Werk veel met een e-figuurzaag. Zelden de handzaag. Heb het wel aan het bord hangen en er moet nog eens een korte voor edelsmeden komen.
Wel krijg ik kramp in mijn handen van het vasthouden. De elektrische geeft uitkomst. Zaagblad is het bredere type.
Maar metaal kan deze aan. En heb er ook 5 mm dik aluminium mee kunnen zagen voor een flens van een motor.
En dat gaat kaarsrecht. En recent er een alu onderdeel voor een anker mee gezaag.
Heb ook een cirkelzaag van Proxxon. Oppassen met vasthouden en recht geleiden. Ding is daarin niet helemaal optimaal. Latjes maken lukt, maar weer dat recht geleiden is lastig op het laatste stukje.
Staat niet permanent opgesteld, dan had ik andere geleiders bijverzonnen.
Ik heb er een waarbij het wisselen van het blad omslachtig is. Bij Modernere is dat weer verbeterd.
Dunne stroken plaat, kunststof als 1 mm vliegtuigtripex, dat snij ik langs de lange tekenlineaal.
Styreen kan smelten op de zaag, hapt het. Snijden beter. Maar dikker? Dan moet ik het bestellen bij Coltec in Groningen.
Mes zet je paar keer de haal en je breekt het materiaal af op een mooie scherpe vorm. Dat kan zelfs een cirkel zijn of een S-bocht.
Gr Bas