Het Schipperscafe deel 6

Ik ken een schipper die stond te kijken als de cameraman of het goed ging.

Stuurhut ging goed toem keek hij om en zag dat de autos net niet eronderdoor gingen.
En draaide hij zich weer naar voren om te proberen de brug aan de kant te drukken met zijn neus.

Resultaat brug ging niet aan de kant,
een zeer gezicht en een beschadigd autodak.


Gellukig geen ernstige wonden.
En dan te bedenken dat bijna alle bruggen tussen Lemmer en Groningen een beweegbaar deel hebben. Niet zo breed als het vaste gedeelte maar toch. En als je dan vaart toestaat met dermate hoge lading dat maar net meer onder het vaste gedeelte door kan (ongeveer 7,5 m.), dan moet je de stuurhut zo lang mogelijk hoog laten staan en op je apparatuur vertrouwen dat het werkt. Ja, apparatuur kan wel eens weigeren en een bedieningsfout is ook niet onmogelijk. Je zou ook de kop in het bruggat kunnen varen, dan stoppen en pas verder varen als de hut ver genoeg is gezakt. Wie het weet mag het zeggen. Zelf voer ik die route in mijn jonge jaren wekelijks. Niet door deze brug, want die is vrij nieuw en ligt in een nieuw gegraven stuk dat om Bergum heen loopt. En ook bij mij ging er wel eens iets mis natuurlijk. Maar gelukkig nooit de hut eraf gevaren. Als je veel kracht hebt kun je ook zo onder een te lage brug door. Geeft de kanaalbeheerder geen bonuspunten voor! Gr. Klaas.


 
Zo wilde ik een keer onder de oude spoorbrug in Gouda door. Zou net gaan dacht ik. Alles van het stuurhutdak en voorzichtig onder de brug gedreven. Wilde net gas geven en keek nog even achterom. Bleek dat de deelbare davit van de roeiboot nog overeind stond. Klapje achteruit, schip komt iets omhoog, kompaslichtje haakt achter een klinknagel, kompas kantelt, scheurt open en loopt leeg. Terug gehaald op de palen en gewacht op brugopening. Later kompas dicht gesoldeerd met een plaatje latoenkoper en gevuld met een mix van water en spiritus. Grootste schade een deuk in mijn imago. Nog maar 55 jaar geleden. Gr. Klaas.
 
Hebben jullie dat ook wel eens.
Dat zit je zo te peinzen en dan plots ........................

IMG_20230314_145915.jpg


Er uit met die zooi en opnieuw.

En zo zit je ineens midden in twee projectjes.

Btw ben inmiddels alweer voorzien van een nieuwe zender.
Exact dezelfde als die ik al had, maar eenmaal binnen ben je toch weer een paar uur bezig om al je modellen opnieuw te binden en in te proprammeren.
 
Welk "jacht" ben je daar aan het strippen Fokko? Je duwboot? Gr. Klaas.
 
Eén van mij PT bootjes.
De dubbelschroever waar ik telkens tegen warmteproblemen aanliep.
Maar door werk en overige bezigheden bleven ze maar op het schap liggen ( had er twee scratch build ), eentje borstelloos
met dat setje van jou nog en de ander met de twee 400 motortjes.

Mijn duwboot is heilig en heb daarvoor nog een paar ideetjes op stapel.

Voor de PT ben ik bang dat ik weer eens te ver doorgedraaft heb qua aandrijfeenheid.
Ik wacht nog steeds op een paar onderdelen van Ali, helaas heeft de directrice hier per ongeluk één besteld waarvoor ik er twee nodig had plus nog wat klein artikelen.
Dus moet ik nog even geduld hebben, pas als ik het werkend heb en ook einwandfrei dan zal ik het een en ander verder krabbelen in het draadje van de twee gezusters.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag een kijkje genomen in het Haegse Huis te Stellendam. Mooie dingen gezien en leuke gesprekken gevoerd. Een aantal oude en nieuwe bekenden gezien. Elroy, Erwin, Dennis en Jan, leuk jullie weer te zien met een hoop modellen. Wilde foto's maken, maar de accu van de camera was leeg. Vind deze kleine exposities veel leuker dan de grote en er is meer tijd om een praatje te maken. Ook met een eigenaar van een Bugsier 3. Met Dennis probeer ik binnenkort een afspraak te maken om samen eens te varen. Helaas geen foto's dus. Gr. Klaas.
 
Zijn er hier mensen die practische ervaring hebben met thermische olie systemen, specifiek een lay-out met twee ketels van plm 2500 kW in parallel bedrijf?
Ik heb even wat vraagjes waar ik aan de hand van het instructieboek niet uit kom. Graag even via PB als dat kan...

Groet, Bert
 
Graag gedaan, maakt blijkbaar deel uit van een ganse serie filmpjes van de zelfde auteur.
Ja, dat klopt Herman. Voor zover ik me herinner schreef Heeresma ook voor weekblad Schuttevaer. Nu interviewt hij binnenschippers met vragen over de motor. Levert leuke video's op. In 1971 verloren we de schroef en werden getrokken door een sleepboot met een soortgelijke 3 cilinder motor. De oudste zoon was toen 2,5 jaar en wist het geluid al snel na te bootsen. In de tanker waar we toen op voren stond een 250 PK 5 cilinder 2-takt. Daar kwam een wat blikkerig geluid uit. Gelukkig hebben we de herinneringen nog. Gr. Klaas.
 
Al meer dan een week geen teken van leven hier! Niemand in voor een praatje pot, of een lekker drankje? Niet dat ik de afgelopen week zoveel heb beleefd, maar er moet toch wel iets te melden zijn? Wie durft? Gr. Klaas.
 
Ikke, maar ik heb ook ff niets te melden. Doordeweeks drink ik geen alcohol op dokters advies :p helaas.
Maar och, zo erg is dat nu ook weer niet.
Grt peter
 
Back
Top