Het Schipperscafe deel 6

Jullie denken te moeilijk [emoji13]
Bakfiets.jpeg

tja, dacht dat die enkel nog in een museum te zien waren. de modernere versies hebben een veel kleiner laadvermogen.

vandaag ook de laatste hand gelegd aan de vernieuwde scheeps-opslag, heb terug plaats om er nog enkel bij te bouwen :)
80 (1).jpg

80 (3).jpg

ik ga er van uit dat in er eentje verdiend heb :bier::beer:

Drinkt er straks nog iemand een Leffe Blond mee? Gr. Klaas.

Geen Leffe Blond.
Voor mij Ketel1, komt het dichtst bij een stoominstallatie.
Overigens bevat veel meer vitamine "A".
Henk.

Mij om het even. Bru en Ketel 1 ook goed te drinken. Als Groninger houd ik het bij Hooghoudt jonge jenever. Doet niet onder voor Ketel 1. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
zijn die stoom installaties daarom misschien uit koper , het zijn stiekem brouw keteltjes :beer:
Ik hou het wel bij koffie deze avond , morgen moet de geest helder zijn.

Als Grininger houd ik het bij Hooghoudt jonge jenever. Doet niet onder voor Ketel 1.

Daarin heb je gelijk, maar toch voor mij een stapje hoger.
Voor de Corona tijd bezochten wij tijdens ons bezoek altijd een winkel in Dordrecht. Contact | Rutte.com
De jonge is echt smaakvol, maar de oude is bij een verse haring niet te versmaden.
De naam is nogal politiek belast, maar voor mij is de kwaliteit onnavolgbaar;
Groet, Henk.

Laatst bewerkt:
Er vaart hier in de buurt een stoomsleper rond en maakt reclame voor Henk zijn merk. Dan is de relatie met stoom niet zo ver. En ik zat met mijn vinger op de verkeerde knop. Zuunege Groninger had ik moeten schrijven. Gr. Klaas.

image.php

Ik heb een vraagje voor de meer ervaren bouwers.

Ik wou graag zaagmachibes halen maar ik twijfel wat nou handig zou zijn.

Proxxon decoupeerzaagje of tafelzaag of figuurzag of andere zaag?

Wat lijkt jullie het handigste voor de scheepsbouw?

Alvast bedankt

Gereedschappen is vaak persoonlijk.
De een werkt liever met een decoupeerzaag en een ander weer met een handfiguurzaag.
Proxxon is overigens maar een merk.
Maar een goed decoupeerzaag is denk ik onmisbaar in elke schuur.
Met de goede zaagbladen is het een fijn stuk gereedschap.

Een multitool zoals die van dremel is eigenlijk ook ondenkbaar.

Dan mag een boormachine ook niet ontbreken.

Tafelzaag?
Handig voor grote lengtes.
De een red dat zelfde klusje met een handzaag, de ander weer met een decoupeerzaag.
Zoals ik al zei, dat is strikt persoonlijk.

En al klussenderwijs ontdek je vanzelf welke gereedschappen je nog meer nodig gaat hebben.

Maar zou sowieso ook een handfiguurzaag erbij nemen.
Kost haast niets en ligt niemand in de weg.

Oke bedankt voor de reactie.

Ik zit vooral in mijn hoofd met dingen schuin zagen zoals een bloke schuin maken voor een boldekast op mn slepert.

Dan zit ik tussen decoupeerzaag en zon proxxon tafelcirkelzaag te twijfelen.
Due kleinere bedoel ik dan.

Een dremel heb ik wel maar daar wil me niet veel recht lukken haha.

Werk veel met een e-figuurzaag. Zelden de handzaag. Heb het wel aan het bord hangen en er moet nog eens een korte voor edelsmeden komen.

Wel krijg ik kramp in mijn handen van het vasthouden. De elektrische geeft uitkomst. Zaagblad is het bredere type.
Maar metaal kan deze aan. En heb er ook 5 mm dik aluminium mee kunnen zagen voor een flens van een motor.
En dat gaat kaarsrecht. En recent er een alu onderdeel voor een anker mee gezaag.

Heb ook een cirkelzaag van Proxxon. Oppassen met vasthouden en recht geleiden. Ding is daarin niet helemaal optimaal. Latjes maken lukt, maar weer dat recht geleiden is lastig op het laatste stukje.
Staat niet permanent opgesteld, dan had ik andere geleiders bijverzonnen.
Ik heb er een waarbij het wisselen van het blad omslachtig is. Bij Modernere is dat weer verbeterd.

Dunne stroken plaat, kunststof als 1 mm vliegtuigtripex, dat snij ik langs de lange tekenlineaal.
Styreen kan smelten op de zaag, hapt het. Snijden beter. Maar dikker? Dan moet ik het bestellen bij Coltec in Groningen.
Mes zet je paar keer de haal en je breekt het materiaal af op een mooie scherpe vorm. Dat kan zelfs een cirkel zijn of een S-bocht.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Back