsfout is ook niet onmogelijk. Je zou ook de kop in het bruggat kunnen varen, dan stoppen en pas verder varen als de hut ver genoeg is gezakt. Wie het weet mag het zeggen. Zelf voer ik die route in mijn jonge jaren wekelijks. Niet door deze brug, want die is vrij nieuw en ligt in een nieuw gegraven stuk dat om Bergum heen loopt. En ook bij mij ging er wel eens iets mis natuurlijk. Maar gelukkig nooit de hut eraf gevaren. Als je veel kracht hebt kun je ook zo onder een te lage brug door. Geeft de kanaalbeheerder geen bonuspunten voor! Gr. Klaas.
Graag gedaan, maakt blijkbaar deel uit van een ganse serie filmpjes van de zelfde auteur.Bedankt voor de link
Ja, dat klopt Herman. Voor zover ik me herinner schreef Heeresma ook voor weekblad Schuttevaer. Nu interviewt hij binnenschippers met vragen over de motor. Levert leuke video's op. In 1971 verloren we de schroef en werden getrokken door een sleepboot met een soortgelijke 3 cilinder motor. De oudste zoon was toen 2,5 jaar en wist het geluid al snel na te bootsen. In de tanker waar we toen op voren stond een 250 PK 5 cilinder 2-takt. Daar kwam een wat blikkerig geluid uit. Gelukkig hebben we de herinneringen nog. Gr. Klaas.Graag gedaan, maakt blijkbaar deel uit van een ganse serie filmpjes van de zelfde auteur.